دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 291148

اولین اقدام برای مقابله با ویروس نوپدیدی که امروزه در سراسر جهان شایع شده، تشخیص بوده، لذا با توجه به دقت سی تی اسکن، نقش مهم جامعه رادیولوژیست‌ها در این میان غیر قابل انکار است.

"سی تی اسکن" روش تشخیص کروناویروس است نه غربالگری و چکاپ

سلامت نیوز:اولین اقدام برای مقابله با ویروس نوپدیدی که امروزه در سراسر جهان شایع شده، تشخیص بوده، لذا با توجه به دقت سی تی اسکن، نقش مهم جامعه رادیولوژیست‌ها در این میان غیر قابل انکار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی صانعی، مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص رادیولوژی، سی تی اسکن را اولین، دقیق‌ترین و کم‌خطرترین راه تشخیص ویروس جدید می‌داند و می‌گوید: بیماری کرونا را باید بشناسیم تا بتوانیم با آن مبارزه کنیم، این ویروس با سرعت شیوع بالا در مدت زمان کوتاه به پاندمی تبدیل شده و مقابله با آن نیازمند شناخت بیشتر نحوه رفتار آن است.


وی با اشاره به فعالیت‌های گروه رادیولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مرکزیت انجمن رادیولوژی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با محوریت بیمارستان‌های معین، اظهار کرد: به محض شیوع و تشخیص کرونا در اوایل اسفند، اساتید این رشته گروهی را تشکیل داده و ضمن مطالعه مقاله‌های مرتبط ، ارزش تشخیصی سی تی اسکن را مشخص کردیم. پس از ارزش‌گذاری ۹۵ درصدی این روش تصویربرداری، پروتکل‌های کشوری تهیه، تدوین و اجرایی شد.


دکتر صانعی با اشاره به استفاده اساتید رادیولوژیست از فضای مجازی برای ارتباط با سایر متخصصین و تکنسین‌ها، تصریح کرد: دراین راستا با تلاش فراوان فیلم‌های آموزشی تهیه و در اختیار گروه رادیولوژیست‌ها در داخل و خارج از کشور قرار گرفت. همچنین پروتکل‌هایی در جهت حفظ جان پرسنل و بیماران تدوین شد.


این متخصص رادیولوژی از اجرایی شدن پروتکل‌ها در سطوح کشوری و حتی جهانی خبر داد و افزود: به عنوان نمونه دستورالعملی تعریف شد که با تابش کمتری از اشعه X (Low dose) تصاویر استاندارد به دست آید.


مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه از انتشار ۳ مقاله توسط اساتید این گروه خبر داد و تصریح کرد: اطلاعات در کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال جمع آوریست و سعی در این است تمام مقالات به روز جهان را در اسرع وقت ترجمه و اطلاع‌رسانی کنیم.


وی دستاوردها و تلاش‌های گروه رادیولوژی را مختص به یک دانشگاه و انجمن ندانست و گفت: تمامی اساتید و تکنسین‌ها در این رشته، حتی در مراکز خصوصی، در تلاشند نیازهای مردم را با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی رفع کنند. از جمله گروه‌های پرخطر مادران باردار هستند که در این راستا نیز پروتکلی تدوین و در حال اجراست.


وی بر لزوم همکاری مردم در مقابله با این بیماری تاکید کرد و گفت: از مردم خواهش می‌کنیم از خانه‌ها بیرون نیایند، چراکه حجم بالای بیماران کیفیت ارائه خدمت را کاهش می‌دهد. در این مدت مشاهدات نشان داده که در برخی از بیماران ترومایی نیز درگیری ویروسی دیده شده، بنابراین صرف استفاده از ماسک و دستکش ممکن است شما را به طور کامل از ابتلا به این بیماری در امان نگه ندارد.


دکتر صانعی با اشاره به اهمیت شناسایی ویروس در درمان آن، بیان کرد: در حال حاضر برخی افراد، چه متخصص و چه غیرمتخصص، مشاهدات خود در این زمینه را با انتشار مطالب مکتوب یا ویدویی به اشتراک می گذارند. برای دستیابی به اخبار و اطلاعات موثق فقط باید به موارد عنوان شده توسط ستاد مقابله با بیماری کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه شود.


نقش پررنگ رادیولوژیست‌ها در به روزرسانی پروتکل‌های تشخیصی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه دکتر حمیدرضا حقیقت خواه عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه، با اشاره به علائم شایع ویروس کرونا از جمله تنگی نفس و سرفه، عنوان کرد: یکی از موثرترین راه‌های تشخیص این ویروس سی تی اسکن قفسه سینه است. در ابتدای شیوع این بیماری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن رادیولوژی با تهیه فایل های آموزشی سعی در آشنا کردن همکاران با رفتارهای این ویروس داشت و البته انتشار این اطلاعات همچنان ادامه دارد.


این متخصص رادیولوژی از اجرایی شدن دستورالعمل سی تی اسکن با دوز پایین و تاثیر و دقت آن خبر داد و افزود: این روش، روشی برای غربالگری و چکاپ نیست، بلکه فقط در مواقعی که علائم بالینی در فرد دیده شود و فرد مشکوک به ابتلا باشد، سی تی انجام می‌شود.
وی همچنین در خصوص گام‌های دیگر گروه رادیولوژی در راستای آموزش و محافظت بیشتر پرتونگارها، تکنسین‌ها و رزیدنت‌های این رشته، عنوان کرد: دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه محافظت و استفاده از وسایل حفاظتی در بخش‌ها و نحوه تصویربرداری از بیماران مشکوک تهیه و به سراسر کشور ابلاغ شد که در حال اجراست.


دکتر حقیقت خواه ضمن تشکر از همکاران خود، همراهی آن‌ها در این مسیر را جانفشانی دانست و گفت: تصویربرداری از حجم بالای بیماران، انجام سونوگرافی در بالین بیماران بدحال و ارائه خدمت در مراکز خصوصی علی رغم کمبودها و محدودیت‌ها نشان از ایثارگری رادیولوژیست‌های کشور دارد.


در خانه بمانیم 
دکتر گلناز ایزدی متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با بیان فداکاری‌های همکاران بخش رادیولوژی، سونوگرافی و رادیوگرافی از همان ابتدای گسترش این بیماری، تصریح کرد: مردم با در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی به ما کمک بسیاری می‌کنند. در این شرایط نیازمند همراهی همه هموطنان هستیم، چراکه جان بسیاری از مردم به ویژه زنان باردار، افراد مسن، افراد دارای نقص ایمنی و جانبازان شیمیایی، در گرو رعایت نکات لازم توسط همه مردم جامعه است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha