سلامت نیوز : در پی قرارگیری شاخص كیفیت هوای تهران در شرایط «اضطرار»، یك فوق تخصص قلب و عروق گفت: به علت آثار تحریكی ذرات ریز گرد وغبار بر جداره عروق، این ذرات در بلندمدت باعث بیماری‌های عروقی می‌شوند.


دكتر محمدرضا محمدحسنی در گفت وگو با ایسنا، افزود: میزان آسیب وارد شده به عروق بر حسب سن فرد متفاوت است اما كودكان و افراد مسن بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی توصیه كرد: در شرایط افزایش ریزگردها در هوا، افراد تا حد امكان از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضروری شهری اجتناب كنند اما اگر مجبور به حضور در فضای باز هستند از ماسك استفاده كنند.

این فوق تخصص قلب و عروق تاكید كرد: ماسك‌های معمولی در پیشگیری از ورود ریزگردها به بدن موثر نیستند اما ماسك‌های توصیه شده از سوی پزشكان می‌تواند از ورود ذرات ریز گردوغبار به بدن جلوگیری كنند چرا كه این ذرات می‌تواند حتی باعث اختلال در ضربان قلب شود و زمینه بروز حملات قلبی را در افراد مسن و بیماریهای قلبی به وجود آورد.

وی افزود: افراد در صورت دچارشدن به علائم بیماریهای تنفسی و قلبی هرچه سریعتر به پزشك مراجعه كنند و هنگامی كه داخل خودرو هستند شیشه‌های آن را بالا بكشند و از دستگاه تهویه استفاده كنند.

محمدحسنی در پایان با اشاره به تاثیر افزایش ذرات ریز گرد وغبار بر اعضای دیگر بدن گفت: این ذرات بیشترین تاثیرمنفی را بر دستگاه تنفسی انسان می‌گذارند و زمینه‌ساز ابتلای افراد به عفونت‌های دستگاه تنفسی، سردرد، حساسیت‌های چشمی و واكنش‌های آلرژیك می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha