سلامت نیوز : نتیجه یک پژوهش پرستاری در کشور نشان داد که خطر عفونت سیستم تنفسی در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند افزایش می یابد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، مزایای تغذیه با شیر مادر و به خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر به روشنی اثبات و در تعالیم دینی ما نیز تأکید شده است.

 شیر مادر یک غذای کامل برای شیرخوار است و موجب تقویت ایمنی وی می‌شود. با توجه به نقش بسیار مهم تغذیه در حساس‌ترین دوره در تأمین سلامت و رشد بهینه کودکان زیر یک سال تغذیه با شیر مادر به عنوان مطلوب‌ترین روش تغذیه شیرخواران در سراسر جهان پذیرفته شده است چون اثر محافظتی در مقابل عفونت‌های روده‌ای و دستگاه تنفسی دارد، از این رو پژوهشی با هدف تعیین نحوه تغذیه شیرخواران زیر یک سال و ارتباط آن با عفونت تنفسی در مراجعان به مراکز بهداشتی، درمانی شهر سنندج سال 1386 انجام شد.

بر پایه این گزارش، نتایج مطالعات بیانگر افزایش خطر عفونت سیستم تنفسی در شیرخوارانی است که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند.

تغذیه شیرخوار با شیر مادر طی یک سال اول زندگی اثرات محافظتی قابل توجهی علیه عفونت‌های تنفسی داشته و به طور قابل توجهی مدت زمان بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

 تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه اول به علت ترکیب آن میزان ابتلا بعدی به بیماری‌های تنفسی و عفونی را در شیرخواران کاهش می‌دهد. اطلاع‌رسانی در مورد تفاوت‌های شیر مادر با شیرهای دیگر اقداماتی مؤثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha