دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

نزدیک به یک ماه از شناسایی با تاخیر ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. امروز تقریبا همه شهرها و حتی برخی از روستاهای کشور سهمی از کووید19 دارند و اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حد توصیه به ماندن در خانه و شستن مداوم دست‌ها باقی مانده است، در حالی که تعدادی از کشورها که مانند ایران درگیر این ویروس هستند اقدام به قرنطینه شهرها کرده‌اند.

چندصدایی درباره قرنطینه

سلامت نیوز: نزدیک به یک ماه از شناسایی با تاخیر ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. امروز تقریبا همه شهرها و حتی برخی از روستاهای کشور سهمی از کووید19 دارند و اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حد توصیه به ماندن در خانه و شستن مداوم دست‌ها باقی مانده است، در حالی که تعدادی از کشورها که مانند ایران درگیر این ویروس هستند اقدام به قرنطینه شهرها کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،دیروز رئیس جمهوری ایران مجدداً فرضیه امکان قرنطینه را رد کرد، فرضیه‌ای که حالا درایران مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است.حسن روحانی، برای چندمین بار فرضیه قرنطینه کردن تهران و سایر شهرها را رد کرد. روحانی در جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی درباره امکان قرنطینه کردن شهرها گفت:«ما چیزی به نام قرنطینه نداریم، اصلا اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، ‌اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.»

وی ادامه داد:«خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید، منتهی همه تلاش ما این است که فعالیت اقتصادی و خدمات دولت به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند یا اگر اقدامی انجام می‌شود در چهارچوب پروتکل بهداشتی باشد.» روحانی بیان کرد:«نسبت به اینکه کاری تعطیل شود، روز و ساعتی تعطیل شود، کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی در تهران است. استان‌ها به هیچ عنوان حق تصمیم‌گیری ندارند، نه استانداران نه بخش‌های بهداشتی.

هر گونه محدودیت در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین در استان‌ها در این زمینه نباید اقدامی صورت بگیرد.»صحبت‌های دیروز رئیس جمهور پیش‌تر در جلسات هیئت دولت هم مطرح شده بود، جایی که روحانی با طرح قرنطینه فردی به جای قرنطینه شهرها گفته بود:«شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند، آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزی‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است.یعنی اگر فردی علایم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود.»

قرنطینه در تهران

با این وجود به نظر می‌رسد فرضیه قرنطینه کردن اگرچه توسط برخی از کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا همچنان اجرا می‌شود، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران حداقل تا به امروز چنین تصمیمی را ندارد، تصمیمی که مدافعان و مخالفان زیادی پیدا کرده است. در این رابطه محسن‌‌‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران روز گذشته درحاشیه دویست و پنجمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همه موارد گفته شده در خصوص قرنطینه باید توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح شود، خاطرنشان کرد:

«نام قرنطینه باید برای مردم تعریف شود و من این درخواست را از مسئولان دارم که ابتدا قرنطینه را تعریف کنند. قرنطینه می‌تواند در درصدهای مختلف مثلا ۲۰ یا ۶۰درصد اجرا شود.»به گزارش خبرآنلاین‌‌‌هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما با قرنطینه تهران موافق هستید یا خیر،‌گفت:«به نظرم در حد درجه کم قرنطینه شاید برای پایتخت مثبت باشد، ولی اینکه افراد بخواهند نظرات مختلف دهند سوءتفاهم ایجاد می‌کند. بنده عضو ستاد مبارزه با کرونا نیستم، ولی گاهی ما را در جلسات دعوت می‌کنند و نظر می‌دهیم.»

واکنش به موضوع قرنطینه در تهران ادامه داشت، پیروز حناچی، شهردار تهران فرد دیگری بود که به نظر می‌رسد چندان رابطه خوبی با اعمال قرنطینه نداشته باشد. حناچی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با ذکر اینکه امروز در شرایط تحریم هستیم و همگی از این فرصت پیش آمده باید برای رفع تحریم‌های ایالات متحده استفاده کنیم، در خصوص قرنطینه گفت:

«در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم، اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.» حناچی در این جلسه گفت:«به توصیه‌های یکی از کشور‌های اروپایی پس از اعلام کرونا با وجود آنکه قرنطینه در آن کشور اجرا نشده است، اما اقدامات متفاوتی انجام شده است.

شرکت‌های اتوبوسی، رزرو‌های مسافری برای تور‌های گردشگری لغو شده است. به شرکت‌هایی که بحران کرونا را حس کردند و باعث افت درآمد‌های آن‌ها شده است و نمی‌توانند کارکنان خود را نگه دارند، خسارات کامل پرداخت می‌شود. کارگرانی که بیکار شدند خسارت کامل پرداخت می‌شود و به کادر پزشکی و درمانی تا پایان بحران دوبرابر حقوق پرداخت می‌شود.»

همچنین روز گذشته رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در دیداری که با جمعی از هنرمندان داشت، در خصوص امکان قرنطینه کردن پایتخت گفت:«قرنطینه چند فاز دارد که فاز یک و دو در حال انجام است، اما فاز سه که تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن مردم به شمار می‌آید هنوز اجرا نمی‌شود.» دکتر علیرضا زالی در این دیدار ادامه داد:« فاز چهار نیز قرنطینه کردن کامل شهر است ، اما فاز چهار در صورتی می‌تواند جوابگو باشد که فاز سه به خوبی اجرا شود.»

زالی با بیان اینکه قرنطینه شهر (فاز 4) اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است، اظهارداشت:«قرنطینه‌سازی مطلق شهر جواب نمی‌دهد چرا که شهرها و استان‌های زیادی درگیر آن شده‌اند و اگر هم انجام شود تاثیری ندارد.»‌‌رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر فاز سه اجرا نشود هر فردی که کرونا دارد می‌تواند دو تا 20 نفر را مبتلا کند و در واقع اگر فرد مبتلا برای خرید به مغازه برود دو نفر و اگر در داخل مترو حضور پیدا کند می‌تواند 20 نفر را آلوده کند.

قرنطینه در سایر شهرهای ایران

همان طور که در سخنان رئیس جمهوری ایران مشخص است دایره تصمیم‌گیری‌ها مربوط به کرونا در ید قدرت هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا است و استاندارها نقش چندانی در این باره ندارند، در این خصوص مدتی پیش علی‌محمد شاعری، ‌‌رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس با بیان اینکه دولت برای رفع بحران کرونا بهتر است به استانداران اختیار تام دهد، عنوان کرد:«از برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا ویروس در مازندران حمایت‌های لازم در سطح ملی صورت نگرفته است، اگر از همان ابتدا که موضوع قرنطینه مطرح شده بود وزارت کشور و راه و شهرسازی از مازندران حمایت می‌کردند ویروس کرونا با این سرعت در استان گسترش و افزایش پیدا نمی‌کرد.»وی ادامه داد:

«ورودی سه جاده مواصلاتی کندوان، فیروزکوه و هراز که مازندران را به تهران متصل می‌کند، باید بسته می‌شد تا از ورود و شیوع ویروس کرونا به مازندران جلوگیری به عمل آید، اما متاسفانه این اقدام با توجه به تصمیم شجاعانه و قاطعانه استاندار مازندران مبنی بر قرنطینه صورت نگرفت و بعد از چند ساعت توسط مسئولان ملی این طرح لغو شد.»به گزارش ایرنا در همین باره جانشین استاندار فارس مدتی پیش در پاسخ به انتظار مردم این شهر به لزوم انجام قرنطینه عنوان کرد:«قرنطینه کردن شهرها و تعطیلی کسب و کار مردم در اختیار ستاد استانی نیست و نیاز به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دارد.»

واکنش‌ موافقان و مخالفان قرنطینه

در حالی که بسیاری از شهرهای ایران گرفتار کرونا شده‌اند، اما هستند افرادی که همچنان از فرضیه قرنطینه کردن حمایت می‌کنند. علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، گفت:«طبق نظر متخصصان و تجربه‌ای که در چین رقم خورد، قرنطینه شهرها و کانون‌های آلوده در حال حاضر هم می‌تواند مفید باشد، ولی کار درست این بود که همان زمان که ویروس کرونا در قم پیدا شد، قرنطینه این استان را شروع می‌کردند تا آلودگی به سایر نقاط کشور سرایت نکند.»

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر این مساله که باید بررسی شود که چه عاملی مانع از قرنطینه قم در همان روز اول آلودگی شده است، ادامه داد:«باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه اولیه قم شدند. آیا وزارت بهداشت در این باره کوتاهی کرده یا مقاومت‌هایی بر اساس عقاید عوام‌فریبانه و خرافی در شهر قم وجود داشته است؟»

فرد دیگری که در این خصوص پیش‌تر صحبت کرده بود، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم بود که در یک جلسه جنجالی در مجلس عنوان کرده بود:«در جلسه غیرعلنی از وزیر بهداشت درخواست کردم قم را قرنطینه کند و حتی با او دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید، زیرا شرایط این‌گونه که به نمایندگان می‌گویید نیست و وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌هاست.»

همچنین بهرام سرمست استاندار قم در گفت‌وگویی با سایت شفقنا درباره قرنطینه نکردن شهر قم یادآور شده بود: «باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد. قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی 17 استان کشور قرار گرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان‌شهر به شمار می‌آید، از این‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.»

از سوی دیگر، بهرام پارسایی نماینده شیراز پیش‌تر گفته بود:«با شیوع این بیماری باید مدیریت کنترل و قرنطینه صورت می‌گرفت و مثل چین، ایتالیا و کره‌جنوبی ما هم اقداماتی را انجام می‌دادیم. ما که نمی‌توانیم بگوییم از لحاظ علمی آنها از ما عقب‌ترند و ما از آنها جلوتریم. باید اصولی را که همگی رعایت می‌کنند ما هم رعایت کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha