سلامت نیوز : به مناسبت 24 خرداد ماه روز جهانی اهدا کنندگان خون، پایگاه انتقال خون شهرستان ساوه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا ، مدیر‌عامل سازمان انتقال خون کشور در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه در کشور ما اهدای خون براساس آموزه‌های دینی و اعتقاداتی که در بین مردم وجود دارد صورت می‌گیرد، افزود: 100 درصد اهدای خون در کشور ما به‌ صورت داوطلبانه انجام می‌پذیرد.

حسن ابوالقاسمی با بیان اینکه در کل دنیا سالانه 91 میلیون واحد خون گرفته می‌شود‌، اظهار کرد: 50 درصد از این اهدای خون فقط در اختیار 16 درصد جمعیت جهان قرار می‌گیرد و حدود 500 هزار زن در دنیا به علت کمبود خون و فرآورده‌های خونی جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و به ویژه با حمایت دولت در چند سال اخیر، علاوه بر تامین خون مورد نیاز موفق به ساخت داروهای مورد نیاز از پلاسمای استاندارد شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ اهدای خون در کشور ما نهادینه شده است‌، اظهار کرد: استان مرکزی نیز که به عنوان یک استان معین می‌توان از آن نام برد، ضمن تامین نیازهای خونی خود قادر است خون برخی مناطق نیازمند کشور را تامین کند.

به گزارش ایسنا، مدیر انتقال خون استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: شهرستان ساوه با جمعیتی که در خود جای داده است، پتانسیل قابل توجهی برای تامین خون و فرآورده‌های خونی برای مردم این شهرستان و سایر شهرستان‌های استان را دارد.

قربان دیری با اشاره به افتتاح پایگاه انتقال خون ساوه افزود: با توجه به این که مرکز خونگیری که در ساوه وجود داشت متناسب با جایگاه شهرستان و شان مردم این منطقه نبود لذا با مصوبه دور اول سفر هیات دولت به استان مرکزی مقرر شد تا پایگاه انتقال خون در این شهرستان مهم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این پایگاه در مساحت 600 متر و با اعتباری بالغ بر400 میلیون تومان احداث شده است، ادامه داد: گسترش امکانات سازمان انتقال خون کشور در این شهرستان از اهداف ایجاد این پایگاه است تا مردم بتوانند به راحتی اهدای خون داشته باشند و از طرفی با رعایت تمام استانداردها بتوان خون سالمی را برای مردم نیازمند ساوه و سایر شهرستان‌ها تامین کرد.

دیری با بیان اینکه استان مرکزی در سال گذشته رتبه اول اهدای خون را در سطح کشور به خود اختصاص داده است‌، اظهار کرد: بخشی از این افتخار به شهرستان ساوه تعلق دارد اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در ساوه این شهرستان با میزان خون اهدایی که ماهیانه 500 واحد خون را با خود اختصاص داده است فاصله زیادی دارد که امید است با راه‌اندازی رسمی این پایگاه این فاصله به حداقل برسد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در شهرستان زرندیه نیز افزود: با توجه به عدم وجود چارت تشکیلاتی در شهرستان زرندیه امکان احداث پایگاه انتقال خون در این شهرستان غیر ممکن است و آن چیزی که امکان آن وجود دارد، ایجاد یک مرکز ثابت خونگیری در این شهرستان است که امید است تا پایان نیمه اول سال‌ جاری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در تامین مکان و نیروی انسانی این مهم محقق شود.

امام جمعه ساوه نیز در این مراسم با بیان اینکه در قرآن کریم آیات مهمی در مساله خون وارد شده است‌، گفت: خوشبختانه روح سخاوتمندانه و روح انفاق که در بین مردم معتقد کشور ما وجود دارد همواره در موضوع اهدای خون پیشقدم بوده‌اند.

حجت الاسلام سید‌حسین تقوی افزود: چون امر مهم خداپسندانه اهدای خون یک حرکت داوطلبانه است، لذا لازم است که در این راستا فرهنگ‌سازی شده و آموزش‌های لازم نیز ارائه شود.

وی همچنین بر اشاعه فرهنگ اهدای خون به عنوان یک امر مقدس در جامعه تاکید کرد.

فرماندار ساوه نیز در سخنانی با بیان اینکه ایجاد ساختمان انتقال خون یکی از ضروریات این شهرستان استراتژیک است، گفت‌: شهرستان ساوه به لحاظ استفاده از خون به‌ دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور و وقوع تصادفات در محورهای ارتباطی ضرورت احداث این پایگاه را در خود احساس می‌کرد.

علی ‌محمد گلستانی فرد مراجعات زیاد مردمی را در اهدای خون به عنوان عامل دیگر ضروری بودن احداث ساختمان انتقال خون در ساوه برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم با تجهیز این ساختمان و تامین ملزومات از طریق منابع دولتی و خیرین پایگاه انتقال خون در شان و جایگاه این شهرستان ویژه کار خود را دنبال کند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از اهدا کنندگان مستمر خون در شهرستان ساوه با اهدای جوایزی تقدیر بعمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha