سلامت نیوز : رئیس اورژانس كشور گفت: مقایسه ایران در زمینه آموزش‌‌های همگانی با كشورهایی از جمله ژاپن كه قدمت فعالیت در این حوزه را از 150 سال گذشته داشته است با كشورمان كه 20 سال است در حوزه آموزش همگانی فعال شده است، منطقی نیست.

غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ارائه آموزش همگانی به مردم در مواقع بحران بر عهده كار گروه آموزش و اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر است و در بحث آموزش همگانی در ارگانها بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به صورت تخصصی به طور مشخص در حوزه فعالیتی مركز فوریت‌های پزشكی و مدیریت حوادث وزارت بهداشت است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه حدود 2 میلیون نفر از جمله كارمندان را باید آموزش دهیم و این مصوبه شورای عالی سلامت هست كه باید اجرا شود.

معصومی تصریح كرد: حال با توجه به بحث‌هایی كه در چند سال گذشته در موضوع آموزش همگانی داشتیم در سال 90 بودجه‌ای تخصیص داده شد هر چند رقم بسیار بالایی نیست ولی شروع بدی نیست، با دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های NGO‌ها سعی كردیم كه این موضوع را انجام دهیم تا تعداد 300 تا 400 هزار نفر را آموزش دهیم. (در سال 90)

* آموزش 400 هزار نفر در سال 90 در زمینه آموزش‌های همگانی

وی اظهار داشت: درست است كه این یك رقم بالایی نیست ولی بالاخره سعی كردیم افراد كلیدی را در این موضوع مثلاً كارمندان دولت، تاكسی‌دارها، اتوبوس‌دارها، پلیس و اعضای هلال‌احمر را آموزش دهیم كه هر كدام از آنها می‌توانند به یك حجم زیادی از مردم خدمات‌رسانی كنند ولی بالاخره اولویت كار آموزش مردم در سنین 18 تا 64 سال است كه بتوانند در این موضوع ورود پیدا كنند و آموزش‌ها را فرا گیرند و حالا با توجه به بودجه‌های كه می‌توانیم در این حوزه تخصیص بدهیم برای سال 90 بالغ بر 2 میلیارد تومان برای آموزش 400 هزار نفر اختصاص یافته است.

معصومی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به شواهد موجود كه اطلاعات مردم ما در زمینه آگاهی از كمك‌های اولیه بسیار پایین است حال ایران در مقایسه با دیگر كشورها در چه جایگاهی قرار می‌گیرد، گفت: اول باید عرض كنم اینكه آگاهی مردم ما از كمك‌های اولیه بسیار پایین است را نمی‌توان این طور عنوان كرد زیرا باید نگاه كنیم كه سابقه طبقه‌بندی ایران در مقایسه با كشورهای دیگر در زمینه آموزش همگانی به چه سال‌های بر می‌گردد.

وی افزود: ما از 20 سال پیش در زمینه آموزش‌های همگانی برای كنترل حوادث فعالیت خود را آغاز كرده‌ایم ولی ژاپن 150 سال است كه روی این موضوع كار می‌كند و مقایسه ما با این كشورها بی‌انصافی است و منطقی نیست. نباید ما در مقایسه با آنان این برآورد را داشته باشیم زیرا سیستم‌ها و رژیم‌های قبلی روی این موضوع (كمك‌های اولیه) برنامه‌های سیستماتیك نداشتند و هیچ كشوری نیز ظرفیت آموزش مثلاً 70 میلیون نفر را یك جا ندارد.

* وضعیت آموزش همگانی در ایران را با كشورهای اسكاندیناوی نمی‌توان مقایسه كرد

وی ادامه داد: ولی اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین ایران و دیگر كشورهای همتراز اسلامی در این زمینه در بین 57 كشور اسلامی از جمله عربستان، قطر، تركیه و مالزی داشته باشیم ما در رتبه 6 تا 7 قرار داریم كه وضعیت بدی نیست. در سطح كشورهای جهان سوم نیز در رنكینگ بالایی قرار داریم. ولی اگر بخواهیم با كشورهای اسكاندیناوی مانند انگلستان یا فرانسه مقایسه كنیم كشورمان را با این كشورها نمی‌توان مقایسه كرد.

رئیس اورژانس كشور بیان داشت: ساختار این كشورها با ساختار كشور ما خیلی فرق می‌كند زیرا كشور ما تازه بعد از جنگ توانسته است نفسی بكشد و راجع ‌به مسائل اجتماعی متمركز شود به هر حال امیدوارم در برنامه پنجم توسعه سرعت ارائه آموزش‌های همگانی را افزایش دهیم.

معصومی در پاسخ به این پرسش كه اورژانس چه برنامه‌هایی برای ارائه آموزش همگانی در جامعه دارد، گفت: یك جاهایی هست كه ما "نه " نداریم اگر ما مثلاً تمام جمعیت كشور را نیز آموزش دهیم قطعاً این افراد باز هم آموزش‌های مجدد می‌خواهند. یعنی باید سالی یكبار دوره مكملی حداقل از یك صبح تا ظهر را فراگیرند و این روش در هیچ جای دنیا شدنی نیست.

* اولویت فراگیری آموزش همگانی در افراد بین سنین 15 تا 64 سال در كشور

وی تصریح كرد: حال تنها تفاوت این امر آن است كه افراد آموزش دهنده ما زیاد می‌شوند و حجم افرادی كه می‌توانند آموزش دهند خیلی بالا می‌‌رود و این یك حالت خوشه‌ای است كه از یك مركز آغاز می‌شود و متعاقباً افراد آموزش دیده زیاد شده و سرعت آن نیز بالا می‌رود و عدد آن نیز حالت لُگاریتمی پیدا می‌كند. ولی آنچه مصوب شده این است كه افراد 15 تا 64 سال جزو اولویت بحث‌های آموزش همگانی هستند و این به آن معنا نیست كه افراد زیر 15 سال و بالای 64 سال به این آموزش‌ها نیاز ندارند بلكه تمركز و اولویت در این سنین مصوب شده است.

رئیس اورژانس كشور در پاسخ به این پرسش كه اورژانس برای جذب و علاقه مندی آحاد مردم به آموزش‌های همگانی بالاخص كمك‌های اولیه چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: ببینید این در كنار دیگر موضوعات پیش می‌رود و متعاقباً آگاهی مردم در زمینه‌های آموزش همگانی در حوادث صد در صد تأثیرگذار است منتهی باید به مرور جلو برویم شما مقایسه كنید وضعیت نگاه مردم كشورمان به حوادث در 10 سال پیش كه كاملاً دگرگون شده است و این دگرگونی تازه الان دارد ظرفیت ایجاد می‌كند برای من كه بروم آموزش بدهم باید اول دیدگاه را تغییر می‌دادیم كه به تدریج این اتفاق افتاد بعد ظرفیت‌سازی می‌كردیم و حال داریم می‌رویم در فاز آموزش و قطعاً آموزش باید آن قدر تكرار شود تا آموزش‌های همگانی در بین مردم جزو زندگی آنان شود.

معصومی ادامه داد: مثلاً شاید یك بچه كلاس اولی هیچ علاقه‌ای نداشته باشد بیاید بنشیند در كلاس آب - بابا گوش دهد ولی هیچكس نمی‌تواند حتی فكر كند كه كلاس اول را شروع نكند باید به اینچنین جایی برسیم و شاید این جمله علاقه پیدا كردن مردم به آموزش‌های همگانی قشنگ نباشد و لغت بهتر این است كه "باید " این اتفاق (فراگیری آموزش‌های همگانی و كمك‌های اولیه) رخ دهد و به این درجه برسیم.

وی افزود: به خاطر همین یكسری زمینه‌سازی لازم است كه از چند سال پیش شروع شده است و حال با تشكیلاتی با عنوان سازمان مدیریت بحران و از طرفی دیگر كمیسیون ایمنی راه و ستاد حمل ‌و نقل سوخت و چند ارگان دیگری كه تشكیل شده است ما نیز مشخصاً سعی می‌كنیم در همه مجموعه‌ها به خصوص در حوزه وظیفه ذاتی خودمان در بحث فوریت‌های پزشكی این كار را جلو ببریم.

رئیس اورژانس كشور در پاسخ به این پرسش كه زمان طلایی كمك به مصدومان چه مدت است، اظهار داشت: ایده‌آل آن است كه وقتی اتفاقی افتاد بالای سر مصدوم شروع به كمك كنیم حالا بستگی دارد به آن اتفاقی كه برای هر كس می‌افتد مثلاً كسی كه شاهرگ آئورت وی باز می‌شود این فرد عملاً زنده نخواهد ماند مگر سر صحنه قفسه فرد مصدوم باز شود و این تقریباً امكانپذیر نیست.

وی ادامه داد: كسی كه به خاطر هر مشكل قلبی و ریوی دچار فیبرلیشن قلبی شود این فرد هر یك دقیقه كه از زمان حادثه بگذرد 7 درصد احتمال مرگ وی بالا می‌رود. خوب حالا شما ببنید ما چقدر وقت داریم به این فرد كمك كنیم ولی بین همه شرایط میانگین می‌گیرند كه در اورژانس پیش‌بیمارستانی مثلاً در ایالات متحده در جاده‌ها 8 دقیقه، در شهرها 5 دقیقه و یك جای دیگر مانند سوئد این تعریف حول و حوش 10 دقیقه است و این میانگین متوسط را همه قبول كرده‌اند.

معصومی در پاسخ به این پرسش كه این میانگین زمان در ایران چند دقیقه است، گفت: در ایران در جاده‌ها میانگین حدود 14 دقیقه و 30 ثانیه و در كلانشهر تهران 12 دقیقه و 30 ثانیه و در بقیه كلانشهرها زیر 10 دقیقه و بقیه شهرها زیر 8 دقیقه است و این دقیقاً در برنامه چهارم توسعه بود غیر از تهران.

رئیس اورژانس كشور در پاسخ به این پرسش كه فراگیری این آموزه‌ها (آموزش‌های همگانی و كمك‌های اولیه) آیا می‌تواند در كاهش زمان امداد رسانی تأثیرگذار باشد، افزود: بله. افراد می‌توانند با فراگیری این آموزه‌ها در همان زمان حادثه به فرد مصدوم كمك كنند تا اورژانس بیمارستانی بر سر صحنه حادثه حضور یابد و كارهای تخصصی را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha