گروهی از فعالان اقتصادی در ایران تصمیم گرفته‌اند پیش از‌سال ۹۹ یک بیمارستان بسازند. یک کلینیک تخصصی که بتواند روزانه ۳۰۰ بیمار را پذیرش کند. این بخشی از فعالیت کمپین نفس است که در آن فعالان اقتصادی زیر نظر اتاق بازرگانی راه انداخته‌اند.

همیاری در بحران

سلامت نیوز:گروهی از فعالان اقتصادی در ایران تصمیم گرفته‌اند پیش از‌سال ۹۹ یک بیمارستان بسازند. یک کلینیک تخصصی که بتواند روزانه ۳۰۰ بیمار را پذیرش کند. این بخشی از فعالیت کمپین نفس است که در آن فعالان اقتصادی زیر نظر اتاق بازرگانی راه انداخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،ساخت کلینیک تخصصی، ساخت استراحتگاه و تهیه لوازم مورد نیاز کادر درمان، فعالیت‌هایی است که کارگروه سلامت کمپین نفس دنبال می‌کند. اما این کمپین ۱۰ کارگروه دارد که همه قرار است در این دوره بحرانی به کار بیایند که بعضی از آنها به‌طور مستقیم ربطی به بیماری کرونا ندارند. فعلا مهم‌ترین فعالیت این کمپین همین کارگروه سلامت است.

فرزین فردیس، دبیر اطلاع‌رسانی این کمپین می‌گوید اعضای کارگروه سلامت با ارتباطی که با وزارت بهداشت داشتند نیازهای بخش درمان را می‌دانند و درحال حاضر احساس نیاز به مرکزی که بتواند سریع معاینه کند و به دنبال آن تشخیص و ارجاع دهد باعث شد طرح کلینیک تخصصی شکل بگیرد. کلینیک نفس برای بیماری‌های حاد تنفسی با همکاری بیمارستان ابنسینا ساخته می‌شود:

«کار خدمات و نیروی انسانی به عهده بیمارستان است و کار طراحی و سازه‌ای را مهندسان مشاور و پیمانکارهای همکار نفس انجام می‌دهند و برخی از لوازم و تجهیزات ساختمانی و پزشکی را هم فعالان اقتصادی تقبل کرده‌اند که مرحله به مرحله تأمین می‌کنند. برای اینکه ساخت بیمارستان سریع‌تر انجام شود، بچه‌های کارگروه فنی مهندسی طراحی ساختمان را براساس سازه‌های پیش‌ساخته در نظر گرفته‌اند تا قبل از شروع‌سال ٩٩ کلینیک را افتتاح کنیم و امکان سرویس دادن داشته باشیم.»

این کمپین برای مدیریت بحران کرونا می‌خواهد از ظرفیت بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بهره بگیرد و غیراز کلینیک تخصصی، ساخت استراحتگاه‌هایی برای کادر درمان و تأمین اقلام مورد نیاز بیمارستان‌های معین از طریق واردات و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری اهداف دیگر آن در بخش سلامت است. کمپین نفس این فعالیت‌ها را در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تعریف می‌کند.


مسئولیت اجتماعی شرکتی

فردیس می‌گوید ورود فعالان اقتصادی به شرایط بحرانی اتفاقی تازه نیست، آنها بارها در بحران‌های مختلف وارد شده و به مردم کمک کرده‌اند. این حرف‌ها تصاویر کامیون‌های شرکت‌هایی را به یاد می‌آورد که به‌خصوص در سیل و زلزله در سال‌های اخیر سعی کردند در کنار مردم باشند و کار خیر کنند، همان مثال‌هایی که خود فردیس می‌زند: «بار اولی نیست که فعالان اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی وارد عمل شده‌اند، در موارد گذشته هم تلاش شده از طریق تشکل‌ها و خود اتاق کمک‌هایی را به مناطق درگیر بحران انجام دهیم، بسیاری از فعالان اقتصادی در مدرسه‌سازی یا کمک به نیازمندان به صورت فعال دخیل بودند.

اما این بار ابعاد مسأله گسترده است و خود بیزینس‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار داده و به همین دلیل فقط فعالان عضو اتاق بازرگانی در این کمپین دخیل نیستند بلکه همه فعالان اقتصادی به این مسأله ورود کرده‌اند.» البته مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد خیریه‌ای و حتی فعالیت‌های بشردوستانه متفاوت است.

نظریه‌های متفاوتی درباره مسئولیت اجتماعی شرکتی وجود دارد اما به‌طورکلی می‌توان آن را یک مفهوم مدیریتی دانست که از شرکت‌ها می‌خواهد در فعالیت‌های تجاری و تعامل با ذی‌نفعان دغدغه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در نظر بگیرد. یعنی توازنی بین الزامات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی به وجود بیاید.  یکی از نگرانی‌هایی که چند هفته پس از شروع درگیری با بیماری کرونا جدی شده، سرنوشت کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی بود.

از نگرانی برای کسب و کارهای خرد که این روزها کسی به آنها مراجعه نمی‌کند گرفته تا نگرانی شرکت‌هایی که زمانی به نظر می‌رسید آینده کارهای اقتصادی به سمت و سوی آنها می‌رود ولی با تعدیل‌های گسترده نشان دادند ثبات شغلی در آنها معنای چندانی ندارد. یکی از فعالیت‌های این کم‍پین می‌خواهد به فعالیت‌های اقتصادی زیان‌دیده از بحران کرونا کمک کند: «آخرین کارگروه تلاش برای کم کردن مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است.

ما این مشکلات را به دولت منتقل می‌کنیم و از این طریق درخواست قوانین جدید می‌دهیم که بنگاه‌های اقتصادی بیشتر از این آسیب نبینند. این قوانین اعم از کاهش یکسری از نرخ‌ها و عوارض یا عقب افتادن عوارض و مالیات‌ها و هزینه‌های بخش خصوصی است.»این کمپین برای پایداری فعالیت‌های اقتصادی فراخوانی هم منتشر کرده تا فعالان اقتصادی مشکلات‌شان را در مرزهای وارداتی یا تخصیص ارز اطلاع دهند و کمپین آنها را پیگیری کند.

البته این واردات صرفا شامل مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز در بحران بیماری کروناست. کارگروهی که به دنبال رفع مشکلات صادرات و واردات است تلاش می‌کند مرزها را باز کند تا موانع ورود این لوازم برطرف شود. از طریق اتاق‌های بازرگانی لب مرز تلاش شده تا مرز عراق باز نگه داشته شود تا علاوه بر لوازم مورد مصرف کادر درمان مثل ماسک و دستکش، تجهیزات مورد نیاز پزشکی هم وارد شود.

ظرفیت استارت‌آپ‌هایی که خدمات آنلاین می‌دهند هم موضوع یکی دیگر از کارگروه‌هاست که به کاهش تردد کمک می‌کند. کارگروه دیگری هم قرار است آموزش‌های لازم در این شرایط را از طریق بنگاه‌های اقتصادی به مدیران و کارکنان و پرسنل بدهد. این فعالیت‌ها برای مردم منافع زیادی دارد اگرچه نمی‌توان منافعی که برای خود فعالان اقتصادی دارد نادیده گرفت.

تقاضایی که پس از شیوع کرونا برای برخی لوازم یکبار مصرف و ترکیبات ضدعفونی‌کننده به وجود آمد، افزایش قیمتی را به دنبال داشت که این بازار را که شاید اهمیت چندانی نداشت، تبدیل به بازاری پرسود و جیب عده‌ای را پر کرد. همچنین این کمپین با دنبال کردن مشکلات فعالان اقتصادی بخشی از انرژی‌اش را صرف بنگاه‌های اقتصادی می‌کند که البته این مسأله بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست که به پایداری خود در کنار توجه به مسائل اجتماعی توجه کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ابتدا در قبال ذی‌نفعان خودشان است که بین آنها کارگران و پرسنل هم دیده شده‌اند. کمپین کار خود را از یکشنبه هفته گذشته شروع و تمام جلساتش را به صورت آنلاین و ویدیو کنفرانس برگزار کرده است تا تردد غیرلازمی صورت نگیرد.

باید دید آیا پرسنل این بنگاه‌های اقتصادی از شرایط دورکاری یا شیفتی شدن برخوردارند و برابری درباره آنها هم صادق بوده؟ یا مثل کارگرانی‌اند که هنوز پس از سه هفته از شیوع بیماری همچنان مجبورند در محل کارشان حاضر شوند؟این کمپین درحال جذب منابع است، فعالان اقتصادی کلینیک تخصصی را تا قبل از عید می‌سازند و قول داده‌اند برای تهیه لوازم مورد نیاز کمک کنند. فردیس می‌گوید به‌زودی گزارش‌های مالی را به‌طور شفاف منتشر خواهند کرد تا بخشی دیگری از مسئولیت اجتماعی که مسأله گزارش‌دهی است به درستی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha