سلامت نیوز : یك متخصص بیماری‌های داخلی گفت: خطر ابتلا به پوکی استخوان با نارسایی مزمن کلیه افزایش می‌یابد.

دکتر مهسا موسوی در گفت وگو با ایسنا افزود: به علت اینکه کلیه‌ها نمی‌توانند اریتروپویتین ترشح کنند، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در طولانی مدت به کم خونی دچار می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر کلیه‌ها به طور کامل از کار بیفتند و نتوانند وظایف خود را در حد کافی انجام دهند، از روش‌های مصنوعی مانند انواع دیالیز و یا پیوند کلیه برای تصفیه خون و بازگشت اعمال طبیعی بدن استفاده می شود.

موسوی شناخت عوامل ایجاد کننده نارسایی کلیه را ضروری خواند و ادامه داد: بعضی از بیماری‌ها موجب ایجاد ورم و التهاب در کلیه‌ها می‌شوند و یکی از این بیماری‌ها درگیری کلیه‌ها پس از ابتلا به گلو درد چرکی است.

وی تاکید کرد: والدین از نادیده گرفتن گلودرد در کودکان به شدت پرهیز کنند به علت اینکه توجه نکردن و نادیده گرفتن گلو درد چرکی ساده و درمان نکردن کامل آن در کودکان می‌تواند سبب نارسایی کلیه و روماتیسم قلبی در دوران کودکی شود.

به گفته این متخصص بیماریهای داخلی، ابتلا به دیابت و افزایش فشار خون از مهمترین علل نارسا شدن کلیه‌ها به شمار می‌رود که توجه نکردن به کنترل قند خون در افراد دیابتی پس از مدتی به آسیب کلیه‌ها و نارسایی آنها منجر می‌شود.

وی کنترل قند خون در افراد دیابتی را مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه اعلام و خاطرنشان کرد: اثر سمی بعضی از داروها بر روی کلیه‌ها وجود دارد بنابراین هرگز بدون توصیه پزشک دارو مصرف نکنید.

موسوی با بیان این که بعضی از بیماری‌های مادرزادی دستگاه ادراری موجب آسیب به کلیه‌ها می‌شوند، گفت: بسیاری از این بیماری ها طی دوران بارداری در جنین قابل تشخیص و درمان است و بررسی جنین با سونوگرافی می‌تواند به تشخیص به موقع و درمان مناسب بسیاری از ناهنجاریهای درگیر کننده کلیه‌ها کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha