سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی ‌شاپور اهواز گفت: برخی از زنان پس از زایمان به كمردرد مبتلا می‌شوند كه این موضوع ناشی از ضعف عضلات ناحیه لگن و شكم بوده و به راحتی قابل پیشگیری است.

دكتر علی ‌اصغر ارسطو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: كمردردهای پس از زایمان، عارضه‌ای شایع است كه در بسیاری از زنان مشاهده می‌شود.

وی افزود: كمردردهای پس از زایمان معمولا به دلیل ضعف عضلات ناحیه لگن و شكم بروز می‌كند البته تورم و افزایش وزن ناشی از بارداری نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

ارسطو تصریح كرد: با انجام تمرینات بدنی مناسب در دوران بارداری و استراحت كافی و انجام كارهای روزانه به صورت اصولی می‌توان از كمردرد پس از زایمان پیش‌گیری كرد. در دوران بارداری مفاصل لگن و ستون فقرات شل می‌شوند و به این ترتیب نشستن و یا ایستادن در حالت نامناسب و همچنین بلند كردن اشیای سنگین می‌تواند موجب كمردرد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: در دوران بارداری عضلات شكم به دلایل هورمونی شل می‌شوند و حالت افتادگی پیدا می‌كنند. بازگشت عضلات به حالت اولیه نیازمند انجام تمرینات و حركات ورزشی مناسب است و برای بازگشت به شرایط جسمانی پیش از بارداری، باید پس از زایمان حركات ورزشی منظمی زیر نظر متخصص انجام شود.

وی ادامه داد: در دوران بارداری عضلات لگن برای حمایت از مثانه بزرگ می‌شوند و این حالت كمردرد را تشدید می‌كند بنابراین می‌توان با انجام حركات ورزشی مناسب در دوران بارداری، درد كمر را كاهش داد. همچنین استفاده از شكم‌بندهای مناسب در دوران بارداری نیز می‌تواند از افتادگی عضلات در این دوران پیش‌گیری كند.

ارسطو با بیان این‌ كه برخی مادران پس از زایمان و در دوران شیردهی به كمردرد مبتلا می‌شوند، گفت: هنگام شیر دادن به نوزاد نباید كمر به سمت جلو خم شود، بلكه باید با استفاده از یك بالش كوچك در زیر كودك او را به سینه نزدیك كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha