دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 291145

اگر به واسطه انباشت مخاط ناشی از یک بیماری ویروسی یا باکتریایی با تنگی نفس مواجه هستید، استنشاق بخار یک روش ساده برای کمک به بهبود این شرایط است.تنگی نفس می تواند به واسطه یک عفونت تنفسی جزئی شکل گرفته یا با دلایل جدی‌تر مانند حمله قلبی یا آمبولی ریوی مرتبط باشد.

تنگی نفس و 7 درمان خانگی برای آن

سلامت نیوز:اگر به واسطه انباشت مخاط ناشی از یک بیماری ویروسی یا باکتریایی با تنگی نفس مواجه هستید، استنشاق بخار یک روش ساده برای کمک به بهبود این شرایط است.تنگی نفس می تواند به واسطه یک عفونت تنفسی جزئی شکل گرفته یا با دلایل جدی‌تر مانند حمله قلبی یا آمبولی ریوی مرتبط باشد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، آسم، ذات الریه، بیماری مزمن انسدادی ریه، فشار خون پایین و سرطان ریه از دیگر دلایلی هستند که می توانند موجب تنگی نفس در انسان شوند. از دلایل خوش خیم برای تنگی نفس نیز می توان به ورزش شدید یا کیفیت پایین هوا اشاره کرد.


نشانه های خطر

 اما چگونه می توانیم دشواری در تنفس که دلیلی جدی در پس آن قرار ندارد را از مواردی که نیازمند توجه پزشکی فوری هستند، تشخیص دهیم؟ زمانی که دشواری در تنفس به ناگاه و با شدت زیاد همانند یک واکنش آلرژیک رخ می دهد، به تدریج شرایط آن وخیم‌تر می شود، یا پس از 30 دقیقه استراحت همچنان ادامه دارد، زنگ هشدار به صدا در می آید. در این موارد، دریافت کمک پزشکی فوری، به ویژه اگر تنگی نفس با احساس درد در سینه همراه است، اهمیت دارد زیرا امکان دارد نشانه ای از یک حمله قلبی باشد. همچنین، سرفه همراه با خلط خونی یا احساس درد در گردن از دیگر نشانه های هشدار دهنده و نیازمند دریافت کمک پزشکی هستند.


در ادامه با چند روش ساده که می توانند به بهبود شرایط تنفس و تنگی نفس کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.


تنفس عمیق شکمی

 احتمالا تا پیش از این درباره تنفس شکمی که به نام تنفس دیافراگمی نیز شناخته می شود، چیزهایی شنیده اید. تنفس دیافراگمی نه تنها به کسب آرامش کمک می کند، بلکه در کاهش تنش و استرس در بدن نیز نقش دارد. تنفس دیافراگمی به آرامش سیستم عصبی سمپاتیک که مسئول فعال کردن واکنش جنگ یا گریز است، کمک می کند.


یک دست خود را روی شکم قرار داده و به صورت عمیق و مداوم از طریق بینی تنفس کنید. شما باید بالا و پایین رفتن شکم هنگام دم و بازدم را زیر دست خود احساس کنید. توجه داشته باشید که عمل بازدم باید طولانی‌تر از عمل دم انجام شود. این کار را برای چند دقیقه تکرار کنید.


تنفس لب غنچه ای

تنفس لب غنچه ای روشی دیگر برای تنفس کنترل شده و کسب آرامش است. شانه ها و گردن خود را شل کرده و برای دو شماره از طریق بینی عمل دم را انجام دهید. سپس، لب های خود را غنچه کرده (همانند زمانی که برای سوت زدن آماده می شوید) و هوا را به آرامی برای چهار شماره خارج کنید. تنفس لب غنچه ای می تواند به آزاد شدن هوایی که در ریه ها گرفتار شده است، کمک کند. این تکنیک به ویژه برای زمانی که اشیا سنگین را بلند می کنید یا از پله ها بالا می روید، مفید است.


خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته

زمانی که با تنگی نفس مواجه می شوند، بیشتر مردم در حالت ایستاده به جلو خم شده و دست های خود را به زانوهایشان تکیه می دهند اما این وضعیت مناسبی برای بهبود تنفس نیست. هنگام تنگی نفس، خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته گزینه بهتری برای کمک به بهبود این شرایط است. خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته به بدن اجازه می دهد تا تنفسی طولانی‌تر و عمیق‌تر از زمانی که در حالت ایستاده به زانوهایی خود تکیه داده اید، داشته باشد.

روی یک صندلی نشسته و کف پاها را صاف روی زمین قرار دهید، سپس به سمت جلو خم شوید. در صورت امکان، پیشانی خود را روی میز قرار دهید زیرا این کار به آرامش و شل شدن عضلات گردن و شانه ها کمک می کند.


ایستادن با کمک یک تکیه گاه

اگر با تنگی نفس و دشواری در تنفس مواجه شده اید اما مکانی برای نشستن وجود ندارد، یکی از بهترین اقداماتی که می توانید انجام دهید تکیه دادن به سطحی پایدار و محکم است. یک دیوار می تواند گزینه ای خوب برای این کار باشد. شما می توانید پشت خود را به دیوار تکیه دهید. این کار به آرامش بدن و مسیرهای هوایی کمک می کند.


تمرین یوگا

بنابر پژوهش های اولیه که نتایج آن در نشست سالانه کالج متخصصین بیماری‌های قفسه سینه آمریکا ارائه شد، برخی حرکات آرامش بخش یوگا برای افراد مبتلا به بیماری های ریوی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، ممکن است به تسکین شرایط آنها کمک کند. در یک مطالعه کوچک، 29 بیمار که حرکات یوگا انجام می دادند، بهبود در شرایط تنفس و عملکرد ریه خود پس از گذشت سه ماه را تجربه کردند.


استفاده از بخار

اگر به واسطه انباشت مخاط ناشی از یک بیماری ویروسی یا باکتریایی با تنگی نفس مواجه هستید، استنشاق بخار یک روش ساده برای کمک به بهبود این شرایط است. استنشاق بخار به رفع گرفتگی بینی و تنفس بهتر کمک می کند. یک کاسه را با آب داغ پر کرده و چند قطره روغن اکالیپتوس یا نعناع به آن اضافه کنید. این ترکیب می تواند به پاکسازی مسیرهای هوایی کمک کند. به طور خاص، اکالیپتوس دارای خواص ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ است. یک حوله را روی سر خود قرار داده و بخار آب را برای چند دقیقه تنفس کنید.


نوشیدن چای زنجبیل 

نوشیدن چای زنجبیل یک درمان خانگی ساده دیگر برای رفع گرفتگی بینی و تنفس بهتر است. زنجبیل گیاهی با ویژگی های شفابخش مختلف است. چای زنجبیل می تواند به سرفه و دفع مخاط اضافه کمک کند. شما می توانید چای زنجبیل را به راحتی در خانه آماده کنید. به اندازه یک یا دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را پوست گرفته و خرد کنید و آن را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید. یک درپوش روی آن گذاشته و اجازه دهید برای 10 دقیقه به آرامی بجوشد و دم بکشد. چای را از یک صافی عبور داده و برای بهبود طعم، اندکی عسل به آن اضافه کنید.

 

منبع:"د هلثی"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha