یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 290782

مسمومیت غذایی که تحت عنوان بیماری مواد غذایی نیز شناخته می شود، به دنبال مصرف غذای آلوده به باکتری، ویروس یا میکرو ارگانیسم های پارازیتی ایجاد می شود.

مسمومیت غذایی چیست؟

سلامت نیوز:مسمومیت غذایی که تحت عنوان بیماری مواد غذایی نیز شناخته می شود، به دنبال مصرف غذای آلوده به باکتری، ویروس یا میکرو ارگانیسم های پارازیتی ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،این آلودگی می تواند در مراحل مختلفی از جمله تهیه، نگهداری یا پخت رخ دهد. 

علایم متفاوت 

تهوع - استفراغ- اسهال- درد معده- تب و لرز این علایم ممکن است ظرف یک ساعت پس از مصرف غذای آلوده یا حتی چندین هفته بعد تظاهر یابد. 

مسمومیت غذایی کودکان نوپا

کودکان زیر پنج سال در خطر بالاتری از عوارض مرتبط با بیماری‌های غذایی قرار دارند. دلیل این مسئله، توسعه ناکامل سیستم ایمنی کودکان در مقایسه با افراد بزرگ سال خواهد بود.

در واقع آن ها نمی توانند با حداکثر ظرفیت سیستم ایمنی به مقابله با بیمارهای عفونی یا عوارض تهدید کننده حیات بپردازند.همچنین لازم به ذکر است تولید اسید معده (قابلیت از میان بردن باکتری های مضر) در کودکان کم سن و سال در سطوح پایین تری انجام می شود. 

جایگزین های غذایی ایمن برای کودکان زیر 5 سال

برخی از انواع غذاها برای کودکان زیر پنج سال در دسته غذاهای «پر ریسک» طبقه بندی می شوند.

این ریسک بالاتر نیز در خصوص نحوه تولید، ذخیره سازی و نگهداری مواد اولیه خواهد بود. برای آن که احتمال مسمومیت فرزند خود را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید، شناخت غذاها و جایگزین های مناسب آن ها اهمیت زیادی خواهد داشت.

از جمله:* محصولات لبنی: به جای استفاده از شیر غیر پاستوریزه، از محصولات لبنی مطمئن استفاده کنید.

*  عسل: توجه داشته باشید که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال تحت هر شرایطی ممنوع است و به بوتولیسم نوزادان منجر می شود.

* تخم مرغ و محصولات مرتبط: باید از تخم مرغ های نیم پز یا محصولاتی که حاوی تخم مرغ خام هستند (مانند سالادهای خاص) پرهیز شود. تخم مرغ را حداقل تا دمای 74 درجه سانتی گراد بپزید. برای تهیه غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام هستند نیز از محصولات پاستوریزه استفاده کنید.

* گوشت و مرغ: مصرف غذاهای حاوی گوشت و مرغ نیم پز نیز به هیچ عنوان برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی شود. آن ها را تا دمای اطمینان به خوبی بپزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha