مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در بسیاری از مواقع عملیات برداشت گیاهان به صورت گروهی انجام می‌شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره برداری تا مصرف گیاهان خوراکی بین مردم دور از انتظار نخواهد بود.

مراقب انتشار آلودگی ویروس کرونا در موقع برداشت گیاهان باشید

سلامت نیوز:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در بسیاری از مواقع عملیات برداشت گیاهان به صورت گروهی انجام می‌شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره برداری تا مصرف گیاهان خوراکی بین مردم دور از انتظار نخواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سعدی نقشبندی  اظهار امیدواری کرد که بهره برداران و جوامع محلی با مشارکت خود، امسال در ادامه تمهیدات پیشگیری و مبارزه با انتشار ویروس کرونا و کمک به قطع زنجیره انتقال و شیوع این ویروس به منظور جلوگیری از وقوع اتفاقات تلخ و عمل به وظیفه انسانی و خدمت به جامعه با عنایت به شیوه های بهره برداری سنتی؛ ازبرداشت گیاهان خوراکی در این مقطع زمانی خوداری کنند.


وی با اشاره به اینکه به دلیل تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس در این منطقه بیش از دو هزار گونه گیاهی رویش می کند، افزود: در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و کمک به جلو گیری از گسترش این ویروس در بین بهره برداران و جوامع محلی که بزرگترین سرمایه انسانی در حوزه منابع طبیعی استان به شمار می آیند درخواست داریم به توصیه های کارشناسی توجه جدی داشته باشند و عملیات برداشت را آغاز نکند.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، در خصوص احتمال انتقال ویروس از یک فرد به شخص دیگر در مراحل بهره برداری تا مصرف در سفره خانوار های روستایی و شهری، تصریح کرد: به لحاظ شیوه های بهره برداری و برداشت گیاهان خوراکی امکان احتمال آلودگی گیاه بسیار زیاد است.نقشبندی افزود: در اکثر مواقع برداشت گیاهان خوراکی معمولا به صورت گروهی صورت می گیرد؛ درصورت آلوده بودن یکی از افراد گروه احتمال آلودگی دیگر افراد گروه زیاد است و همچنین باتوجه به تجمیع گیاهان برداشت شده توسط افراد مختلف در کیسه ها و آلودگی کیسه ها، احتمال کل محموله نیز وجود دارد.


وی تاکید کرد: ابزار کندن گیاه هان مانند بیلچه ،چاقو وغیر... درصورت آلوده بودن انتقال دهنده مناسبی برای ویروس به اندام های گیاه محسوب می شوند و باتوجه به اینکه بهربرداری گیاهان خوراکی، دستی انجام می گیرد و از زمان برداشت تا مصرف هر وعده غذایی آن چندین نفر، ابزار و ادوات متفاوت در تماس و ارتباط هستند، احتمال آلودگی را برای محصول درصورت وجود صرفأ یک ناقل چند برابر می کند.وی گفت: همچنین وسیله حمل و نقل گیاهان جمع آوری شده در وسایل نقلیه متعدد انجام می گیرد و امکان آلوده بودن این خودروها به دلیل تردد در مسیرهای مختلف، احتمال آلوده شدن محموله های (گیاهان خوراکی) نیز وجود دارد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: سطح صاف برگ گیاهان و وجود روزنه های متعدد برروی برگ ها و برگچه ها و محل ضخم ریشه ها کنده شده، می تواند محل های مناسب برای استقرار ویروس ها ازجمله کرونا ویروس باشد و باتوجه به میزان مقاومت ویروس کرونا در محیط و سطوح مختلف و فاصله برداشت گیاهان تا بازار مصرف، این فرصت وجود دارد که آلودگی گیاهان برداشت شده به ویروس، بیشتر شود.


نقشبندی افزود: گیاهان برداشت شده از طبیعت برای مصرف به بازار های متعدد عرضه می شوند و در صورت آلوده بودن به طریق ذکرشده می تواند انتشار غیره قابل کنترلی را به همراه داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهم ترین عامل انتقال ویروس عامل انسانی است لذا باتوجه به موارد ذکرشده بهترین و مناسب ترین شیوه جلوگیری از انتشار این ویروس در شرایط موجود فعالیت ها و توصیه های پیشگیرانه است که این مهم جز با همکاری بهره برداران و جوامع محلی امکان پذیر نخواهد شد.وی در پایان یاداور شد: با عادی شدن شرایط و رفع نگرانی از انتشار آلودگی، بر اساس طرح‌های مصوب بهره برداری و دستورالعمل های سازمانی، نسبت به صدور مجوز قانونی به برداشت کنندگان  گیاهان خوراکی با اولویت تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی و متناسب با ظرفیت تولید مراتع  و اقدام خواهد شد که متعاقباً شرایط انجام کار اطلاع رسانی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha