هفته گذشته بود که تصویری از زندگی چند کارتن‌خواب در حوالی میدان شوش در فضای مجازی دست به دست شد و بحث گرمخانه‌ها، معتادان و کارتن‌خواب‌ها و مشکلات آنها را بار دیگر برای مردم زنده کرد؛ اما این بار در فضایی این بحث جان گرفت که مردم به دلیل شیوع کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌‌بردند.

تامین سرپناه برای کارتن خوابان وظیفه همه دستگاه‌هاست

سلامت نیوز: هفته گذشته بود که تصویری از زندگی چند کارتن‌خواب در حوالی میدان شوش در فضای مجازی دست به دست شد و بحث گرمخانه‌ها، معتادان و کارتن‌خواب‌ها و مشکلات آنها را بار دیگر برای مردم زنده کرد؛ اما این بار در فضایی این بحث جان گرفت که مردم به دلیل شیوع کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌‌بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رونامه صبح نو ،در میان حرف و حدیث‌‌‌های جنجالی در مورد تصاویر کارتن‌خواب‌ها انتقاد مردم به دو مساله بیشتر خودش را نشان می‌‌داد؛ اول اینکه بر سلامتی افراد کارتن‌خواب چه کسی نظارت دارد و دوم اینکه در صورت ابتلای یک نفر از آنها و انتقال آن به دیگران چه می‌‌شود ؟!چرا که این افراد قرنطینه نیستند و از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند.

حالا که بحث کرونا در میان است و مردم نگران سلامتی خود هستند، شاید بد نباشد نگاهی به وضعیت کارتن‌خواب‌ها داشته باشیم؛ کسانی که این روزها گرمخانه‌ها برایشان امن‌‌ترین مکان است، در حالی که در گرمخانه‌ها صدها معتاد و کارتن‌خواب دیگر نگهداری شده و سلامت آنها نیز مشخص نیست.با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشکلات اجتماعی نسبت به قبل پررنگ‌‌تر شده‌اند.

انگار همان آسیبی که تا چند وقت پیش کمتر فکر اذهان عمومی را مشغول می‌‌کرد، حالا تبدیل به دغدغه‌‌ای مهم شده است. یکی از این دغدغه‌ها شیوع ویروس در میان کارتن‌خواب‌هاست. متاسفانه آمار دقیقی هم از تعداد آنها در دست شهرداری و نیروی انتظامی نیست و به گفته سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌‌‌های اجتماعی شهرداری تهران هرچه هست در حد حدس و گمان است. حالا که شیوع کرونا همه‌گیر شده است، ترس جامعه از ابتلای این افراد و تردد آزادانه آنها در شهر است؛ اتفاقی که معلوم نیست اگر به وقوع بپیوندد چه آمار وحشتناکی از مبتلایان کارتن‌خواب به کرونا از خود به جا می‌‌گذارد چرا که اولا این افراد به صورت گروهی زندگی می‌‌کنند و امکان انتقال سریع به یکدیگر را دارند و دوم اینکه کوچک‌ترین توجهی به مسائل بهداشتی ندارند.

اینجاست که باید شهرداری و نیروی انتظامی برای جلوگیری از وقوع فاجعه دست به کار شود. رییس سازمان بهزیستی کشور 25 اسفند سال گذشته از طرح پیشگیری از ابتلا به کرونا در افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها خبر داد. وحید قبادی‌دانا گفته بود: این طرح باعث کاهش شیوع بیماری در این افراد که عمدتا به دلیل سوء‌تغذیه دچار کاهش سطح ایمنی بدن و مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند، خواهد شد. به گفته او این طرح با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و اختصاص 5/4 میلیارد تومان از سوی ستاد و اختصاص 5/4 میلیارد دیگر از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود که در مجموع طرح مذکور با اختصاص ۹ میلیارد تومان در سطح کشور اجرا خواهد شد.


ماجرای تجمع معتادان چیست؟شاید شما هم بعد از دیدن تصاویر تجمع معتادان نگران شده‌اید و منتظر پاسخ مسوولان هستید. سرپرست دادسرای مبارزه با مواد مخدر تهران درباره فیلم‌های منتشرشده از تجمع معتادان در تهران و خرید و فروش موادمخدر توسط آنها اظهار کرد: پیش از به وجود‌آمدن بحث کرونا، به تمام کمپ‌های نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر بخشنامه کردیم تا پنج هزار ظرفیت جدید برای نگهداری معتادان متجاهر در ایام نوروز ایجاد کنند.

آقای مهدی مهر‌انگیز افزود: پیش از شیوع کرونا، از تمام ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کمپ‌ها استفاده کردیم و قرار بر این شد با جمع‌‌آوری پنج هزار معتاد متجاهر دیگر، اقدامات بسیار خوبی صورت گیرد اما متأسفانه بیماری کرونا شیوع پیدا کرد. وی با بیان اینکه معتادان از نظر ایمنی بدن ضعیف‌تر از سایر افراد هستند، تصریح کرد: در کمپ فشافویه هشت هزار، کمپ اخوان یک هزار و 500 و در کمپ شفق یک هزار و 500 معتاد نگهداری می‌‌شدند. این مقام قضایی متذکر شد:

نه‌تنها زمان نگهداری سه‌ماهه برخی از این معتادان تا پیش از عید تمام می‌شد بلکه در بسیاری از آنها نیز زمان نگهداری 6 ماهه پیش از عید به اتمام می‌رسید و ظرفیت قانونی ماده 16 بیشتر از 6 ماه نیست و بر اساس قانون نمی‌توانیم این افراد را بیشتر از 6 ماه نگهداری کنیم.معاون دادستان تهران یادآور شد: دغدغه‌هایی در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر تهران وجود داشت که در صورتی که طرح جمع‌‌آوری معتادان متجاهر ادامه پیدا کند و این معتادان به کمپ‌ها منتقل شوند، احتمال ابتلای دیگر معتادانی که در آنجا حضور دارند، وجود دارد؛ لذا گفتیم معتادان متجاهری که 6 ماه نگهداری شده‌اند، ترخیص شوند. مهر‌انگیز عنوان کرد:

برای معتادانی که سه ماه نگهداری شده بودند نیز مساعدتی صورت گرفت و دستور جمع‌‌آوری جدید نیز صادر نشد. سرپرست دادسرای مبارزه با موادمخدر تهران با بیان اینکه این زمان نگهداری معتادان متجاهر نیز معمولاً به صورت دوره‌ای به اتمام می‌رسد، متذکر شد: متأسفانه مناطقی مانند مولوی، شوش و هرندی پاتوق معتادان است و اکنون نیز در این مناطق رویت می‌شوند. این مقام قضایی درباره شکایت‌های مردمی به وجود آمده از حضور معتادان متجاهر در تهران گفت:

با دادستان تهران صحبتی خواهیم داشت و در صورت تأیید سایر مسوولان قضایی، اقداماتی برای جمع‌‌آوری آنها انجام می‌دهیم. معاون دادستان تهران تصریح کرد: البته باید ذکر کرد که این معتادان چندین روز در شهر بوده‌اند و احتمال ابتلای آنها به ویروس کرونا وجود دارد؛ لذا در جمع‌‌آوری آنها نیز باید با دقت صورت گیرد زیرا شاید ناقل ویروس باشند اما علائمی در آنها رویت نشود و باید دید که آیا می‌توان ظرفیتی را برای قرنطینه آنها ایجاد کرد.


واکنش‌ها چه بود؟

بعد از انتشار تصاویر معتادان میدان شوش، آقای محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به فیلم منتشرشده در صفحه توییتر خود نوشت: «شهرداری تهران با تمام ظرفیت گرمخانه‌ها و ۲۴ساعته به بی‌سرپناهان کمک می‌کند، ولی تعطیلی و تعلیق فعالیت برخی مراکز نگهداری معتادان عامل این وضع است.

ناگزیری بی‌سرپناهان از زندگی در خیابان، آن‌ها را از حق شهروندی محروم نمی‌کند. تامین سرپناه برایشان وظیفه همه دستگاه‌هاست.» اشاره جوادی‌یگانه به مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر است که برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در میان معتادان نگهداری‌شده در مراکز ماده ۱۶ این مراکز را تعطیل و معتادان حاضر در این مراکز را در خیابان‌ها رها کرد.

خانم زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رییسه شورای شهر تهران نیز با انتقاد از تعطیلی مراکز ماده ۱۶ عنوان کرده بود که ۱۱ هزار معتاد ترخیص‌شده از این مراکز همچون منابع سیار انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند. او از ارسال نامه‌ای به ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد مقابله با ویروس کرونا، رییس شورای تأمین و فرمانداری تهران از سوی شهرداری تهران خبر داد.

آقای فرید براتی‌سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اما واکنشی متفاوت نسبت به موضوع رها‌‌سازی معتادان در خیابان‌ها و تعطیلی مراکز ماده ۱۶ داشته و و با اعلام موافقت خود نسبت به تعطیلی این مراکز ترک اعتیاد، نگه داشتن معتادان در یک مکان واحد را مصداق کشتار جمعی دانسته بود.

آقای مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز در حساب توییتری خود نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و با اشاره به تصاویر منتشرشده تجمع معتادان متجاهر در شهر، گفت: این افراد مردم همین شهر هستند، کارتن‌خواب نیستند و حتی بی‌سرپناه؛ معتادانی که محصول همین جامعه هستند اما توان خودمراقبتی ندارند. زحمات چندساله نیروی انتظامی با تعطیلی مراکز نگهداری معتادان نقش بر آب شد. بیش از پیش نگران همکارانم در مواجهه با این افراد هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha