دبیر علمی سمینار واكسن‌های جدید گفت: حداقل یك چهارم از مرگ‌ و میرهای در كودكان مربوط به بیماری‌هایی است كه امكان پیشگیری از آنها با واكسن وجود دارد.

 سلامت نیوز : دبیر علمی سمینار واكسن‌های جدید گفت: حداقل یك چهارم از مرگ‌ و میرهای در كودكان مربوط به بیماری‌هایی است كه امكان پیشگیری از آنها با واكسن وجود دارد.

به گزارش  فارس ، نشست خبری سمینار واكسن‌های جدید گامی فراتر به سوی جامعه‌ای سالم امروز در مركز تحقیقات عفونی اطفال بیمارستان مفید برگزار شد.

در این نشست آناهیتا سنائی، دبیر علمی سمینار واكسن‌های جدید با بیان اینكه ایمن‌سازی كلید اصلی رسیدن به اهداف توسعه هزاره سوم است، اظهار داشت: این امر در كاهش مرگ و میر كودكان زیر 5 سال نقش مهمی را ایفا می‌كند.

وی گفت: موفقیت‌های بسیار زیادی در تاریخ ایمن‌سازی بشر طی دهه‌های اخیر به دست آمده است و بنا به پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، هر ساله حداقل از 2 میلیون مرگ به دلیل استفاده از واكسن‌ها پیشگیری می‌شود.

سنائی با بیان اینكه سالانه در جهان بیش از 100میلیون كودك وارد پروسه ایمن‌سازی می‌شوند، افزود: با این وجود 20 درصد از این كودكان یعنی حدود 24 میلیون نفر از آنها نمی‌توانند واكسیناسیون خود را در سال نخست كامل كنند.

دبیر علمی سمینار واكسن‌های جدید ادامه داد: علی‌رغم بهبود وضعیت بهداشت در جهان، حدود 11 میلیون كودك سالانه قبل از سن 5 سالگی جان خود را از دست می‌دهند؛ حداقل یك چهارم از این مرگ‌ و میرها مربوط به بیماری‌هایی است كه امكان پیشگیری از آنها وجود دارد.

وی به اهمیت واكسن‌های جدید اشاره كرد و گفت: توجه به این واكسن‌ها امری ضروری است و در حال حاضر بیش از 80 واكسن به مراحل آخر تحقیقاتی رسیده است كه حدود 30 مورد از آنها كاندیدای پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر (مالاریا و dengue) است كه برای آنها واكسنی وجود ندارد.

سنائی ادامه داد: سالانه حدود 700 هزار مرگ ناشی از پنوموك و 500 هزار مرگ ناشی از روتاویروس در گروه سنی كودكان زیر 5 سال رخ می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود بكارگیری واكسن‌های جدید خصوصاً پنوموكوك و روتاویروس می‌تواند در طول 3 تا 5 سال كاهش چشمگیری را در میزان مرگ و میر و ناتوانی در كودكان زیر 5 سال داشته باشد.

وی استفاده از واكسن پنوموكوك را موجب كاهش 40 درصدی میزان بستری در بیمارستان‌ها ناشی از این بیماری دانست و اظهار داشت: در صورت بكارگیری واكسن روتاوپروس میزان مراجعه به مطب‌ها و بستری شدن در بیمارستان‌ها ناشی از اسهال روتاویروسی به میزان 95 درصد كاهش می‌یابد.

سنائی خاطرنشان كرد: در صورت استفاده از واكسن علیه بیماری‌ یا میكروارگانیسم، دیفتری، سیاه‌سرفه، سرخك، كزار، هپاتیت B، كزار، سرخك، پولیو، سل، هموفلیس‌آنفلوانزا، سرخجه، مننگوكوك، پنوموكوك، روتاویروس، انسفالیت ژاپنی و تب زرد در 90 درصد از كودكان زیر 5 سال در كشورها می‌توان سالانه از حداقل مرگ 2 میلیون كودك در این سنین پیشگیری كرد.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات عفونی افزود: همایش واكسن‌های جدید گامی به سوی جامعه ایمن از 29 خرداد ماه و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، مركز تحقیقات عفونی كودكان، مركز مدیریت مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، انستیتو پاستور و انستیتو رازی در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود كه تا 30 خرداد ادامه دارد.

وی ادامه داد: نظارت بر سلامت واكسن، وضعیت ایمن سازی كشور، چالش‌های واكسیناسیون و واكسن‌های جدید نیاز واقعی، از جمله مباحث سخنرانی این همایش است.

سنائی خاطرنشان كرد: در این همایش كارگاه‌هایی نظیر كارگاه زنجیره سرد در واكسن، واكسیناسیون در افراد با نقص ایمنی و واكسن‌های جدید در این كنگره برگزار می‌شود ضمن اینكه در این سمینار فوق متخصصان عفونی كودكان، متخصصان عفونی و گرمسیری شركت دارند و 11.5 امتیاز بازآموزی برای این همایش در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha