سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال تاكنون 12 نفر مبتلا به وبا در كشور شناسایی و درمان شده و با توجه به وجود این بیماری در كشورهای همسایه شرقی برای پیشگیری از همه‌گیری این بیماری وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول تا آخر مهر به حالت آماده‌باش كامل هستند.

محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: از ابتدای امسال تاكنون همه‌گیری بیماری وبا را در هیچ منطقه‌ای در كشور نداشته‌ایم اما طی این مدت 12 نفر مبتلا به این بیماری در كشور شناسایی شدند كه بیشتر آنها ایرانیانی بودند كه به كشورهای همسایه به خصوص همسایه‌های شرقی سفر كرده بودند، چند نفر آنها نیز غیر ایرانی بودند.

وی گفت: همه این بیماران به موقع شناسایی و درمان شدند و هیچ موردی از مرگ ناشی از وبا طی سال جاری در كشور نداشتیم ضمن اینكه امكان هر گونه تماس و انتقال بیماری از این افراد به دیگران در كشور گرفته شده است.

گویا ادامه داد: تلاش وزارت بهداشت این است كه با همكاری وزارت كشور و وزارت نیرو با كنترل ورود افراد به كشور و به خصوص تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم در سراسر كشور از همه‌گیری این بیماری جلوگیری كند به همین علت برای كنترل و پیشگیری از همه‌گیری بیماری وبا در كشور همه مسئولان مرتبط با این بیماری در دانشگاه‌های علوم پزشكی، وزارت كشور و وزارت نیرو تا آخر مهر به حالت آماده باش كامل هستند.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های و اگیر وزارت بهداشت گفت: طی این مدت هر گونه اسهال شدید و آلودگی آب و مواد غذایی در سراسر كشور به سرعت كنترل می‌شود، اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری و درمان این بیماری اقدامات حداكثری است و امیدواریم امسال شاهد همه گیری بیماری وبا در كشور نباشیم.

وی افزود: با این حال با توجه به اثرات سیل سال گذشته پاكستان و وجود این بیماری و در كشورهای همسایه شرقی با وجود اینكه طی چند سال گذشته در كشور همه‌گیری این بیماری را نداشتیم باید كاملاً مراقب باشیم و حتی در مورد یك بیمار مبتلا به وبا هم حساس باشیم.

گویا در پاسخ به این پرسش كه آیا احتمال بروز این بیماری بر اثر سبزی‌هایی كه با فاضلاب آبیاری می‌شوند در كشور وجود دارد نیز گفت: مسئله آبیاری سبزی‌ها در كشور به شدت از سوی وزارت بهداشت كنترل می‌شود و هر 3وزارتخانه بهداشت، كشور و نیرو نسبت به این مسئله كاملاً حساس هستند به طوری كه تاكنون گزارشی از آلودگی سبزی‌ها به میكروب عامل وبا در كشور نداشته‌ایم و اگر چنین موردی هم باشد به سرعت كنترل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha