چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 291194

سخنگوی وزارت بهداشت با ابراز تاسف از شهادت ۴۳ تن از کادر بهداشتی درمانی کشور در راه مقابله با ویروس کرونا، گفت: امروز نظام سلامت داغدار این افراد است و از برکت وجود این افراد محروم شده‌ایم.

کمک‌های ارسالی به ایران، چگونه توزیع می‌شود؟

سلامت نیوز: سخنگوی وزارت بهداشت با ابراز تاسف از شهادت ۴۳ تن از کادر بهداشتی درمانی کشور در راه مقابله با ویروس کرونا، گفت: امروز نظام سلامت داغدار این افراد است و از برکت وجود این افراد محروم شده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور امروز در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی با بیان اینکه امروز در هماهنگی و تعامل حداکثری با ستاد کل نیروهای مسلح هستیم، گفت: نظام و ساختار شبکه‌ای ارائه خدمات درمانی در کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد که قاعدتا همراهی نیروهای مسلح که بالاترین سطح آمادگی را دارند و در کنار سازمان‌هایی همچون هلال‌احمر و غیره توان عملیاتی ما را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نیروهای ارتش، سپاه، ناجا، بسیج در حوزه گندزدایی و ضدعفونی کردن و همچنین غربالگری به ما کمک می‌کند، گفت: از امروز که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می‌شود، این تعاملات افزایش می‌یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: امروز نیروهای نظامی، انتظامی و هلال‌احمر در کنار نظام سلامت هستند و به همین دلیل است که سردرگمی و بهم‌ریختگی‌هایی که در اغلب کشورهای دیگر دیده می‌شود، در ایران نیست و امیدواریم این همکاری بتواند به عنوان یک تجربه مثبت و ارزشمند مورد توجه و انتقال قرار گیرد.


کمک‌های ارسالی به ایران، چگونه توزیع می‌شود؟

وی درخصوص ورود محموله‌های کمک به ایران و انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر اینکه این کمک‌ها به دست افراد نمی‌رسد، گفت: چین محموله کمک‌های ارسالی قابل توجهی داشته است که در حوزه اقلام حفاظتی، بهداشتی و پزشکی بوده که البته کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس، کشورهای همسایه، اروپای جنوبی، مرکزی و غربی نیز مشارکت داشتند که صرف‌نظر از بهای مالی آن، این اقدام در شرایط فعلی بسیار ارزشمند است. اما ما نیز از این سو حساسیت ویژه‌ای در توزیع اقلام بهداشتی اهدایی داریم؛ به‌گونه‌ای که وزیر بهداشت یک کمیته چهار نفره تشکیل داده که صرفاً نظارت بر محموله‌های ارسالی را برعهده دارند. فارغ از انتشار خبرهای مغرضانه در فضای مجازی ما در وزارت بهداشت این اقلام را به خوبی توزیع کرده و حتی لیستی از نحوه توزیع این اقلام اهدایی به کشور مبدأ و ارسال‌کننده، ارسال می‌کنیم و قبل از اینکه برخی‌ها بخواهند پشت شایعات برای مردم ما دلسوزی کنند، ما مراقبت می‌کنیم و امکان توزیع نابجا فراهم نیست و این چنین اخبار صددرصد کذب است.


بیماریابی کرونا، هدفمند شد

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بیماریابی کرونا هدفمندتر شده و به جای آنکه منتظر باشیم بیمار به ما مراجعه کند، ما در خانه او را شناسایی می‌کنیم، گفت: البته نیاز به کیت‌های تشخیص بیشتری داریم. در این رابطه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ساخت این کیت‌ها شدند که پس از اخذ مجوز از انستیتوپاستور و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، به زودی وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.


۲ ناحیه؛ منشاء شیوع اولیه کرونا در ایران

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود کانون شیوع کرونا گیلان و قم بوده است، گفت: ممکن است شیوع از دو ناحیه باشد و در حال حاضر تیم‌های اپیدمیولوژی ما در شهرهای قم، گیلان و غیره در حال بررسی منشأ ورود و شیوع بیماری هستند و تا زمانی که گزارش نهایی این تیم‌ها را نداشته باشیم نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی در مورد منشأ شیوع این ویروس داشته باشیم، اما به نظر نمی‌رسد قصوری در تشخیص اولیه داشته باشیم؛ چراکه براساس پروتکل‌ها اعلام کرده بودیم که از افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا با سابقه سفر به چین یا ارتباط با افراد مشکوک، تست گرفته شود و در نهایت هم قرعه به نام گیلان و قم افتاد؛ اما در مورد منشأ شیوع اولیه باید منتظر گزارش نهایی تیم‌ها باشیم.


مقایسه کرونا با آنفلوآنزا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات ضد و نقیض مسئولان در مقایسه کرونا با آنفلوآنزا گفت: اظهارات متناقض نیست؛ چراکه براساس گزارش‌های اولیه کشور چین، کرونا شدت پایین‌تر از آنفلوآنزا دارد؛ اما شیوع آن بیشتر است و می‌بینید در کشوری مانند آمریکا نیز تا ۲۲ فوریه ۳۲ میلیون نفر را مبتلا کرده بود که از این میان ۱۸ هزار نفر جان خود را از دست دادند. ولی در مورد ایران رفتار این ویروس حتی نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ شدیدتر بوده است و این علاوه بر سرعت انتشار بوده و می‌بینید که میزان آمار فوت شدگان کرونا نیز چندین برابر آنفلوآنزا است و خسارت این ویروس در ایران از نظر انسانی و اقتصادی بیشتر بوده است. اما هنوز برای قضاوت نسبت به تاثیرات این ویروس زود است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهادت ۴۳ نفر از اعضای کادر درمانی به چه میزان با تحریم‌ها در ارتباط است، گفت: مجرم اصلی آمریکا است؛ چراکه آمریکا با تحریم‌های یکجانبه اقدامی علیه بشریت و علیه همه مردم ایران انجام داده و این رفتارهای غیرانسانی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: مسئولیت اتفاقات رخ داده بر عهده آمریکا است و این موضوع قابل پیگیری در تمام نهادهای بین‌المللی است و می‌بینید که کمک‌هایی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به ما شد به دلیل اتکای ما به ظرفیت‌های درونی بود.

جهانپور همچنین درخصوص تعطیلی کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ معتادان و افزایش تعداد این افراد در سطح شهرها گفت: مسئولیت کودکان کار، زباله‌گردها و معتادان متجاهر با وزارت رفاه و سازمان بهزیستی است اما دغدغه ما این است که مبادا جمع‌آوری آنها باعث شلوغی کمپ‌ها شود و به شیوع بیشتر دامن زند؛ لذا بحث کاهش تردد در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به افزایش تولیدات مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در کشور توان صادرات این اقلام وجود دارد، گفت: چراغی که به منزل روا است به مسجد حرام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که علاوه بر رفع همه نیازها، دپوی استراتژیک و کاستی صورت نگرفته، حتی صحبت از صادرات منتفی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha