سلامت نیوز : دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران، كم تحركی را از جمله مشكلات جامعه در حوزه سلامت عنوان كرد و گفت: كم تحركی موجب شده است بیش از 60 درصد افراد در تهران اضافه وزن داشته باشند. بنابراین پیاده‌روی در آب برای كاهش وزن افراد با چاقی شدید توصیه می‌شود.

دكتر احمد مشیدی در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره نقش ورزش در تأمین سلامتی افراد گفت: علم پزشكی در كنار ورزش به صورت علمی می‌توانند دو بال تأمین سلامتی برای افراد جامعه باشند. ورزش عامل مهمی در كنترل و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، کاهش دوره درمان بعد از آسیب‌ها و كاهش دوره بازتوانی و توانبخشی پس از اعمال جراحی است.

وی ادامه داد: متخصصان طب ورزشی تلاش می‌كنند عوارض ناشی از استعمال داروها و طول دوره بازتوانی پس از اعمال جراحی را به حداقل برسانند.

دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران، درباره جایگاه طب ورزشی در ورزش‌ ملی توضیح داد: امروز در مقایسه با یك دهه گذشته با وضعیت بهتری روبه‌رو هستیم و حضور پزشكی ورزشی در كنار ورزش قهرمانی پذیرفته شده است و حتی تلاش می‌شود از حضور روانشناسان و كارشناسان تغذیه در كادر پزشكی تیم‌های ملی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: ولی هنوز هم با اتفاقاتی كه در دنیای حرفه‌ای افتاده است فاصله زیادی داریم. به عنوان نمونه این اصل در دنیای حرفه‌ای پذیرفته شده كه اگر بناست ورزش در بعد همگانی فعال باشد متولی تأمین سلامت جامعه در این خصوص، حوزه پزشكی است كه می‌كوشد با اجرای برنامه‌های علمی و آكادمیك این دو مقوله را به شكل صحیحی در كنار هم قرار دهد.

دكتر مشیدی اضافه كرد: به همین خاطر است كه مردم بیشترین بهره را از ورزش در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گیرند و ورزشكاران ملی‌ در بالاترین سطح آمادگی جسمانی و روانی قرار دارند.

دكتر مشیدی همچنین وجود یك تیم پزشكی كامل متشكل از پزشك، پرستار، فیزیوتراپ، روانشناس و متخصص یا کارشناس تغذیه را در كنار یكدیگر و در طول انجام تمرینات و مسابقات ورزشی برای حفظ سلامت ورزشكاران، رسیدن به سطح آمادگی جسمانی مطلوب و كاهش آسیب‌های ناشی از صدمات لازم دانست.

// كم تحركی، مشكل اصلی جامعه در حوزه سلامت است//

دبیرانجمن پزشكان ورزشی ایران كم تحركی را از جمله مشكلات جامعه در حوزه سلامت عنوان كرد و گفت: كم تحركی موجب شده است بیش از 60 درصد افراد در تهران اضافه وزن داشته و یا مبتلا به چاقی باشند.

وی ادامه داد: چاقی، عامل خطر بروز بسیاری از بیماریها از جمله فشارخون بالا، دیابت، بیماریهای روانی و قلبی و عروقی است. چاقی به عنوان یك سیكل معیوب باعث بروز و افزایش شدت برخی بیماریها شده و گاهی خود این بیماریها هم موجب چاقی مجدد می‌شوند. تكرار این چرخه معیوب، سلامتی جامعه را تهدید می‌كند. با تغییر شیوه زندگی، الگوی تغذیه‌ای، برنامه ورزشی و خواب مناسب كه سه فاكتور مهم در حفظ سلامتی هستند نیز تغییر خواهد كرد.

دكتر مشیدی با تأكید بر این مطلب كه با حداقل امكانات در هر مكانی می‌شود ورزش را به صورت همگانی انجام داد، اظهار كرد: نقش اصلی ورزش كه همان پیشگیری از بروز آسیب‌ها و درمان بیماری‌ها است تاثیر ثابت شده علمی دارد و باید با زمینه سازی فرهنگی ورزش به عنوان یك برنامه وارد زندگی افراد شود.

// شایع‌ترین آسیب ورزش همگانی، اختلال اسكلتی عضلانی است//

این متخصص طب ورزشی، شایع‌ترین آسیب ورزش همگانی را اختلالات اسكلتی عضلانی عنوان و بیان كرد: اگر حركات ورزشی درست انجام نشوند به بروز اختلالاتی در وضعیت اسكلتی بدن منجر می‌شوند كه تشدید گودی كمر، انحنای یك طرفه ستون فقرات و نظیر آن از جمله همین اختلالات هستند. برای شخصی كه اضافه وزن دارد، آسیب به مفاصل، پارگی رباط‌ها، پارگی مینیسك‌ها، كشیدگی عضلات، پوكی استخوان و شكستگی در افراد مسن‌تر، جزو خطرات تهدیدكننده برای فرد در انجام غیراصولی حركات ورزشی است.

وی پیاده روی عادی را برای یك فرد چاق با درجه بالا توصیه نكرد و گفت: احتمال بروز آسیب در ناحیه مفاصل، رباط‌ها و مینسیك‌ها برای فرد چاقی كه روی سطح شیب دار پیاده‌روی می‌كند وجود دارد. توصیه ما برای این افراد در مورد كاهش وزن، این است كه همزمان با شروع یك تغذیه مناسب، در آب پیاده‌روی كنند. پیاده‌روی در آب ضمن اینكه وزن اضافه به مفاصل تحمیل نمی‌كند و به عضلات آسیب نمی‌رساند، موجب كاهش وزن هم می‌شود. بعد از این كه وزن پایین آمد ابتدا پیاده‌روی در سطح صاف و به تدریج درسطح شیب دار را برای او توصیه می‌كنیم و به تدریج، سرعت و شدت و میزان انجام آن را افزایش می‌دهیم.

دبیر انجمن پزشكان ورزشی ایران، به افرادی كه به مدت طولانی با كامپیوتر كار می‌كنند، توصیه كرد: عمدتا كسانی كه به مدت طولانی پشت میز كامپیوتر می‌نشینند به آرتروز گردن مبتلا می‌شوند. لازم است این افراد به فاصله هر 5/1 ساعت، 5 دقیقه راه بروند و چند حركت ورزشی انجام دهند تا عضلات گردن تقویت شود.

وی در ادامه ورزش در هوای آزاد را از فعالیت در منزل و فضاهای بسته بهتر دانست و گفت: همه وسایل ورزشی كه در فضاهای سرپوشیده و در منازل برای كاهش وزن و حفظ سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرند به مثابه ابزار كمكی عمل می‌كنند و هیچ ضرورتی نیست اگر فردی می‌تواند بدون استفاده از این وسایل و فضای ویژه ورزشی فعالیت كند حتما از وسایل ورزشی استفاده كند بلكه فعالیتهای هوازی به مراتب تأثیرگذارتر هستند. ورزش لزوما به باشگاه و فضا نیاز ندارد و نباید دلیلی باشد برای ورزش نكردن.

// پیوند علم پزشكی و ورزش علمی برای تأمین سلامت جامعه//

دبیرانجمن پزشكان ورزشی ایران، از برگزاری دومین كنگره ملی پزشكان ورزشی كشور در 30 و 31 تیرماه در تهران خبر داد و گفت: این كنگره با همكاری انجمن پزشكان ورزشی ایران، فدراسیون پزشكی ورزشی و انجمن پرستاری ایران برگزار می‌شود و دارای امتیاز بازآموزی مدون و مداوم ویژه برای پزشكان، فیزیوتراپ‌ها و سایر شركت‌كنندگان مرتبط با این حوزه است.

دكتر مشیدی ادامه داد: شعار محوری كنگره پیوند علم پزشكی و ورزش علمی برای تأمین سلامت جامعه است و هدف اصلی ما این است كه نقش پزشكی را در حوزه ورزش در بعد همگانی و قهرمانی ابتدا در میان متولیان خدمات‌دهی سلامت و سپس با زمینه سازی فرهنگی و آموزش به افراد در سطح جامعه پررنگ‌تر از قبل كنیم.

وی درباره آگاهی ورزشكاران از اقدامات اولیه در هنگام بروز آسیب‌ها گفت: ورزشكاران حرفه‌ای ما اطلاعات خوبی در زمینه پزشكی ورزشی دارند. زمانی كه كار به صورت تیمی انجام می‌شود لازم است ورزشكاران، مدیران این حوزه، داوران و مربیان نیز تا حدودی اطلاعات پزشكی در اختیار داشته باشند تا سطح آسیب در مواقع اضطرار پایین بیاید. به هر صورت ماهیت ورزش حرفه‌ای این است كه آسیب را در دل خودش دارد و كاری كه در این زمینه می‌شود انجام داد به حداقل رساندن میزان این آسیب‌هاست.

دكتر مشیدی گفت: آسیب‌های شایع ورزشی، تجویز دارو، تغذیه، مكمل‌ها، دوپینگ، لیزرتراپی، فیزیوتراپی پرتابل، انجام اقدامات اولیه به دنبال آسیب‌های ورزشی از جمله موضوعات مورد بررسی در كنگره خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha