با شیوع ویروس کرونا کشورهای جهان محدودیت‌های پروازی گسترده‌ای را ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال آمریکا نه‌تنها بسیاری از پروازهای بین‌المللی را قطع کرده است که حتی از ورود مسافران غیرآمریکایی به کشورش جلوگیری می‌کند.

جهان در تب کرونا می‌سوزد

سلامت نیوز:با شیوع ویروس کرونا کشورهای جهان محدودیت‌های پروازی گسترده‌ای را ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال آمریکا نه‌تنها بسیاری از پروازهای بین‌المللی را قطع کرده است که حتی از ورود مسافران غیرآمریکایی به کشورش جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، براساس گزارش سیمپل‌ فلایینگ، ایالات متحده اعلام کرده است که فقط شهروندان دارای اقامت دائم آمریکا می‌توانند وارد خاک این کشور شوند  با شیوع بیماری حالا جهانگیر شده «کووید١٩» ایرلاین های ایرانی برخلاف بسیاری از ایرلاین های جهان زیر بار توقف پروازهایشان نرفتند و حالا صنعت هوایی ایران متهم ردیف اول آوردن این سوغات شوم به کشورمان است.

درست زمانی که چین ابتلا و شیوع کرونا در این کشور را رسانه ای کرد، بسیاری از ایرلاین های جهان بلافاصله پروازهایشان به سرزمین چشم بادامی‌ها  را متوقف کردند و وزارت حمل و نقل این کشورها برای مسافران چین محدودیت تردد به وجود آوردند. این ممنوعیت‌های پروازی به چین و محدودیت تردد برای شهروندان این کشور تا زمان ایجاد زیرساخت های کنترل بیماری و استقرار قرنطینه و تجهیزات تشخیصی در گیت های ورودی اعمال شد و همین اقدامات کنترلی حساب شده سبب شد تا در اغلب کشورها ناقلان آن از سرزمین مادر این ویروس چینی به سرعت در فرودگاه کشورهای مختلف شناسایی شوند.

حالا با گسترش بیماری و اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه گیری جهانی این بیماری، بسیاری از کشورها تمامی یا بیشتر پروازهای خارجی خود را به سرعت لغو کرد‌ه اند. در ایران اما پروازها به چین حتی پس از اعلام ممنوعیت رسمی از سوی هیات دولت به بهانه های مختلف ادامه داشت. البته حالا هم پرواز‌هایی از ایران به چین و بالعکس در تردد هستند که سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با این پرواز‌ها گفته است که آنها کارگو یا باری هستند.

از مقایسه تفاوت مدیریتی و نقدهای جدی به این حوزه در موضوع پروازهای خارجی که بگذریم موضوع مدیریت پرواز‌های داخلی در شرایط فعلی نیز کم جای نقد ندارد. در این رابطه موضوع آنجاست که به موازات موج همه‌گیری کرونای چینی در ایران برخی کشورهای درگیر با این بیماری که آمار‌های بیماران‌شان شانه‌به شانه کشورمان رو به اوج است محدودیت‌های گسترده‌ای را از جمله در تمامی بخش های عمومی حمل و نقل که پرواز‌های داخلی هم بخشی از آن است مقرر کرده‌اند تا از این رهاورد بتوانند زنجیره شیوع «کووید ١٩» را هرچه محکم تر قطع کنند اما در کشورمان این موضوع بنا به گفته‌های مقامات سازمان هواپیمایی کشوری جز در موارد معدودی به صورت عمومی اعمال نشده وایرلاین های ایرانی همچنان پروازهای داخلی را انجام می دهند و به جای آنها و آنطور که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است خود مردم بخش قابل توجهی از بلیت‌هایشان را لغو کرده‌اند. در همین زمینه تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دهم بارها از نقش سازمان هواپیمایی کشوری در شیوع کرونا انتقاد کرده و وزارت راه و شهرسازی را به پاسخگویی فرا خوانده است.  


قطع پروازهای خارجی آمریکا و اروپابا شیوع ویروس کرونا کشورهای جهان محدودیت های پروازیگسترده ای را ایجاد کرده اند. به عنوان مثال آمریکا نه تنها بسیاری از پروازهای بین المللی را قطع کرده است که حتی از ورود مسافران غیرآمریکایی به کشورش جلوگیری می کند. بر اساس گزارش سیمپل‌فلایینگ ایالات متحده اعلام کرده است که فقط شهروندان دارای اقامت دائم آمریکا می توانند وارد خاک این کشور شوند.رویترز هم اعلام کرده است که مقامات شهری فرودگاه اسلو نروژ اعلام کردند گیت‌های این فرودگاه به روی مسافران ورودی به این کشور بسته شده است.

از سوی دیگر مسافران نروژی که از خارج وارد این کشور می‌شوند هم به سرعت قرنطینه خانگی خواهند شد. این منبع خبری همچنین گزارش داده است که شرکت هواپیمایی اینترفکس اوکراین اعلام کرد از روز ١٧ مارس تمام پروازهای مسافری داخلی و بین‌المللی این کشور با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو می‌شود.دیمیتری رازونکوف، سخنگوی شرکت هواپیمایی اینترفکس اوکراین، همچنین اعلام کرد برای جلوگیری از گسترش کرونا، ورود اتباع خارجی به این کشور ممنوع خواهد شد. اوکراین دیروز نخستین ابتلای به کرونا در این کشور را تایید کرد.


محدودیت های پروازی همسایگان ایراندر کشورهای همسایه نیز وضعیت به همین منوال است و با آنکه خاورمیانه بزرگترین و پردرآمدترین فرودگاه ها و ایرلاین های جهان را دارد اما با شیوع ویروس کرونا کشورهای این منطقه هم قید بخش زیادی از درآمدهای سرشارشان را زده اند تا کشورشان ناچار به پرداخت خسارات سنگین اقتصادی و درمانی ناشی از کرونا نشود. عرب نیوز گزارش داد که وزارت کشور عربستان سعودی از لغو تمامی پروازهای بین‌المللی این کشور به مدت ۲ هفته خبر داد.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه، لغو و تعلیق پروازهای بین المللی عربستان سعودی از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه آغاز خواهد شد.طبق گزارش عرب نیوز، روز جمعه ۲۴ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا یا کووید ۱۹ در این کشور عربی گزارش و اعلام شد که مجموع مبتلایان را به ۸۶ نفر در عربستان سعودی افزایش داد. طبق بیانیه این وزارتخانه تنها برخی از پرواز ها با شرایط خاص مجوز پرواز را در این بازه زمانی خواهند داشت.در همین زمینه ترکیه هم که یکی از بزگترین و ثروتمندترین ایرلاین وفرودگاه های جهان را در اختیار دارد، اعلام کرد که پروازهای ورودی و خروجی با مبدا یا مقصد ٩ کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه را تا روز ١٧ آوریل لغو کرده است.

رویترز گزارش داده است که تا ساعات پایانی روز گذشته ابتلای ٥ نفر در ترکیه به ویروس کرونا تایید شده بود.محمت کاهید تورهان، وزیر حمل و نقل ترکیه، گفت: در حال حاضر پروازهایی با مبدا یا مقصد آلمان، فرانسه، اسپانیا، نروژ، دانمارک، سوئد، بلژیک و هلند لغو شده و ممکن است بر اساس شرایط نام کشورهای دیگر به این لیست اضافه و یا حذف شود. ترکیه پیش تر پروازهایی با مبدا یا مقصد ایتالیا، چین، کره جنوبی، ایران و عراق را لغو کرده بود.بلال اکسی، مدیرعامل شرکت ترکیش ایرلاینز، می‌گوید این شرکت با توجه به ممنوعیت انجام پرواز به کشورهای مذکور به بهترین وجه یا پول بلیت مسافرانی را که قبلا بلیت تهیه کرده بودند ، باز خواهد گرداند و یا مسیر دیگری را برای رسیدن آنها به مقصد ارایه خواهد داد.

در این شرایط صنعت هوایی ایران به راحتی زیر بار قید و بند محدودیت های تردد نرفت و ایران از همان ابتدای ورود کرونا به ایران نتوانست به سرعت ناقلان را تشخیص دهد و قرنطینه کند. این اتفاق خسارت های سنگینی بر پیکره تحریم زده اقتصاد ایران تحمیل کرده و خواهد کرد اما کوتاهی سازمان هواپیمایی در شرایطی که اقتصاد ایران رشد منفی را تجربه می کند و آسیب پذیری آن بالا بوده، قابل چشم پوشی نیست و بدون شک باید سهم  وزارت راه و شهرسازی در این ماجرا به صورت دقیق ارزیابی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha