شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 291428

دکتر حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و در خصوص اینکه آیا از بین رفتن حس چشایی و بویایی از علائم اصلی کووید 19 است و وضعیت ابتلا در بدن های مختلف به چه صورت است و نکات دیگری پیرامون ویروس کرونا صحبت کردند.

آیا کرونا در بدن های مختلف واکنش متفاوت دارد؟

سلامت نیوز:دکتر حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و در خصوص اینکه آیا از بین رفتن حس چشایی و بویایی از علائم اصلی کووید 19 است و وضعیت ابتلا در بدن های مختلف به چه صورت است و نکات دیگری پیرامون ویروس کرونا صحبت کردند.


علائم اصلی کرونا؛ از دست دادن حس چشایی و بویایی یا تب!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز ،وی در مقدمه گفت: کرونا ویروس ها از خانواده ویروس های سرماخوردگی هستند و در نتیجه علامت تب، علامت الزامی برای کرونا ویروس نیست، یعنی فرد مبتلا می تواند تب داشته باشد یا نداشته باشد. در سرماخوردگی معمولی هم فرد بعضا تب ندارد اما سرفه، گلو درد و آبریزش بینی دارد.
او افزود: اما در خانواده آنفلوانزا، تب جزء علائم ثابتش است یعنی اگر کسی که بدون تب بالای 38 درجه به مراکز درمانی مراجعه کند، قطعا به آنفلوانزا مبتلا نیست.


دکتر عرفانی ادامه داد: از زمان شناسایی و گزارش کووید 19 تا به امروز، برابر با مقالاتی که در این خصوص منتشر شده و براساس برخوردهای بالینی ای که در ایران با بیماران مبتلا به کرونا داشته ایم، مشخص شده است که تعدادی از بیماران با کاهش حس چشایی و بویایی علائم بیماری را نشان می دهند و این کاهش حس چشایی و بویایی موقت بوده و پس از بهبودی به تدریج باز می گردد.


گذر زمان و گرما در ضعیف شدن ویروس کرونا مؤثر است؟
رییس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در همه گیری شناسی شاخصی داریم به نام حدت یا شدت بیماری؛  این شاخص در اثر انتقال و سرایت بیماری که بین افراد صورت می گیرد، در بدن هر کدام از این افراد احتمال انجام پاساژ ویروسی وجود دارد.


وی در این خصوص اضافه کرد: یعنی در اثر این پاساژ و تکثیر ویروسی که اتفاق می افتد، مشخص شده به طور علمی و بالینی، یک مقدار شدت بیماری کاهش می یابد. البته با گذر زمان و انجام پاساژ های ویروسی هم شدت بیماری کاهش می یابد یعنی کسی که شش ماه دیگر مبتلا می شود احتمالا به بیماری خفیف تری مبتلا خواهد شد.


عرفانی همچنین به کاهش بیماری با گرم شدن هوا هم اشاره کرد: با توجه به اینکه در نیمه کره شمالی زمین ما به سمت هوای گرم می رویم، قطعا مقاومت محیطی ویروس به دلیل گرما کم می شود و از طرف دیگر سرایت هم کاهش خواهد یافت.


مقاومت نسبت به  ویروس در بدن های مختلف متفاوت است!
او خاطرنشان کرد: به طور علمی 3 تا 6 ماه طول می کشد که واکسن بیماری نوپدیدی مانند آنفلوانزا یا کرونا ویروس در آزمایشگاه کشف شود و حدود 9 تا 12 ماه هم طول می کشد که واکسن به تولید انبوه رسیده و در اختیار همه قرار گیرد.


این مسئول وزارت بهداشت در این خصوص گفت: ما امیدواریم که در پاییزی که پیش رو داریم واکسن تهیه شده باشد و بتوانیم قبل از  ورود فصل سرما و انتقال بیماری، این واکسن را برای افراد در معرض خطر و در معرض تماس مانند واکسن آنفلوانزا، تزریق کنیم.


عرفانی در رابطه با مقاومت نسبت به ویروس در بدن های مختلف هم نکته ی مهمی را بیان کرد: مقاومت نسبت به ویروس در بدن ها و سنین مختلف، متفاوت است. بنابراین بیماری های زمینه ای، تعداد ویروسی که وارد  بدن فرد شده باشد، کمبود تغذیه، ورزش، استعمال سیگار و دخانیات و غیره در شدت و علائم بیماری می تواند تأثیر مثبت با منفی به جای گذارد.


وی تأکید کرد: مثلا دو مرد سی ساله امکان دارد مبتلا به کرونا شوند، در یکی علائم بیماری به شکل سرماخوردگی ساده خود را نشان دهد و یک هفته بعد کاملا بهبود یابد اما فرد دیگر براثر ابتلا به کرونا دچار نارسایی حاد ریه شود و حتی فوت کند.


چرا افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟
او در ادامه به بهداشت نیوز گفت: در نتیجه در مورد همه ی افراد از یک نوزاد یک روزه گرفته تا پیرمرد و پیرزن صد ساله امکان ابتلا وجود دارد اما گفته می شود هر چه سن بالاتر رود احتمال عوارض و شدت علائم کرونا بیشتر است اما این باز به آن معنا نیست که در سنین پایین تر عوارض شدید  و مرگ اتفاق نیفتد.


دکتر عرفانی "چاقی" را عاملی مؤثر در ابتلا به کرونا ویروس دانست و عنوان کرد: قابل ذکر است سیستم ایمنی بدن در افراد با نمایه توده بدنی/  bmi بالای 40 و چاق، کمتر است و کسانی که نمایه بدنی بالای 40 دارند نسبت به ویروس کرونا حساس ترند و در صورت ابتلا علائم شدیدتری دارند.


ماسک های بهداشتی مخافظت کننده در برابر کرونا
رییس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت توضیحات مهمی هم در رابطه با انواع ماسک های بهداشتی ارائه کرد: "قطرات" تنفسی معمولا از ده میکرون بیشترند و ماسک های جراحی سه لایه که جنس آن ها پلی پرو اتیلن هستند، می توانند از این قطرات محافظت کنند.
او افزود: دسته دوم ماسک های پزشکی ماسک های 1و 2FFP هستند. ماسک های1 FFP  ذرات 5 میکرون و FFP2  ذرات دو میکرون را تا 80 درصد می توانند محافظت کنند.


همچنین حسین عرفانی گفت: ماسک های  N95، N99 ،  N100 هم داریم که N95  بیشتر در بازار است. این ماسک ها هم می توانند "ذرات" تنفسی 0.3 میکرون را تا 95 درصد محافظت کنند. مثلا پزشکان  و پرسنلی که ارتباط نزدیک با بیماران کرونایی دارند و عملیات لوله گذاری را برایشان انجام می دهند باید از ماسک N95 استفاده کنند.


چه کسانی ماسک فیلتر دار استفاده نکنند؟/ ماسک پارچه ای محافظت کننده نیست
وی توصیه مهمی در خصوص استفاده از ماسک های فیلتر دار داشت: در این بین تعدادی از ماسک ها فیلتر دارند و تعدادی فاقد فیلتر هستند؛ آن هایی که فیلتر دار هستند باید توسط افراد سالم مورد استفاده قرار گیرد نه افراد بیمار! چون در صورتیکه فرد بیمار از ماسک فیلتر دار استفاده کند، موقع بازدم دریچه ماسک باز می شود و هوای بازدمی ریه، کامل بیرون می آید و باعث می شود هوای اطراف آلوده شود.


او اظهار کرد: ماسک های پارچه ای احتمالا به علت نداشتن استاندارد لازم نتوانند از نفوذ قطرات و ذرات تنفسی محافظت کنند. بهترین کار این است که افراد در خانه بمانند و برای کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشوند و  در صورت حضور در جامعه برای انجام امور ضروری، اصول فاصله گذاری اجتماعی که رعایت حدود دومتر با افراد دیگر یکی از آن هاست، مراعات کنند.


دکتر عرفانی با بیان اینکه ویروس کرونا 14 روز دوره ی کمون  دارد و 14 روز هم دوره ی بیماری دارد، گفت: یعنی حدود یک ماه یا چهار هفته فرد می تواند دیگران را آلوده کند و جالب است که هر پنج روز، یک نفر می تواند دو تا سه نفر را جای خودش بگذارد و آمار با تصاعد هندسی بالا می رود.
این مسئول وزارت بهداشت افزود: بنابراین در دوره واگیری باید افراد بیمار حتی در صورت داشتن سرماخوردگی ساده از خانه بیرون نیایند چون همین می تواند عامل انتشار بیماری باشد.


چرا گفته می شود مردم باید نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند؟
وی بیان داشت: اینکه در بحث مبارزه با کووید 19 می گوییم مردم مراعات کنند چند هدف را دنبال می کنیم؛ اینکه شیب و زاویه ابتلا که در فاز اول روبه افزایش است را کاهش دهیم، به این معنا که تعداد افراد کمتری در واحد زمان مبتلا شوند. در نتیجه امکانات پزشکی، تشخیصی، پرستاری و دارویی و غیره را با کیفیت بهتری می توانیم به تعداد افراد کمتری ارائه دهیم.


رییس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخر به بهداشت نیوز گفت: با مراعات مردم تعداد کمتری به بیماری مبتلا شده و علاوه بر آن از عوارض و تبعات ناشی از آن از جمله میزان مرگ و میر کاسته و مدت زمان همه گیری نیز کم می شود. در واقع پایه  ی اصلی اقدامات در این موارد همکاری آگاهانه، مسئولانه با درصد مشارکت بالای مردمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha