سلامت نیوز : دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: متأسفانه در بین خانواده‌ها این مسئله جا افتاده كه مادر بیشترین مسئولیت تربیت كودك را بر عهده دارد و پدر به دلیل مشغله كاری در این خصوص وظیفه چندانی ندارد؛ درصورتی كه پدر و مادر به یك نسبت در تربیت فرزند نقش دارند.

پرویز مظاهری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مسئولیت دادن به كودكان یكی از شیوه‌های تربیتی است كه موجب توانمند و مسئولیت‌پذیر شدن آنها می‌شود.

وی گفت: مسئولیت دادن به كودكان باید متناسب با سن آنها باشد؛ این در حالی است كه والدین می‌توانند با سپردن بعضی از كارها نظیر نظافت شخصی، مرتب كردن كمد، كمك كردن به نگهداری برادر یا خواهر كوچكتر و بعضی از امور راحت منزل مسئولیت پذیری را در كودك تقویت كنند.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران، تنبیه و تشویق را امری ضروری در تربیت كودكان دانست و افزود: این دو باید به موقع انجام شود ضمن اینكه باید از تنبیه بدنی و لفظی پرهیز شود؛ تنبیه باید به این صورت باشد كه كودك را از امتیازها محروم كنیم.

مظاهری ادامه داد: اكثر والدین با خرید تنقلاتی نظیر چیپس، پفك و فست‌فودها كودك خود را تشویق می‌كنند؛ این كار آنها تنها عادت غذایی كودك را دچار مشكل كرده و موجب بیمار شدن كودك می‌شود.

وی افزود: متأسفانه والدین در غذا دادن به كودك روش‌های نادرستی را به كار می‌گیرند؛ به این صورت كه والدین به جای اینكه كودك را در غذا خوردن آزاد بگذارند یا به او یاد دهند كه خود باید در غذا خوردن تلاش كند، به دنبال كودك هستند.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران ادامه داد: یكی دیگر از روش‌های تربیتی كودكان این است كه باید برای امور كودك برنامه‌ریزی شود به طور مثال تماشا كردن تلویزیون و زمان بازی برای كودك باید برنامه‌ریزی شده باشد؛ توصیه می‌شود والدین كودكان را به توپ‌بازی تشویق كنند چرا كه این نوع از بازی موجب برقرای ارتباط كودك با كودكان دیگر می‌شود.

وی در مورد باورهای غلطی كه در تربیت كودكان به وجود آمده است، گفت: متأسفانه در بین خانواده‌ها این مسئله جا افتاده كه مادر بیشترین مسئولیت تربیت كودك را بر عهده دارد و پدر به دلیل مشغله كاری در این خصوص وظیفه چندانی ندارد؛ پدر و مادر به یك نسبت در تربیت فرزند نقش دارند.

مظاهری خاطرنشان كرد: به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود كودكان از بازی‌های رایانه‌ای استفاده كنند، بهترین بازی برای كودكان، بازی‌هایی است كه ذهن آنها را خلاق كند متأسفانه بازی‌های كامپیوتری خصوصاً بازی‌هایی كه مسابقات اتومبیلرانی و جنگی دارند، ذهن و چشم كودكان را درگیر كرده و آسیب‌های جدی به آنها وارد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha