سلامت نیوز : دبیرعلمی نخستین كنگره واكسن‌های جدید گفت: در صورت استفاده از واكسن علیه 14 بیماری یا میكروارگانیسم؛ دیفتری، سیاه سرفه، كزاز، سرخك، پولیو، سل، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا b، سرخجه، مننگوكوك، پنوموكوك، روتا ویروس و (در صورت لزوم انسفالیت ژاپنی و تب زرد) در 90 درصد كودكان زیر 5 سال كشورهای مختلف، می‌توان سالیانه از حداقل دو میلیون مرگ و میر در این گروه سنی پیشگیری كرد.

به گزارش  ایسنا، دكتر آناهیتا سنائی در نشست خبری نخستین كنگره واكسن‌های جدید، افزود: علیرغم بهبود وضعیت بهداشت در جهان، حدود 11 میلیون كودك سالیانه قبل از سن 5 سالگی فوت می‌كنند. حداقل یك چهارم از مرگ ومیر این كودكان به علت ابتلا به بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن است.

وی در ادامه اظهار كرد: بیش از 100 میلیون كودك سالانه در جهان وارد پروسه ایمن‌سازی می‌شوند، با این حال حدود 20 درصد از این كودكان یعنی حدود 24 میلیون نفر نمی‌توانند واكسیناسیون خود را در سال اول كامل كنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی كودكان افزود: سالانه حدود 700 هزار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌ پنوموكوك و حدود 500 هزار مرگ به علت مبتلا شدن به بیماری روتاویروس درگروه سنی كودكان زیر 5 سال رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود به‌ كارگیری واكسن‌های جدید به ‌ویژه پنوموكوك و روتاویروس می‌تواند در طول 3 تا 5 سال باعث شود كه از میزان مرگ و میر و ناتوانی در كودكان زیر 5 سال بسیار كاسته شود.

وی تاكید كرد: در صورت استفاده از واكسن پنوموكوك، حدود 40 درصد از میزان بستری‌های بیمارستانی به دلیل پنومونی (به طور كلی) كاسته می‌شود. همچنین درصورت بكارگیری واكسن روتاویروس میزان ویزیت در مطب‌ها و بستری شدن بیمارستانی ناشی از اسهال روتاویروسی به میزان 95 درصد كاهش می‌یابد.

دبیرعلمی كنگره واكسن‌های جدید در ادامه با اشاره به این رویداد علمی اظهار كرد: این كنگره برای نخستین بار برگزار می‌شود و در آن تمام واكسن‌های جدیدی كه در دنیا به بهره‌برداری رسیده‌اند از زوایای مختلف علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این كنگره كشوری همه مراكز مربوط به واكسن و ایمن سازی ایران شركت می‌كنند و در پنل‌های آن هم مقامات اجرایی ایمن سازی و هم مقامات علمی، سخنرانی می‌كنند. رییس این رویداد علمی دكتر محمدمهدی گویا - رییس مركز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت- است و این همایش با حمایت مالی و اجرایی وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات عفونی اطفال بیمارستان مفید با اشاره به سخنرانان خارجی این همایش گفت: سه سخنران خارجی از كشورهای فرانسه و عربستان در این كنگره شركت می‌كنند. با توجه به آن كه در ایام حج مسلمانان زیادی در كشور عربستان گرد هم می‌آیند عربستان در زمینه ایمن سازی اقدامات خوبی را انجام داده است بنابراین سخنرانانی از این كشور در كنگره واكسن‌های جدید حضور پیدا می‌كنند.

سنایی با اشاره به محورهای كنگره واكسن‌های جدید اظهاركرد: تعداد زیادی از واكسن‌ها مانند واكسن‌های سرخك، سل ، سیاه سرفه، دیفتری و كزاز سالهاست كه در ایران استفاده می‌شوند اما واكسن‌های جدیدی مانند هموفیلوس آنفلوانزا b، پنوموكوك، روتاویروس، سیاه سرفه سلولی و آبله مرغان ساخته شده‌اند ولی هنوز در ایران مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. البته وزارت بهداشت بررسی واكسن هموفیلوس آنفلوانزاb را در دستور كار خود قرار داده است كه امیدواریم هرچه زودتر این امر محقق شود و این واكسن در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی با اشاره به واكسن هموفیلوس آنفلوانزا b گفت: هموفیلوس آنفلوانزا یك میكروب مهاجم است كه باعث ابتلا به بیماریهایی مانند مننژیت، عفونت‌های تنفسی و گوش می‌شود و در صورت در دسترس قرار گرفتن این واكسن به مقدار قابل توجهی از میزان بستری و مرگ و میر كودكان زیر 5 سال در ایران كاسته می‌شود.

سنائی درباره پاپیلومای انسانی اظهاركرد: 98 درصد از موارد سرطان دهانه رحم به علت ابتلا به این ویروس است اما اگر واكسن پاپیلومای ویروس انسانی در سنین نوجوانی تزریق شود می‌توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری كرد. در كشورهایی كه امكان تزریق واكسن پاپیلومای ویروس انسانی وجود دارد این واكسن حدود 16 سالگی در دو سه دوز به دختران نوجوان تزریق می‌شود. در واقع واكسن پاپیلومای ویروس انسانی پس از واكسن هپاتیت B، دومین واكسن ضد سرطان در دنیاست.

دبیرعلمی كنگره واكسن‌های جدید درباره واكسن سیاه سرفه غیرسلولی گفت: واكسن سیاه سرفه سلولی در ایران موجود است اما نمی‌توان آنرا به افراد بالای 7 سال تزریق كرد اما یكی از مهمترین مزیت‌های واكسن سیاه سرفه غیرسلولی قابل تزریق بودن آن به افراد بالای 7 سال است.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی كودكان با اشاره به مننگوكوك اظهار كرد: این میكروب بسیار مهاجم است و باعث ابتلا به مننژیت می‌شود. واكسن آن در ایران به حجاج و سربازان تزریق می‌شود.

وی با بیان اینكه پیشنهاد ما در كنگره واكسن‌های جدید واردات واكسن‌های جدید نیست، گفت: در این رویداد علمی عملكرد این واكسن‌ها را بیان می‌كنیم و این كار زمینه‌ساز ورود واكسن‌های جدید می‌شود چرا كه این كار كاهش هزینه‌های بستری ناشی از ابتلا به بیماریهایی مانند مننژیت، عفونت ریه و گوش را در پی دارد. در واقع واكسن‌ها به عنوان ابزار پیشگیری از بیماریها مطرح هستند و از معجزات قرن بیستم به شمار می‌رود. یكی از اهداف كنگره توسعه هزاره سوم نیز كاهش مرگ و میر كودكان در تمام نقاط دنیاست و واكسن‌ها ابزارهای بسیار قوی در این زمینه به شمار می‌رود.

سنایی در پایان تاكید كرد: با توجه به توانمندی زیاد متخصصان ایرانی امكان تولید این واكسن‌ها در ایران نیز وجود دارد. از سوی دیگر هزینه واردات واكسن‌هایی مانند پنوموكوك و پاپیلومای انسانی بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha