سلامت نیوز : فیستول های گوارشی از نارسایی های مهم درونی بدن است که علاوه بر ایجاد مرگ و میر و ناتوانی بالا در سطح جامعه، سالانه هزینه های درمانی سنگینی را نیز به سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می کند.
هادی غفرانی متخصص جراحی عمومی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: فیستول به معنی ارتباط غیر طبیعی دو عضو یا دو بافت بدن است که به ویژه در ناحیه دستگاه گوارشی بیشتر دیده می شود.

وی با بیان اینکه فیستول های گوارشی از نارسایی های مهم درونی بدن است، تصریح کرد: منظور از فیستول های گوارشی ارتباط غیر طبیعی مجرای گوارشی با سایر احشا داخل شکم یا پوست است که تقسیم بندی های مختلفی برای آن وجود دارد.

غفرانی گفت: اکثر فیستول های گوارشی به دنبال اعمال جراحی شکم ایجاد می شوند و به علت عوارض و خطرات ناشی از آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: فیستول های گوارشی علاوه بر ایجاد مرگ و میر و ناتوانی بالا در سطح جامعه، سالانه هزینه های درمانی سنگینی را نیز به سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می کند.

غفرانی با اشاره به اینکه آگاهی پزشکان، متخصصان و به ویژه جراحان از فیستول های گوارشی بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: با شناخت عوامل موثر در ایجاد این فیستول ها، نه تنها می توان در موارد زیادی از پیدایش آنها جلوگیری کرده و به انتخاب روش های درمانی صحیح برای این عارضه کمک کرد، بلکه خطرات و هزینه های درمانی سنگین ناشی از آن را نیز به پائین ترین حد ممکن رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha