ویروس کرونا، این روزها به مهم ترین دغدغه مردم دنیا تبدیل شده و ایرانی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما، عده ای بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، مشغول قاچاق این ویروس هستند.

کرونا با کسی شوخی ندارد/ مسافرانی که ویروس قاچاق می کنند

سلامت نیوز:ویروس کرونا، این روزها به مهم ترین دغدغه مردم دنیا تبدیل شده و ایرانی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما، عده ای بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، مشغول قاچاق این ویروس هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یک ماه از اعلام اولین موارد ابتلا به کرونا در کشور گذشته و حالا همه می‌دانند کرونا ویروس جدید یا همان کووید ۱۹، بیماری است که اگر نخواهیم در مقابل آن جدی باشیم، سلامت ما را تهدید خواهد کرد.


اول اسفند بود که خبر چند مورد ابتلا به کرونا در قم، از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام گردید و به دنبال آن، خبر فوت دو نفر از این بیماران، موجی از ترس و نگرانی را در وجود مردم انداخت. و این آغاز ماجرا کرونا در ایران بود.


حالا با گذشت یک ماه از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور، تمامی تدابیر بهداشتی و درمانی در مقابله با این ویروس منحوس به کار گرفته شده است، اما نکته‌ای که هنوز نگران کننده است، رفتار و تفکرات عده‌ای از هموطنان در مواجهه با این ویروس خطرناک و مرگبار است.


در خانه بمانید
افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور طی روزهای ابتدایی و بالا رفتن آمار مرگ و میر افراد مبتلا، باعث شد تا موضوع خود قرنطینگی به عنوان مهم‌ترین راهکار در قطع زنجیره انتقال این ویروس، مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد. به طوری که سیاست این وزارتخانه برای مقابله با این ویروس خطرناک، ماندن مردم در خانه اعلام شد.


کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، اخیراً گفته است که تقریباً هر ساعت ۵۰ نفر در کشور به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و هر ۱۰ دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر ابتلاء به کرونا از دست می‌دهد. با لحاظ این اطلاعات، در مورد رفتن به سفر، تردد، دید و بازدیدها و…، آگاهانه تصمیم بگیرید.


این اظهار نظر یک روز قبل از آغاز سال نو عنوان شد تا مردم بیش از پیش متوجه خطرات این ویروس مرگبار باشند. اما، همزمان با سال نو، مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، از کاهش ۴۰ درصدی سفرهای نوروزی خبر داده و از اینکه برخی از هموطنان، هشدارهای بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، گلایه داشتند.


حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه هدف ما در مبارزه با این ویروس این است که درجه شیب افزایشی بیماری را کاهش دهیم، گفت: این کار موجب می‌شود سرعت انتشار بیماری کاهش یابد و تعداد افراد کمتری در واحد زمان درگیر شوند.


در همین حال، وزیر بهداشت نیز از مردم خواسته است که دو هفته با وزارت بهداشت همکاری کنند تا بتوان زنجیره انتقال این بیماری را قطع کرد.
علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از رفتار برخی هموطنان به شدت گلایه کرد و گفت: پیام مشترک جامعه پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، بهداشتی و درمانی برای مردم این است که اگر ما را فرزندان خود می‌دانید و می‌خواهید دچار فرسایش نشویم و ما نیز در روزهای پیش رو فرصتی برای دیدار فرزندان، پدر و مادر و خانواده‌هایمان پیدا کنیم؛ با در منزل ماندن و اجتناب از سفرهای درون شهری و برون شهری بار بیمارستان‌ها را کم کنید.


وی ادامه داد: ویروس کرونا ویروسی مهیب، چموش، فرصت طلب و بی رحم است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن افراد را مبتلا می‌کند و می‌تواند آنان را به آستانه مرگ بکشاند.

این ویروس، ویروسی مرگبار است که نباید آن را ساده گرفت و اگر امکان این وجود داشت که مردم سری به بیمارستان‌ها بزنند و بیمارانی که با مشکلات تنفسی در تخت‌های بیمارستان زجر می کشند را ببینند می‌فهمند که نباید این بیماری را دست کم گرفت و در خیابان‌ها بی مورد پرسه زنند.


زالی افزود: بسیاری از مردم خبری از بیمارستان‌ها ندارند و نمی‌دانند که بیماران مبتلا ممکن است بدحال شوند، به آی سی یو منقل شده و متأسفانه دچار مرگ زودرس شوند. اگر مردم به سفر نوروزی بروند؛ استان دیگری را آلوده می‌کنند و یا اینکه خود آلوده می‌شوند و به جای در هم شکستن چرخه انتقال ویروس، به پیروزی ویروس کمک می‌کنند.


زالی با تاکید بر این مطلب که مردم ایران باید باور کنند در جنگ با این ویروس مرگبار قرار داریم، گفت: در جنگ باید هوشیار بود و تعقل داشت؛ ساده انگاری و سهل گیری در جنگ به معنای فتح خاکریزها به وسیله دشمن است، مردم باید بدانند ما در جنگ با کرونا هستیم.


فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه سهل انگاری درباره کرونا شهامت نیست، تصریح کرد: سهل انگاری به استقبال مرگ رفتن است، آن هم مرگی که هیچ افتخاری ندارد؛ اگر در جنگ کشته می‌شدیم شهید محسوب می‌شدیم اما مرگ با ویروس کرونا به جز تیم پزشکی برای کسی افتخار شهادت ندارد.


زالی تاکید کرد: ما نباید با رفتار اشتباه به ویروس کمک کنیم؛ متأسفانه شب گذشته شاهد تجمعات پراکنده در جای جای شهر بودیم؛ طوری که انگار هیچ خبری از ویروس کرونا نیست و مردم طوری رفتار کردند که انگار یک چهارشنبه سوری معمولی است.


مسافرانی که ویروس قاچاق می‌کنند
حالا که تمامی امکانات و تجهیزات و نیروهای کشور برای مقابله با این ویروس تجهیز و آماده شده است، آن دسته از کسانی که به هشدارهای بهداشتی توجه نکرده و همچنان قصد سفر و مسافرت را دارند، نمی‌دانند که با این کار خود، ویروس قاچاق می‌کنند. ویروسی که می‌تواند در وهله اول جان خود آنها را تهدید کند.


چرا باید به رغم این همه هشدار و توصیه‌های بهداشتی، همچنان شاهد شلوغی خروجی‌های برخی از استان‌ها باشیم. مردمانی که این ویروس را جدی نگرفته و می‌پندارند یک بیماری ساده است!!


پیام طبرسی رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری، معتقد است که ویروس به راحتی توسط یک عطسه و سرفه از طریق چشم، دهان و بینی خصوصاً در محیط‌های شلوغ وارد بدن می‌شود.


وی تاکید کرد: از عقل و منطق به دور است که بدون دلایل بی منطق و واهی خود و عزیزانمان را در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دهیم. زیرا، در مناطق پرتردد احتمال ۱۰۰ درصدی انتقال ویروس کرونا وجود دارد.


به گفته این استاد دانشگاه، سفرهای مردم در تعطیلات نوروزی جز اینکه موجب انتشار بیشتر بیماری در سطح کشور، افزایش مرگ و میر و تحمیل فشار بیشتر به سیستم درمان و بهداشت شود، هیچ آورده دیگری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha