یک فوق تخصص گوارش اطفال گفت: نتایج یک پژوهش در کشور نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک در بهبودی کودکانی که دارای دل درد مزمن فانکشنال هستند ، موثر است .

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش اطفال گفت: نتایج یک پژوهش در کشور نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک در بهبودی کودکانی که دارای دل درد مزمن فانکشنال هستند ، موثر است .
 مصرف پروبیوتیک ها در بهبودی کودکان مبتلا به دل درد مزمن موثر است
پروبیوتیک ها میکروب های مفیدی هستند که در روده انسان زندگی می کنند و برای انسان خواص سلامت بخش گوناگونی دارند .
دکتر  فاطمه فرهمند در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: دل درد مزمن عملکردی ( فانکشنال) از شایع ترین علت دل دردهای کودکان به شمار می آید و 80 تا 90 درصد دل دردهای کودکان چهار تا 16 سال را تشکیل می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود : این نوع دل درد هیچ گونه علت خاصی ندارد و معادل سندرم روده تحریک پذیر در بزرگسالان است.
فرهمند در مورد نتایج پژوهشی با عنوان " نقش پروبیوتیک در درمان دل درد مزمن فانکشنال درکودکان" گفت: در این پژوهش که در مرکز طبی کودکان اجرا شده است، 40 کودک مبتلا به دل درد مزمن مورد مطالعه قرار گرفتند که از این تعداد به 20 کودک داروی پروبیوتیک تحت عنوان پروتکسین به شکل پودر خورانده شد و 20 کودک دیگر نیز دارو نما دریافت کردند.
وی افزود : این کودکان به مدت دو هفته تحت مطالعه قرار گرفتند و پژوهشگران این طرح کودکان را از حیث بهتر شدن درد ، کاهش شدت درد ، کاهش تعداد دفعات درد ، عدم پاسخ به درد و بدتر شدن درد تحت ارزیابی قراردادند.
دکتر فرهمند خاطرنشان کرد : نتایج این تحقیق نشان داد آن دسته از کودکانی که داروی پروبیوتیک را دریافت کرده بودند، بهبودی قابل ملاحظه ای در دل درد از سوی آنان گزارش شد و مصرف پروبیوتیک موجب بهبودی تعداد و شدت دل درد مزمن در مدت کوتاهی شد.
وی گفت : دل درد مزمن کودکان چهار نوع است که یک نوع آن علایم شبیه ترش کردن و سوزش سر دل دارد و در این نوع ، درد بیشتر در ناحیه زیر جناق قفسه سینه همراه با درد دور ناف از سوی کودک گزارش می شود که گاهی ممکن است شبیه زخم معده باشد.
فرهنمند افزود : در نوع دوم، دل درد در هنگام صبح قبل از اجابت مزاج همراه با یبوست و اسهال ایجاد می شود و در نوع سوم نیز درد به شکل ایزوله (تک) در ناحیه دور ناف شروع می شود اما منتشر نمی شود .
این فوق تخصص گوارش اطفال اظهارداشت: کودک در نوع سوم این دل دردها ، هنگامی که غذا می خورد ، حالت تهوع به وی دست می دهد و دل درد در اکثر مواقع یک ساعت طول می کشد.
وی به درد مزمن شکمی نوع چهارم نیز اشاره کرد و گفت : این نوع درد شبیه " میگرن شکمی " است و همراه با سردرد و ترس از نور است که سابقه سردرد در خانواده های این کودکان نیز وجود دارد .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد : هیچ علامتی در معاینه فیزیکی کودکان مبتلا به دل درد مزمن فانکشنال وجود ندارد و این کودکان ممکن است در پاره ای مواقع به علت مسایل عصبی و عاطفی دچار این درد شوند که به عنوان مثال ممکن است محل زندگی آنها تغییر کرده باشد و یا فرد مورد علاقه خود را از دست داده باشند.
وی خاطرنشان کرد : کودکان مبتلا به دل درد مزمن فانکشنال معمولا درمان های مختلفی را از سوی پزشکان مختلف دریافت می کنند . اکثر این کودکان هنگام مراجعه به مرکز طبی کودکان داروهای مختلف از داروهای ضد انگل گرفته تا مسکن های موقتی را برای دردشان دریافت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha