واردات ماسک تا آخر فروردین انجام شده/اعلام زمان توزیع ماسک در داروخانه ها از سوی وزارت صمت

سلامت نیوز:دکتر مهدی یوسفی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران گفت:«در مدت ۵۰ روزی که مشغول فعالیت بودیم سعی کردیم اقلام محافظتی را در کوتاه ترین زمان تهیه کنیم و بالغ بر ۲۴ میلیون قطعه تجهیزات حفاظتی را در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع کردیم همچنین بالغ بر۹۳۹ تخت آی سی یو را با دستور معاونت درمان وزارت بهداشت در بین مراکز درمانی توزیع کردیم که البته قسمتی از آن قبل از پیش بینی شیوع کرونا تامین شده است.»


وی گفت:« یکی از اقداماتی که در این ایام انجام شده تضمین خرید از تولیدکنندگان داخلی بود که بالغ بر ۸۵ درصد اقلامی که برای دانشگاه ها تامین کردیم از تولیدکنندگان داخلی بوده و هنوز هم این روند ادامه دارد و بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان خرید به صورت تضمینی از تولیدکنندگان داخلی داشته ایم از جمله خرید ونتیلاتور. بسیاری از کارگاه ها ترغیب به تغییر خط تولید خود شده اند که برخی از آنها حتی دستگاه های تولیدکننده ماسک را تولید کرده اند که میزان تولید ماسک کشور را به سه برابر قبل از دوره کرونا رساندند.»


وی با تاکید براینکه انبارهای هیات امنای صرفه جویی ارزی در خدمت دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است گفت:« این مسئله باعث امنیت خاطر دانشگاه های علوم پزشکی کشور شده است. وزیر بهداشت تاکید بر این داشتند که در اسرع وقت اقلام مورد نیاز را تامین کنیم که با این مکانیسم خوبی که ایجاد شد از طریق تولیدات داخلی توانستیم اقلام را تامین کنیم امروز هم هیات امنای ارزی کاملا امادگی برای تامین نیاز دانشگاه های علوم پزشکی را دارد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره اینکه با توجه به عدم واردات ماسک سه لایه و توصیه سازمان بهداشت جهانی به استفاده از ماسک و افزایش تقاضای مردم تا زمانی که میزان تولیدات داخلی به حد نصاب برسد ایا واردات ماسک از سر گرفته می شود یا خیر، گفت:« میزان وارداتی که ما در این بازه زمانی داشتیم به میزانی است که این فاصله را پرکنیم و قسمتی از مصارف را با تولیدات وسیع ماسک های پارچه ای تامین می کنیم. تا اخر فروردین ماه، واردات ماسک انجام شده و برای این دوهفته کفایت می کند و وزارت صمت نیز اعلام می کند که چه زمانی قرار است ماسک بین داروخانه ها توزیع شود ولی این میزان ماسک وارد شده کفایت این دو هفته را خواهد کرد.»


وی در ادامه گفت:« اوایل شیوع کرونا پیش بینی های لازم از قبل شده بود اما در تامین برخی اقلام مشکلاتی داشتیم که این مشکلات تقریبا به ۴ به ۵ می رسد و امیداریم نیاز مراکز درمانی سر به سر شود و بشود مابقی اقلام در بین مردم توزیع شود. بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف اقلامی را از ما گرفتند و به صورت رایگان در میان مردم توزیع کردند و امیدواریم دسترسی مردمی که بیمار نیستند به مواد ضدعفونی کننده به راحتی انجام شود. امروز به دانشگاه ها ذخیره سه هفته ای داده ایم در مورد ماسک همین دپو را خواهیم داد و امیدواریم شرایط بهتر شود.»


دکتر یوسفی گفت:« بالغ  بر ۸۵ درصد اقلام ۲۶ گانه ای که برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور تامین کردیم تولید داخل است و ۱۵ درصد بقیه مثل سی تی اسکن که وارداتی بود یکی دو مرکز در تولید آن همکاری می کنند و امیدوارم در ۶ ماه آینده صد درد صد اقلام مورد نیاز بیماران تنفسی تامین شود. بسیاری از اقلامی که امروز در حوزه بهداشت و درمان نیاز دیگر بیماران است امروز تولیدکنندگان داخلی ورود پیدا کرده اند و به نظر می رسد قول مقام معظم رهبری برای جهش تولید عملیاتی شود.»


وی خاطرنشان کرد:« وقتی منابع مالی تزریق شود تولیدکننده داخلی می تواند تجهیزات خوبی تولید کند. به نظرم امسال می توانیم جزو صادرکننده کنندگان تجهیزات پزشکی شویم. امروز در حوزه حفاظت فیزیکی جزو کشورهایی خواهیم بود که براحتی می توانیم کشورهای متقاضی را تامین کنیم و به صادرات اقلام بپردازیم و از تهدید تحریم ها به سمت افزایش تولیدات داخلی می رویم.»
دکتر یوسفی درباره واردات ماسک به کشور، گفت:« در آن چند هفته اول که فاصله ای بین تولید و نیاز ما به ماسک زیاد بود هم وزارت صمت و هم وزارت بهداشت اقدام به واردات ماسک کردند که این روند را هیات امنا متوقف کرد چون همزمان با واردات ماسک ، دستگاه هایش را وارد کردیم و ما دیگر ماسک سه لایه وارد نمی کنیم.ما با همین تولیدات داخلی به نیازهای بیمارستان ها رسیدگی می کنیم. به محض اینکه نیاز بیمارستان ها به ماسک به نقطه سر به سر برسد نیازهای سطح مردم را از طریق داروخانه ها نیز تامین می کنیم.»


وی گفت:«در خصوص بحث کشفیات از همان اول قوه قضاییه و سازمان تعزیرات ورود کردند و کشفیات را در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی و در استان در اختیار هیات امنا و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دادند. آمار کشفیات هم به تعزیرات و هم دریافتی کشفیات به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام شد و تمام اینها در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت.»


وی گفت:« در جلساتی که با دبیرخانه ستاد ملی کرونا انجام شده برنامه ریزی شده که اقلام حفاظتی برای مراکز خصوصی و درمانگاه ها تامین شود و در خصوص بحث تولیدات معاونت درمان برنامه ریزی می کند برای یک حرکت راهبردی برای یک سال اینده چون الگوی اپیدمیک بیماری کرونا رصد می شود پیش بینی نیاز۴ هزار تخت ای سی یو کردند که تا پایان سال ۴هزار تخت آی سی یو دیگر باید تامین شود و در حال چیدن مقدمات تامین آن هستیم ولی تا اردیبهشت ماه تعداد تخت آی سی یو به ۱۲۰۰ تخت می رسد. »

وی افزود:« تولیدکنندگان داخلی سه شیفت کار می کنند به طوری که تولید ونتیلاتور روزانه به ۴۰ دستگاه رسیده است و ما به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات این دستگاه نداریم و این ۱۲۰۰ تخت آی سی یو را نیز تا پایین اردیبهشت ماه به لحاظ تجهیزی تامین کنیم که تخت های عادی را تبدیل به تخت ویژه کنیم.»


وی گفت:«هیات امنای ارزی صرفه جویی متولی تامین تجهیزات بیمارستان ها است. روزانه ۴۰۰هزار تا ۵۰۰ هزار ماسک تولید میشد که بعد از کرونا این میزان به چندین برابر افزایش یافت امروز با برنامه ریزی ها این میزان به نزدیک ۳ تا ۴ میلیون ماسک در روز می رسد. اینکه انتقال کرونا به چه شکلی است برمی گردد به اینکه وزارت بهداشت اعلام کند. پیش بینی ما این است که تولیدات داخلی به حدی است که مردم هم بتوانند از ماسک استفاده کنند. البته وزارت صمت و وزارت بهداشت به میزان کافی ماسک را وارد کرده است و مقداری هم قرار است وارد کنند و از محل واردات توزیع همگانی را انجام می دهند ولی اگر زدن ماسک ضروری باشد با میزان تولیدی که در داخل ایجاد می شود  و بسیاری از تولیدکنندگان خط تولیدشان را تغییر داده اند این میزان کفایت مصرف مردم را خواهد داد.»


دکتر یوسفی گفت:« ما امروز براساس میزان و شاخص بستری در سراسر کشور یک تا یک و نیم میلیون ماسک جراحی و ۱۰۰هزار ماسکN95 نیاز داریم بسیاری از کارخانه ها شیفت هایشان را افزایش داده اند و بسیاری دستگاه تولید ماسک را ساخته اند. امروز به راحتی می توانیم بگوییم نیاز ماسک ساده کشور در مراکز درمانی سر به سر شده البته برای تامین ماسک N95 یک فاصله ای داریم که با واردات جبران می کنیم. در مورد دستگاه ونتیلاتور هم تولید ۸ برابری داخلی در بازه زمانی یک ماهه داریم و ظرفیت تولید را بالا برده اند.»


وی در واکنش به سوالی درباره اینکه برخی ماسک های N95 غیراستاندارد باعث مرگ پرستاران در کشور شده است،‌با رد این موضوع گفت:« ماسک های N95 فقط مصرف صنعتی داشتند. هر ماسکی از نظر استانداردها بررسی می شود. امروز هر ماسک N95 که اداره تجهیزات پزشکی مجوزش را دهد هیات امنای صرفه جویی ارزی خرید می کند.»


وی گفت:« تقریبا حدود ۶۰۰ میلیاردتومان هزینه تامین اقلام مصرفی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی انجام دادیم. با وجود اینکه هنوز اعتبارات تخصیص یافته به دست ما نرسیده اما وزیر بهداشت دستور تامین اقلام مصرفی را داده اند. سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در پی تامین منابع هستند .ما هرآنچه هزینه کردیم برای تولیدکنندگان داخلی بوده و کمتر خرید ارزی داشتیم. »


وی افزود:«در خصوص تولید الکل و محلول های شوینده با مدیریتی که وزارت صمت انجام می دهد تولیدات داخلی افزایش یافته و محلول های شوینده با پایه الکل به وفور در بازار موجود است. همان اول عید یک میلیون لیتر محلول شوینده را در بین بیمارستان های کشور توزیع کردیم که دغدغه نداشته باشند.»


یوسفی در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌های آوا پزشک که زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت است، گفت:« هیات امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد عمومی غیردولتی است در ابتدا که مصوبه قانونی گرفت فقط یک شرکت با عنوان آوا پزشک داشت. این شرکت کارخانه‌ای در آشتیان بود که متولی تولید سوزن و سرنگ سازی است. سپس شرکت‌های آوایی ما در حوزه‌های عمرانی و آی تی و هنری افزایش پیدا کرد. بعد از آمدن دکتر نمکی دستور داده شد که شرکت‌هایی که مورد نیاز نیست به بخش خصوصی تحویل داده شود و شرکت‌های آوای عمران و آوای هنر و آوای فناوری به سمت انحلال رفتند.»


وی در ادامه گفت:« در روند کرونا هم از لحاظ حقوقی روی این موضوع کار شده است. در حال حاضر شرکت آوا پزشک و آوای کارآفرین داریم. بسیاری از پرستاران از طریق آوای کارآفرین خدمت رسانی می‌کنند. آوای پردیس هم از سال گذشته به هیات امنا پیوست که این شرکت دارای شرکت‌های هلیکوپتری و هتل‌داری بود و به مرحله فروش رسیده است. هتل مربوطه به معاونت دانشجویی و صندوق دانشجویی تحویل می‌شود و هلیکوپتری هم به سازمان اورژانس کشور تحویل داده خواهد شد. کارخانه‌ها نیز یا وارد بورس شده یا وارد شراکت‌های اقتصادی خواهند شد تا به سمت شفافیت بروند.»


وی افزود:« وزیر بهداشت و اعضای هیات امنا پیگیر این موضوع هستند و ۵۰ درصد مرحله شفاف سازی اتفاق افتاده و تلاش ما این است که در حوزه‌های حقوقی و پشتیبانی این کار را در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ انجام بدهیم تا این سیستم از حالت تصدی گری خارج شود.»

وی گفت:« ما به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تنظیم کننده قیمت نیستیم. تنظیم قیمت ها در حوزه وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و قسمتی هم در اداره تجهیزات کل تصویب می شود قبول دارم ماسک N95 اعوجاج قیمتی خورده که امیدواریم برطرف شود.»


دکتر یوسفی خاطرنشان کرد:« امروز ما در حوزه تامین تجهیزات سرمایه ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم ولی تمام اقلام مصرفی ما در خدمت بخش خصوصی هم است. در ایام کرونا هر مرکزی که خدمات دهی می کرد با دستور معاونت درمان آنها هم از این سهمیه طبق حواله های اداره کل تجهیزات برخوردار می شوند.»


وی درباره نحوه رصد تجهیزات اهدایی از کشورهای دیگر، گفت:« یک تیم سه نفره رصد از سوی وزیر بهداشت شامل مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، مدیر کل حراست و بین الملل وزارت بهداشت تعیین شده و نحوه وارد شدن و توزیع این اقلام را رصد می‌کنند؛ این اقلام پس از ترخیص وارد انبار هلال احمر و شمارش می‌شود تا زمانی که وارد انبار هلال احمر نشود میزان و تعداد اقلام مشخص نیست. به صورت کلی تعداد اقلام سرمایه‌ای محدود بوده است و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است.»


وی افزود:« تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است و با وجود این‌که تخصیص‌ها به موقع نرسیده، تمام توان خود را برای این کار اجرایی کردیم. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم. »


وی در پاسخ به اینکه توزیع اقلام بین مراکز درمانی دولتی و خصوصی چقدر است، گفت:« تمامی اقلامی که تا امروز تامین و توزیع کردیم در اختیار بخش های دانشگاهی و دولتی بوده است یکی از دلایل این بود که بیشترین بار کرونا بر مراکز دولتی بوده مراکز خصوصی که اجازه مقابله با کرونا یافتند زیاد نبوده ولی عمدتا از طریق نظام پزشکی دنبال تجهیزات مصرفی و اقلام حفاظتی هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha