سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 291606

کرونا همچنان در جهان می‌تازد و بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از یک میلیون و 275 هزار نفر در بیش از 206 کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این تعداد 60 هزار و 500 نفر مربوط به مبتلایان کرونا در ایران است.

کرونا بر اساس تقویم کار نمی‌کند

سلامت نیوز:کرونا همچنان در جهان می‌تازد و بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده تا زمان تنظیم این گزارش، بیش از یک میلیون و 275 هزار نفر در بیش از 206 کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این تعداد 60 هزار و 500 نفر مربوط به مبتلایان کرونا در ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت در فاصله روزهای یکشنبه تا ظهر دوشنبه، 2274 مبتلای جدید در کشور شناسایی شده‌اند.آقای کیانوش جهانپور ظهر دیروز به روال روزهای گذشته به میان رسانه‌ها آمد و آماری از تعداد مبتلایان کرونا در کشور داد. بر این اساس از 60 هزار و 500 نفری که تا دیروز به عنوان مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور ثبت شده‌اند، متاسفانه 3739 نفر جان باخته‌ و از سوی دیگر 24236 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

همچنین 4083 نفر نیز در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.اما سخنگوی وزارت بهداشت دیروز دوباره درباره ترددهای غیرضروری مردم در تهران نیز سخن گفت. جهانپور درباره احتمال بروز موج دوم بیماری در تهران با توجه به خارج‌شدن مردم از خانه‌هایشان، گفت: به هر حال ترافیکی که طی دو، سه روز اخیر در شهر تهران مشاهده کردیم، ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد زیرا تا ۲۳ فروردین هیچ تغییری در مصوبات نداشتیم و هرآنچه در هشتم فروردین تصویب و ابلاغ شده بود تا ۲۳ فروردین هم ادامه دارد.

آنچه شاهد بودیم، رفتاری بود که شاید برخی شهروندان اتخاذ کرده بودند و به خیابان‌ها آمده بودند که ما معتقدیم بخش زیادی از آن ربطی به اشتغال و مراجعه به محل‌های کار نداشت. جهانپور افزود: آنچه بود تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است.

اطلاعات اولیه ما حاکی از آن است که تعداد زیادی از این ترددهایی که روزهای اخیر در تهران وجود داشته غیرضرور بوده و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا اطمینان داریم که اگر این روند ادامه یابد طی هفت تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در شهر تهران مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران‌کننده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما با تلاش ارگان‌ها و نهادهای مختلف و با مشارکت خوب مردم وارد فاز مدیریت بیماری شده‌ایم که هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن نرسیدند، اما این فاز شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می‌‌توانیم از این فاز خارج شده و مجددا وارد پیک بیماری شویم که این بسیار نگران‌کننده خواهد بود.


بیماران قلبی بخواننددر هفته‌های اخیر که کرونا شیوع یافته است، داروهای مختلفی برای درمان مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر توصیه‌های جدی خطاب به بیماران ریوی، قلبی و نیز دیابتی‌ها شده است؛ اما روز گذشته رسانه‌ای درباره تشدید کرونا در بیماران قلبی با مصرف داروهایی مانند لوزارتان و والزارتان از سخنگوی وزارت بهداشت پرسید. جهانپور نیز در پاسخ به این سوال اظهار كرد:

درباره داروهای مهارکننده آنژیوتانسین اعم از کاپتوپریل یا داروهایی مانند لوزارتان، بحث‌هایی از روزهای اول بروز این بیماری مطرح بود. با توجه به اینکه گیرنده اصلی ویروس کرونا در بدن گیرنده‌ای به نام ACE۲ است و به نوعی با مکانیزم عمل این داروها نیز مرتبط است، درباره مصرف این داروها در بیماران قلبی ابهاماتی وجود داشت و مقالاتی که وجود داشت با هم ضد‌و نقیض بودند.

نهایتا تا این لحظه می‌توان گفت که قطع مصرف این داروها اصلا توصیه نمی‌شود و موضوعی تحت عنوان تشدید بیماری کووید۱۹ با مصرف داروهایی مانند کاپتوپریل یا لوزارتان و سایر داروهای اینچنینی نداریم. هیچ مرکزی تا این لحظه دستاوردی در این زمینه مطرح نکرده، بلکه عوارض قطع ناگهانی این داروها می‌تواند برای بیماران به مراتب بیشتر هم باشد؛ بنابراین این بیماران داروهایشان را با نظر پزشک‌شان با همان دوز سابق ادامه دهند.


بالاخره ماسک بزنیم یا خیر؟در دو سه روز گذشته خبری به نقل از سازمان بهداشت جهانی مطرح شد که در آن گفته شده بود حتی افراد سالم هم باید ماسک بزنند. همین خبر یک خطی موج دیگری از نگرانی را بین مردم جهان به وجود آورد؛ اگرچه برخی نیز گفتند این خبر‌‌سازی‌ها از سوی تولیدکنندگان ماسک و لوازم بهداشتی صورت می‌گیرد تا منافع اقتصادی آنها تامین شود.کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز درباره ضرورت استفاده از ماسک نیز اظهار كرد:

شاید برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شود که چگونه بود که تا یک ماه یا دو هفته پیش ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد، نه مرکز مدیریت بیماری‌های آمریکا، نه اروپا و نه سازمان بهداشت جهانی و نه در وزارت بهداشت ایران این موضوع توصیه نمی‌شد، اما چرا در حال حاضر استفاده از ماسک برای جمعیت عادی هم توصیه می‌شود؟ کسی که کوچک‌ترین آشنایی با حوزه علوم تجربی داشته باشد، این موضوع را به راحتی درک می‌کند.

به هر حال مستندات و شواهدی ارائه شد که به نظر می‌آید که استفاده از ماسک و حتی ماسک‌های خانگی بتواند از انتشار و ورود قطرات تنفسی به ویژه در جایی که فاصله‌گذاری فیزیکی مناسبی وجود ندارد، جلوگیری کند؛ بنابراین از آنجایی که هر چیزی برای سلامت عمومی استفاده می‌‌شود، از این شواهد استفاده شد و عدم‌توصیه به استفاده از ماسک برای جمعیت عادی کنار رفت و استفاده از ماسک برای مردم عادی را توصیه کردیم؛ بنابراین این ماهیت علوم تجربی است که بر اساس شواهد موجود صحبت می‌کنیم.


اظهارات جنجالی آقای سخنگواظهارات سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار ارائه‌شده از سوی کشور چین درباره تلفات و شدت بیماری کرونا البته با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. جهانپور آمار مرگ‌ومیری که از سوی چینی‌ها ارائه شده بود را یک شوخی تلخ دانست که موجب شد بسیاری از کشورهای جهان کرونا را در حد آنفلوآنزا بدانند.

این در حالی است که این اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت با واکنش سفیر چین در ایران مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم در همین ارتباط در توییتی از کمک‌ها و همراهی چین برای مقابله با شیوع کرونا قدردانی کرد؛ اما جهانپور دیروز یک بار دیگر در سخنان خود به این مساله واکنش نشان داده و گفت که نباید این مسائل را با سیاست آلوده کرد.

البته سخنگوی وزارت بهداشت به این مساله اشاره نکرده که اگر نباید چنین مسائلی را با سیاست درآمیخت، چرا خود بدون توجه به اقدامات چین برای کمک به ایران، چنین مسائلی را در راستای اظهارات آمریکا و غرب مطرح کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha