یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 291508

در حالی که کروناویروس جدید تاکنون در ۲۰۶ کشور و منطقه جهان شیوع یافته و بیش از یک میلیون مبتلا بر جای گذاشته است، شمار اندکی از کشورهای جهان هنوز درگیر این همه‌گیری نشده‌اند.

۱۸ کشور جهان که از کرونا در امان مانده‌اند

سلامت نیوز:در حالی که کروناویروس جدید تاکنون در ۲۰۶ کشور و منطقه جهان شیوع یافته و بیش از یک میلیون مبتلا بر جای گذاشته است، شمار اندکی از کشورهای جهان هنوز درگیر این همه‌گیری نشده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی دانشگاه جان هاپکینز ۱۸ کشور از میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت نکرده‌اند.


این کشورها شامل مجمع‌الجزایر قمر، کریباتی، لسوتو، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، کره شمالی، پالائو، ساموآ، سائوتومه و پرنسیپ، جزایر سلیمان، سودان جنوبی، تاجیکستان، تونگا، ترکمنستان، تووالو، وانواتو و یمن هستند.


هرچند برخی از این کشورها از جمله کره شمالی که همیشه به طور شدیدی در حالت قرنطینه قرار دارد و یمن و سودان جنوبی که در شرایط جنگی به سر می‌برند، احتمال می‌رود هیچ موردی از ابتلا را گزارش نکنند اما به نظر می‌رسد دیگر کشورهای نامبرده واقعاً از این ویروس همه‌گیر که تاکنون حدود ۶۰ هزار قربانی در سراسر جهان بر جای گذاشته، در امان مانده‌اند.


بیشتر این کشورها جزایر کوچک‌ دورافتاده‌ای هستند که در حالت عادی نیز گردشگران زیادی نداشته و انزوای اجتماعی بخشی عادی از زندگی روزمره مردم آن‌هاست.
 بر اساس داده‌های منتشر شده در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی توسط سازمان جهانگردی جهانی ملل متحد، هفت مورد از ۱۰ کشور با کمترین شمار گردشگران در میان ۱۸ کشوری قرار دارند که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس جدید را ثبت نکرده‌اند.
در حالی که انزوای اجتماعی معمول در این کشورها باعث شده تا از شیوع مرگبار کروناویروس جدید در امان بمانند اما این واقعیت که این کشورها تا این حد در انزوا قرار دارند، نگرانی اصلی برخی دولت‌ها شده است.


در یکی از این کشورها حتی پیش از شیوع این ویروس جدید اقدامات شدیدی صورت گرفته است.
رئیس جمهوری نائورو، یک جزیره کوچک در منطقه "میکرونزی" واقع در شمال شرقی استرالیا ضمن ابراز نگرانی نسبت به همه‌گیری و شیوع سریع کروناویروس جدید در جهان، اعلام کرده که این کشور همه چیز را در مرزهای خود متوقف کرده است.


این کشور با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دومین کشور کم جمعیت ثبت شده در سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و بیش از ۳۲۱ کیلومتر با نزدیک‌ترین همسایه خود، جزیره بانابا که بخشی از کریباتی، کشور واقع در اقیانوس آرام است، فاصله دارد. کریباتی نیز خود تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده نکرده است.


نزدیک‌ترین شهری که به نائورو پرواز مستقیم دارد نیز "بریزبِن" استرالیا است که حدود ۳۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.
نائورو تنها یک بیمارستان در کشور خود داشته و به شدت با کمبود پرستار مواجه است. این کشور همچنین هیچ دستگاه تنفسی نداشته و از این رو در صورت شیوع کروناویروس هیچ شانسی نخواهد داشت.


از همین رو از ابتدای ماه میلادی مارس تاکنون این کشور طی اقدامات سختگیرانه‌ای که اتخاذ کرده ورود هر مسافری را از کشورهای چین، کره جنوبی و ایتالیا ممنوع کرده بود. پروازهای کلی این کشور نیز اغلب کاهش یافته یا تعلیق شده است.
هم‌چنین افرادی که از استرالیا به این کشور بازمی‌گردند که اغلب از شهروندان نائورو هستند، به مدت ۱۴ روز در یک هتل قرنطینه شده و علائم‌شان هر روز بررسی می‌شود.


در صورتی که تب در این افراد مشاهده شود، شرایط قرنطینه برای آن‌ها شدیدتر شده و تست کووید-۱۹ از آن‌ها گرفته می‌شود. تاکنون جواب هیچ یک از این تست‌ها که کیت‌های آن از استرالیا وارد شده، مثبت اعلام نشده است.
بنا بر گزارش نیویورک دیلی نیوز، برخی دیگر از کشورهای کوچک اقیانوس آرام از جمله کریباتی، تونگا و وانواتو نیز مانند نائورو اقدامات مشابهی اتخاذ کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha