پروپرانولول علاوه بر این‌که برای درمان فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از سکته قلبی نیز به‌منظور افزایش احتمال زنده ماندن بیمار تجویز می‌شود.پروپرانولول دارویی است که برای درمان فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب و لرزش استفاده می‌شود.

آیا می‌دانید پروپرانولول پس از سکته قلبی به زنده ماندن بیمار کمک می‌کند؟

سلامت نیوز:پروپرانولول علاوه بر این‌که برای درمان فشار خون بالا و ضربان نامنظم قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از سکته قلبی نیز به‌منظور افزایش احتمال زنده ماندن بیمار تجویز می‌شود.به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، پروپرانولول دارویی است که برای درمان فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب و لرزش استفاده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ،این دارو پس از سکته قلبی به‌منظور افزایش احتمال زنده ماندن بیمار تجویز می‌شود.پروپرانولول همچنین برای جلوگیری از سردردهای میگرنی، درد قفسه سینه و کاهش فشار خون بالا به‌منظور پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.


این دارو با مسدود کردن عملکرد برخی مواد شیمیایی طبیعی در بدن (مانند اپی‌نفرین) که بر قلب و رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد عمل می‌کند. کارکرد این دارو باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار بر قلب می شود.


شکلی از این دارو که خوراکی است معمولاً ۲ تا ۴ بار در روز قبل از غذا مصرف می‌شود.اگر مصرف‌کننده این دارو برای پایین آوردن کلسترول از داروهای خاصی استفاده می‌کند باید یک ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت بعد از این داروها پروپرانولول را مصرف کند.لازم به ذکر است مصرف پروپرانولول برای درمان فشار خون بالا ممکن است ۱ تا ۲ هفته زمان نیاز داشته باشد.

عوارض جانبی پروپرانولول چیست؟
سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، علائم جدید یا بدتر شدن نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس، تورم مچ پا یا پا ، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول)، کاهش میل جنسی، مشکل در خواب و درد معده برخی از اثرات جانبی این دارو است.پروپرانولول ممکن است جریان خون به دست و پا را کاهش دهد و باعث سرد شدن آنها شود.سیگار کشیدن ممکن است اثر این دارو را بدتر کند. مصرف‌کننده دارو باید لباس گرم پوشیده و از مصرف دخانیات خودداری کند.

تداخلات دارویی پروپرانولول چیست؟
مقدار مصرف انسولین و داروهای خوراكی پایین‌آورنده قند خون هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم شود تا از كاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود.مصرف همزمان داروهایی همچون فورازولیدون و پروكاربازین با پروپرانولول به‌علت امکان افزایش شدید فشار خون توصیه نمی‌شود.گزانتین‌ها در صورت مصرف همزمان با این دارو ممكن است موجب مهار اثرات درمانی هر دو دسته دارو شوند.

مواردی مهم پیش از مصرف پروپرانولول چیست؟
مصرف این دارو در مواردی که بیمار دارای سابقه بیماری‌هایی همچون آلرژی، آسم نایژه‌ای، آمفیزیم یا برونشیت غیرآلرژیک، نارسایی احتقانی قلب، دیابت، پركاری تیروئید و افسردگی روانی باشد باید با احتیاط فراوان انجام شود.در بیماران دارای مشکلات عملکرد كبد، مقدار مصرف این دارو باید كاهش یابد.در صورت بروز افسردگی ناشی از این دارو مصرف آن باید قطع شود.اگر بعد از یک دوره درمان طولانی با این دارو قطع مصرف آن ضرورت پیدا كند باید مصرف این دارو به‌تدریج و حداقل طی سه روز تا دو هفته قطع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha