سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 29155
سلامت نیوز : مدیركل سازمان انتقال خون گیلان از وجود 4 هزار و 500 بیمار هموفیلی در ایران خبر داد.

علی داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینكه مردم با فرهنگ گیلان در دو ماه گذشته 12‌هزار و 975 واحد خون اهدا كردند، اظهار داشت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: اداره كل انتقال خون گیلان از تمام كسانی كه توانایی اهدای خون را دارند دعوت می‌كند تا با در اختیار گرفتن كارت ملی و مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون سراسر استان با اهدای اندكی از خون خود به یاری بیماران نیازمند به خون بشتابند زیرا تمام افراد جامعه ممكن است روزی به تزریق خون و فرآورده‌های آن نیاز داشته باشند.

* خون اهدا‌كنندگان از درد و رنج بیماران تالاسمی می‌كاهد
وی‌ تالاسمی را یك بیماری ارثی خونی دانست كه در بسیاری از كشورها به‌ویژه نواحی مدیترانه و خاورمیانه و آسیا مشاهده می‌شود.
مدیر‌كل پایگاه انتقال خون گیلان با بیان اینكه در نوع شدید آن كه تالاسمی ماژور نام دارد، ژن مربوط به بیماری از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود، خاطرنشان كرد: در تالاسمی ماژور گلبول‌های قرمز خون ناهنجار و غیر‌طبیعی هستند و عمر معمولی 120 روزه خود را طی نكرده و خیلی زود در مراحل ابتدایی منهدم شده و فرد را دچار كم خونی و رنگ پریدگی می‌كند.
وی افزود: تنها درمان این بیماران تزریق خون مكرر (هر سه تا چهار هفته یك‌بار) و استفاده از پمپ دسفرال (برای كاهش آهن اضافی در بدن كه به دنبال تزریق خون‌های مكرر پیش می‌آید)، است و اگر اینگونه افراد بین یك تا هشت سالگی خون دریافت ندارند از بین می‌روند.
داودی تصریح كرد: اهدا‌كنندگان با اهدای اندكی از خون خود به این عزیزان از رنج و مشقت آنها كاسته و طراوت زندگی را برایشان به ارمغان می‌آورند.

* 4500 بیمار هموفیلی در ایران وجود دارد
وی هموفیلی را اختلالی ارثی و مادرزادی دانست و تصریح كرد: فرد هموفیل یكی از پروتئین‌های مسئول در ایجاد لخته خون را یا ندارد یا مقدار بسیار كمی از آن را داراست.
مدیركل پایگاه انتقال خون گیلان با اشاره به شایع‌ترین نوع هموفیلی یا كمبود فاكتور هشت انعقادی، اظهار داشت: هموفیلی یك بیماری ارثی و وابسته به جنس است كه خانم‌ها ناقل آن هستند و تظاهرات خونی بیماری هموفیلی تنها در جنس مذكر دیده می‌شود.
وی با بیان اینكه احتمال به دنیا آوردن كودك هموفیلی برای مادری حامل ژن هموفیلی 25 درصد است، خاطرنشان كرد: هنگامی كه فرد هموفیل مجروح می‌شود، شدیدتر یا سریع‌تر از افراد سالم خونریزی نمی‌كند، بلكه زمان خونریزی آن طولانی‌تر می‌شود به طوری كه با هر ضربه و فشار و گاهی خود به خود دچار خونریزی‌های شدید مخاطی، عضلانی، مفصلی و... می‌شوند.
داودی تصریح كرد: خونریزی در اعضای حیاتی مانند مغز و ریه گاهی موجب مرگ و در عضلات و مفاصل سبب تخریب مفصل، محدودیت حركتی و از كار افتادگی می‌شود.
وی با اشاره به اینكه بیشتر بیماران هموفیلی از كودكی با عصا و صندلی چرخدار حركت می‌كنند، افزود: در حال حاضر حدود 4 هزار و 500 بیمار هموفیلی در ایران وجود دارد كه در مركز هموفیلی ایران با همكاری سازمان انتقال خون ایران به این عزیزان خدمات‌رسانی می‌شود.

* هر واحد خون جان 3 بیمار را نجات می‌دهد
مدیر‌كل پایگاه انتقال خون گیلان اظهار داشت: از هر واحد خون كامل می‌توان یك واحد گلبول قرمز، یك واحد پلاسما و یك واحد پلاكت تهیه كرد كه در نتیجه نیم لیتر خون اهدایی می‌تواند حداقل به 3 بیمار كه هر كدام به فرآورده خونی ویژه‌ای نیازدارند تزریق شود.
وی با اشاره به انجام آزمایش و برچسب‌گذاری روی كیسه‌های خون ادامه داد: بخش كوچكی از هر اهدای خون برای انجام آزمایشات اختصاص داده می‌شود و سپس با استفاده از نتایج آزمایش‌ها هر واحد فرآورده خونی، برچسب‌گذاری می‌شود یعنی گروه خون و دیگر مشخصات فرآورده خونی با استفاده از باركد و علائم اختصاری ویژه روی كیسه درج می‌شود.‌

* زنان در زمان شیر‌دهی و بارداری نمی‌توانند خون اهدا كنند
داودی با بیان اینكه زنان حداكثر سه بار و مردان چهار بار در سال می‌توانند اقدام به اهدای خون كنند، افزود: بهتر است كه در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، صرع، تشنج، كم‌خونی، دیابت، اختلالات انعقادی بدخیمی‌ها، بیماری‌های اعصاب و روان‌، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی سرخك، آنفلوآنزا، سل، تب مالت، هپاتیت‌ها اطلاعات لازم است به پزشك اهدای خون داده شود.
به گفته وی، هدف از تعیین استانداردهای یاد شده، تضمین سلامت اهداكننده و تامین سلامت بیماران گیرنده خون است و تصمیم‌گیری در‌باره مدت معافیت از اهدای خون به عهده پزشك سازمان انتقال خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha