سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 29141
سلامت نیوز : معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشكی قانونی گفت: مجرمان برای شناسایی آزمایش دی ان ای می‌شوند و این آزمایش ژنتیك در بانك هویت ژنتیك نگهداری می‌شود.

به گزارش  فارس ، نقش پزشكی قانونی در موضوع‌های اساسی حساس است و در تمام كشورها به عنوان كمك قابل توجه به دستگاه قضایی و دیگر ارگان‌ها شناخته می‌شود.
پزشكی قانونی در تمام ابعاد در كشور رشد پیدا كرده است و نظرهای شفافی را ارائه می‌دهد ضمن اینكه نقش موثری در حل اطاله دادرسی، میزان پرداخت دیه و تشخیص هویت دارد و با اعلام نظر این سازمان میزان صدمات مشخص می‌شود.
سازمان پزشكی قانونی برای دسترسی به دانش روز متصل به دانشگاه‌ها بوده و پزشكان این سازمان در جلسه‌های علمی دانشگاه‌ها حضور دارند و برای حل اطاله دادرسی با قضات همكاری می‌كنند.
پزشكی قانونی با توجه به وظایفی كه دارد صرفاً یك سازمان اجرایی نبوده و به بعد علمی آن نیز توجه شده است.
مسئولیت پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش در پیشگیری از وقوع جرم در قانون برنامه پنجم توسعه كشور به عهده سازمان پزشكی قانونی است كه در این زمینه با عبدالرئوف ادیب‌زاده، معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشكی قانونی مصاحبه‌ای انجام شده كه ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید:

*  در برنامه پنجم چه برنامه‌هایی به عهده پزشكی قانونی است؟
ـ ادیب‌زاده: در برنامه پنجم توسعه كشور دو موضوع عمده تاسیس بانك هویت ژنتیك و پیشگیری از وقوع جرم به عهده سازمان پزشكی قانونی است كه مقدمات بانك هویت ژنتیك در حال انجام است.

*  سازمان پزشكی قانونی چه برنامه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرم دارد؟
ـ ادیب‌زاده: به دلیل اینكه نتایج جرم‌های منجر به صدمات و مرگ غیرطبیعی به پزشكی قانونی می‌رسد، این سازمان محل مناسبی برای علت‌یابی صدمات و مرگ‌های غیرطبیعی است بنابراین مجلس قانونی را به تصویب رسانده و سازمان پزشكی قانون موظف شده در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف‌هایی كه موجب صدمات و مرگ‌های غیرطبیعی می‌شود، تحقیق كرده و جرم‌ها را پیدا كند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد ضمن اینكه نتایج تحقیقات را به صورت مواد آموزشی در آورد و به صورت آموزش همگانی از طریق رسانه‌ها و امكاناتی كه در اختیار سازمان گذاشته می‌شود، انجام دهد و این موضوع به عهده معاونت آموزش و پژوهش سازمان پزشكی قانونی گذاشته شده و مقدمات آن در حال انجام است تا وارد آموزش همگانی شویم.

*  تعیین هویت چگونه انجام می‌شود؟
ـ ادیب‌زاده: تعیین هویت تا‌كنون در دنیا به روش‌های مختلف اثر انگشت و از طریق قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شده و می‌توانستند تعیین هویت كنند ولی هر كدام از آنها قابل دستكاری بوده و فرد می‌توانست با عمل پلاستیك سرانگشتان یا قسمت‌های دیگر آن را دستكاری كند.

*  آیا تعیین هویت ژنتیك قابل دستكاری است؟
ـ ادیب‌زاده: آزمایش DNA تنها روشی است كه تا‌كنون از نظر علمی قابل خدشه نبوده و فرد اصلاً نمی‌تواند در آن دخالت كرده و آزمایش را مخدوش كند بنابراین آزماشی DNA بهترین شیوه تعیین هویت است كه علم امروز دنیا به آن رسیده است.

*  مرجع آزمایش ژنتیك در كشور چه سازمانی است؟
ـ ادیب‌زاده: سازمان پزشكی قانونی مرجعی است كه آزمایش ژنتیك در آن انجام می‌شود و تا‌كنون نیز این آزمایش را انجام داده ولی محدود به مسائل معینی بوده كه دادگاه‌ها درخواست می‌كردند.

*  بانك هویت ژنتیك ایرانیان چیست؟
ـ ادیب‌زاده: بانك هویت ژنتیك ایرانیان طح جدید است كه از تمام افراد به مرور یك نمونه DNA گرفته می‌شود و در این بانك جمع‌آوری خواهد شد و هر كدام برای فایده و سودی به‌كار می‌رود.

*  ابتدا از چه كسانی آزمایش DNA گرفته می‌شود؟
ـ ادیب‌زاده: ابتدا در دو قطب مثبت و منفی برای كسانی كه نیاز هست شناسایی شوند و افراد بسیار مهم از نظر منفی بودن مانند مجرمان و كسانی كه خلاف‌های بزرگ و مكرر را انجام می‌دهند و همچنین افراد مهم به لحاظ مثبت بودن مانند مسئولان، نظامیان و بزرگان مملكت كه برای جامعه با اهمیت هستند، DNA آنها گرفته شده و در بانك هویت ژنتیك برای مواقع مورد نیاز نگهداری می‌شود.

* برای تشكیل بانك هویت ژنتیك ایرانیان چه اقدام‌هایی صورت گرفته است؟
ـ ادیب‌زاده: برای تشكیل بانك هویت ژنتیك ایرانیان مقدماتی لازم است و از نظر تجهیزاتی در تهران و 5 استان توانایی آزمایش DNA را داریم و تا حدی از نظر تجهیزاتی آماده هستیم و در بعد نیروی انسانی نیز افرادی كه مسلط به این آزمایش‌ها باشند در سطح كشور وجود دارند و با هماهنگی قوه قضائیه این كار انجام می‌شود زیرا مجلس آزمایش ژنتیك از افراد را به عهده پزشكی قانونی گذاشته و این امر باید با همكاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی انجام شود كه جلسه‌های مقدماتی آن در سال جاری برگزار می‌شود و امسال كار عملیاتی شده و به مرور صورت می‌گیرد.

*  آیا پزشكی قانونی تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارد؟
ـ ادیب‌زاده: برخی از تجهیزات پزشكی قانونی بسیار گران است و به دلیل گران بودن آن مصلحت نیست تمام شهرها به صورت یكنواخت تجهیز شوند و برای جلوگیری از این امر قطب درست می‌شود و در حال حاضر سازمان به این نحو عمل می‌كند و ارزیابی ما از تجهیزات و وسایل پزشكی در سازمان پزشكی قانونی این است كه تجهیزات خوب بوده ولی راضی‌كننده نیست و می‌خواهیم امكانات بیش از این باشد و بیشتر استان‌ها تجهیزاتی كه می‌توان در آنها مستقر كرد، را داشته باشند.

*  ایران در سازمان پزشكی قانونی كشورهای اسلامی چه نقشی دارد؟
ـ ادیب‌زاده: تشكیلات سازمان پزشكی قانونی كشورهای اسلامی به نحوی مستقل از پزشكی قانونی كشور بوده و سازمان پزشكی قانونی ایران عضوی از این سازمان محسوب می‌شود، سالانه این سازمان دو جلسه با روسای پزشكی كشورهای اسلامی كه عضو آن هستند برگزار می‌كند و موارد مصوب ابلاغ می‌شود و حسن كار ما این است كه اولاً سازمان پزشكی قانونی در كشور گسترده است و این سازمان گسترده دیده شده بنابراین كارهایی كه انجام می‌دهیم و به نتایجی می‌رسیم و برای ما خیلی مفید است به صورت ابلاغیه به دیگر كشورها اعلام می‌شود.

* گیلان در پزشكی قانونی چه جایگاهی دارد؟
ـ ادیب‌زاده: گیلان یكی از قطب‌های پزشكی قانونی در كشور محسوب می‌شود و باید چند استان دیگر را پوشش دهد و دستگاه DNA در این مركز قرار می‌گیرد زیرا گیلان دارای پزشكان متخصص و امكانات ساختمانی است و در ارزیابی‌های سازمان از سال 88 مشخص شده كه پزشكی قانونی این استان رشد كرده و متخصصان عالی، امكانات آموزشی و ساختمان دارد و به عنوان قطب آموزشی شمال كشور انتخاب شده و وظیفه دارد پزشكانی كه می‌خواهند با سازمان همكاری كنند را آموزش دهد ضمن اینكه كارمندان در تخصص‌های خود را آموزش حین خدمت می‌دهد.

*  برای نزدیك‌تر كردن نظر قضات با پزشكان چه كارهایی انجام شده است؟
ـ ادیب‌زاده: به دلیل رابطه نزدیك كاری بین پزشكانی كه در سازمان پزشكی قانونی كار می‌كنند و قضات و نزدیك كردن آرا در مورد پرسش‌هایی كه قضات از پزشكی قانونی می‌كنند، در سال‌های گذشته مشخص شده باید افكارمان را به ‌هم نزدیك كنیم بنابراین دو همایش با عنوان طب و غذا در تهران و اصفهان با دستور رئیس قوه قضائیه برگزار شده و این همایش در سال جاری نیز در مشهد برگزار می‌شود.

*  چه مواردی در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد؟
ـ ادیب‌زاده: مجموعه پزشكانی كه در پزشكی قانونی كار می‌كنند و مجموعه وسیعی از قضات در دادگاه‌ها در این همایش حضور می‌یابند و در سال جاری دو مبحث مرگ مغزی و زندگی نباتی بحث مشترك قضات و پزشكان در این همایش است زیرا مرگ مغزی از نظر پزشك یك معنا دارد و از نظر قاضی ممكن است معنای متفاوتی داشته باشد و دیه‌هایی كه برای آن در نظر گرفته می‌شود مورد توجه است ضمن اینكه هزینه‌های اضافه بر درمان یكی دیگر از مباحث همایش سال جاری است كه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha