رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اشاره به شرایط ناسالم شاخص كیفیت هوای پایتخت به گروه‌های در معرض خطر شامل افراد بالای 65 سال، كودكان، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ... توصیه كرد كه تا حد امكان در فضای باز قرار نگیرند.

سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اشاره به شرایط ناسالم شاخص كیفیت هوای پایتخت به گروه‌های در معرض خطر شامل افراد بالای 65 سال، كودكان، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ... توصیه كرد كه تا حد امكان در فضای باز قرار نگیرند.

دكترغلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وضعیت آلودگی هوا در دو شاخص ذرات معلق كمتر از 10 میكرون و ذرات معلق كمتر از 5/2 بررسی می‌شود. در حال حاضر با توجه به اعداد موجود، شاخص كیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.

وی گفت: با قرار گرفتن شاخص كیفیت هوا در شرایط ناسالم، آمار ماموریت‌های قلبی و تنفسی اورژانس رشد چندانی نداشته است؛ به طوری كه اورژانس تهران از تاریخ 14 تا 22 خرداد ماه جاری یكهزار و 442 مورد ماموریت قلبی و 819 مورد ماموریت تنفسی را پاسخگو بوده است كه این تعداد ماموریت در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب یكهزار و 382 مورد ماموریت قلبی و 765 مورد ماموریت تنفسی بوده است. طبیعتا نیاز به كارشناسی بیشتری وجود دارد برای این كه آمار اضافه شده مربوط به پوشش بهتر خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و ارتقا سطح آگاهی مردم در تماس با اورژانس 115 بوده و یا صرفا مربوط به مساله گرد وغبار است.


دكتر معصومی در ادامه به پدیده گرد وغبار در شهرهای جنوبی كشور و تهران اشاره و تاكید كرد كه افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای برای كارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند.

وی در این باره ادامه داد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای ممكن است در زمان آلودگی هوا بر اثر میزان اكسیژن تنفسی و تحریك مجاری هوایی‌ دچار آسم یا حمله‌های قلبی شوند. بر این اساس توصیه می‌شود تا حد ممكن در فضای باز قرار نگیرند. همچنین به جانبازان شیمیایی و بیماری‌های تنفسی شدید توصیه می‌شود كه در معرض هوای آلوده قرار نگیرند و در صورتی كه كارمند هستند، درخواست مرخصی داشته باشند تا شرایط هوا پایدار شود.

رییس اورژانس كشور با توصیه به افراد زیر 15 سال برای پرهیز از فعالیت و قرار گرفتن در فضای باز در زمان آلودگی هوا، افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و فصل امتحانات، تردد این افراد در فضای باز كمتر است اما از طرف دیگر ممكن است گروهی از افراد زیر 15 سال با تعطیل شدن مدارس به فعالیت‌های بیشتر تفریحی و ورزشی بپردازند كه این امر در زمان آلودگی مخاطراتی دارد و می‌تواند این افراد را مستعد بیماری‌های تنفسی كند.

وی گفت: در زمان آلودگی هوا ورزش در فضای باز توصیه نمی‌شود چرا كه بواسطه ورزش و فعالیت بدنی، تعداد تنفس افزایش می‌یابد و این امر افراد را بیشتر در معرض ذرات ریز گرد وغبار قرار می‌دهد.

دكتر معصومی توصیه كرد كه افراد در زمان آلودگی هوا از ماسك استفاده كنند و گفت: استفاده از ماسك می‌تواند تا درصدی از ورود ذرات به مجاری تنفسی جلوگیری كند.

رییس اورژانس كشور در پایان گفت: توصیه می‌شود كه در زمان آلودگی هوا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده شده و تا حد امكان كمتر از اتومبیل‌های شخصی برای حمل و نقل استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha