سلامت نیوز : برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) از اهداف جدید و جسورانه ای استقبال کرد که سران جهان در پایان اجلاس بلند پایه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در نیویورک تصویب کردند.  کشورهای شرکت کننده توافق کردند تا تلاش‌های خود را در زمینه کاهش انتقال جنسی اچ آی وی و به نصف رساندن شیوع اچ آی وی در میان تزریق کنندگان مواد مخدر تا سال ۲۰۱۵ به پیش ببرند.

آنها همچنان بر سر حذف موارد جدید عفونت اچ آی وی در کودکان در طی پنج سال آینده به توافق رسیدند.  سران متعهد شدند تا تعداد افرادی که تحت پوشش درمان حیات‌بخش هستند را به ۱۵ میلیون برسانند و در طول همان مدت مرگ‌های ناشی از سل در میان افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند را 50 درصد کاهش دهند.

به گفته ژوزف دایس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل این یک اعلامیه قوی است.  اهداف آن دارای زمان‌بندی مشخص و نقشه راه آن روشن و دست‌یافتنی، نه تنها برای پنج سال آینده بلکه فراتر از آن است.  کشورهای عضو سازمان ملل متحد اچ آی وی را به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های عصر حاضر شناخته، رهبری واقعی خود در نیل به دنیایی عاری از ایدز را از طریق این اعلامیه نشان داده‌اند.

اهداف جسورانه این اعلامیه زمانی شکل می‌گیرند که پشتیبانی مالی از پاسخ ایدز برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ به این طرف کاهش یافته است.  کشورهای عضو توافق کردند بودجه فعالیت‌های مرتبط با ایدز در کشورهای با درآمد پایین و متوسط را تا سقف ۲۲ تا 24 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش دهند.

این اهداف بلندپروازانه در اعلامیه سیاسی در زمینه ایدز: تشدید تلاش جهت حذف اچ آی وی و ایدز گرد هم آورده شده است که در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.  اعلامیه مذکور یادآور می‌شود که راهبردهای پیشگیری از اچ آی وی به اندازه کافی بر روی جمعیت هایی که در معرض خطر بالاتر هستند —  بخوصوص مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند، و تن‌فروشان — متمرکز نمی‌شود و از کشورها می‌خواهد تا پاسخ‌های ملی خود را بر اساس شواهد و شرایط بومی و اپیدمیولوژیک تنظیم کنند.

به گفته میشل سیدبه مدیر اجرائی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز این اهداف واقعی و عملی، امیدی تازه برای ۳۴ میلیون انسانی که با اچ آی زندگی می‌کنند و خانوادهای‌ آنان به ارمغان می‌آورد. با تقسیم مسؤلیت، جهان باید امروز سرمایه‌گذاری کند تا مجبور نشود تا ابد بهای آن را پرداخت کند.

اعلامیه، کشورهای عضو سازمان ملل را فرا می‌خواند تا تلاش‌های خود جهت دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری، حمایت، مراقبت و درمان اچ آی وی تا سال ۲۰۱۵ را دوچندان کنند و از این راه قدمی کلیدی به سوی مهار همه‌گیری جهانی ایدز بردارند.  کشورها همچنان متعهد شدند تا نابرابری جنسیتی و خشونت و سوءرفتارهای مبتنی بر جنسیت را حذف و ظرفیت زنان و دختران را در محافظت خود در برابر عفونت اچ آی وی افزایش دهند.

اعلامیه اذعان دارد که دسترسی به سلامت باروری و جنسی کماکان یکی از محورهای اساسی پاسخ ایدز است و کشورها مسؤلیت ارائه خدمات بهداشت عمومی با محوریت خانواده، و بخصوص زنان و کودکان، را عهده‌دار هستند . کشورهای عضو همچنان توافق کردند تا قوانین و سیاست‌هایی که اثری سوء بر ارائه موفقیت‌آمیز، اثربخش و عادلانه خدمات پیشگیری، حمایت، مراقبت و درمان اچ آی وی به افرادی می‌گذارد که با و یا تحت تاثیر اچ آی وی زندگی می‌کنند  را مورد بازبینی قرار دهند.

اعلامیه تأکید می‌کند که با توجه به 7 هزار مورد جدید عفونت اچ آی وی که روزانه بروز می‌کند، پیشگیری از اچ آی وی باید محور اصلی یا سنگ بنای برنامه‌های کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی در پاسخ به همه‌گیری ایدز باشد.  اعلامیه همچنان خواهان افزایش دسترسی به کالاهای اساسی برای پیشگیری از اچ آی وی، مانند کاندوم مردانه و زنانه و لوازم تزریق استریل، است.  ضمن پشتیبانی از برنامه‌های کشوری آزمایش اچ آی وی، این اعلامیه همچنان کشورها را به گسترش مداخلات نوین پزشکی پس از تائید علمی آنها، از جمله دسترسی هر چه سریعتر به "درمان بعنوان پیشگیری"، تشویق می‌کند.

با در نظر گرفتن چشم‌انداز راهبردی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز (UNAIDS)، "اعلامیه سیاسی" این سازمان را برای رهبری و هماهنگی موثر حوزه سیاستگزاری و پشتیبانی از کشورها مورد تمجید قرار داد، و از آن خواست تا فهرست شاخص‌های موفقیت را بازبینی و به دبیر کل سازمان ملل کمک کند تا سالیانه گزارشی از پیشرفت کشورهای عضو در دستیابی به تعهدات مندرج در اعلامیه، ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha