یک متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر نکات ضروری را رعایت نکنیم، شیب نزول ابتلا به بیماری کووید 19 کندتر خواهد بود گفت: اولین بار است که این ویروس را تجربه می کنیم و هنوز مشخص نیست در چه صورتی از بین خواهد رفت بنابراین معتقدم از این پس شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت از خود باید جزئی از فرهنگ مردم کشور شود.

کرونا فقط برای سالمندان و بیماران نیست، همه در خطرند

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر نکات ضروری را رعایت نکنیم، شیب نزول ابتلا به بیماری کووید 19 کندتر خواهد بود گفت: اولین بار است که این ویروس را تجربه می کنیم و هنوز مشخص نیست در چه صورتی از بین خواهد رفت بنابراین معتقدم از این پس شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت از خود باید جزئی از فرهنگ مردم کشور شود.


به گزارش سلامت نیوز دکتر اسداللهی در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: به تمامی مردم توصیه می کنیم تنها در صورت تهیه اقلام  مورد نیاز و کار ضروری از منزل خارج شوند. به کسانی هم که بیماری کووید 19 را جدی نمی گیرند و به سفر رفتند و در تجمعات حضور می یابند و حتی برای کارهای غیر ضروری در خانه نمی مانند، توصیه می کنم حتماً به بخش آی سی یو بیمارستان ها مراجعه کنند تا از نزدیک شاهد وضعیت جسمی و سن مبتلایان به بیماری کرونا باشند.


وی ادامه داد: برخی از مبتلایان به کووید 19 جوان هستند و بیماری زمینه ای ندارند، اما به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری هستند و با استفاده از دستگاه زنده می باشند لذا از تمام مردم درخواست داریم بدون افراط و تفریط این بیماری را جدی بگیرند و نکات بهداشتی را رعایت کنند و در منزل بمانند.
متخصص بیماری های عفونی از افراط و تفریط عده ای در مواجهه با بیماری کرونا گله کرد و گفت: عده ای دچار افراط شدند، بسیار می ترسند و استرس دارند به گونه ای که زندگی خود را مختل کردند و به نوعی دچار افسردگی و اختلالات شدند. از سوی دیگر عده ای دچار تفریط شدند، علی رغم هشدارها و محدودیت ها، همچنان در بازار یا مکان های شلوغ حضور پیدا می کنند و به خریدهای غیر ضروری می پردازند، هر دو حالت اشتباه است و باید در عین داشتن تعادل، از خود مراقبت کنیم، در خانه بمانیم تا زنجیره انتقال شکسته شود.


دکتر اسداللهی رعایت نکاتی از سوی مبتلایان به بیماری کووید 19 را ضروری دانست و تصریح کرد: مبتلایان این بیماری باید همواره از ماسک های معمولی استفاده نمایند و فاصله اجتماعی را حتی در منزل رعایت کنند. دوره این بیماری حداقل دو هفته است و مبتلایان ضروری است در این مدت زمان لوازم شخصی، لیوان، بشقاب و… جدای از دیگران داشته باشند.


این متخصص بیماری های عفونی افزود: در حال حاضر ارتش به منظور نگهداری بهبود یافتگان بیماری کووید 19، نقاهتگاه هایی مجهز تأسیس کرده است، بسیار بهتر است مبتلایان پس از مرخص شدن از بیمارستان در این نقاهتگاه تحت مراقبت قرار گیرند در این صورت علاوه بر مراقبت های پزشکی، مبتلایان به گونه ای در قرنطینه خواهند بود و تا پایان دوره ریزش ویروس با افراد سالم ارتباط ندارند، پس از آن با خیالی راحت و بهبودی کامل به آغوش خانواده باز گردند.

دکتر اسداللهی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، چه زمانی شیب نزولی مبتلایان به بیماری کووید 19 را شاهد خواهیم بود؟ گفت: اگر نکات ضروری را رعایت نکنیم، شیب نزول کندتر خواهد بود. ممکن است از پیک ابتلا عبور کنیم و با بازگشت مسافران دوباره به پیک ابتلا برسیم. به نظرم لازم است اخباری هشداردهنده را به صورت هدفمند به سمت کسانی سوق دهیم که هنوز این بیماری را جدی نگرفتند. با برخی از افراد هم باید با قوه قهریه برخورد کرد تا متوجه شوند این بیماری تنها برای افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند، نیست بلکه همگان در خطر هستیم.


وی اظهار کرد: چنان به هشدارها توجه نکنیم، تا مدت ها درگیر این بیماری خواهیم بود، برخی گمان می کنند با گرم شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت، اما همانطور که سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد، اولین بار است که این ویروس را تجربه می کنیم و هنوز مشخص نیست گرما موجب از بین رفتن این ویروس خواهد شد.
دکتر اسداللهی گفت: معتقدم از این پس شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت از خود باید جدای از سیاست و حمکرانی، جزئی از فرهنگ مردم کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha