سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 291624

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به تصمیم ملی امسال مجوز برداشت گیاهان دارویی در استان مرکزی به مانند دیگر نقاط کشور صادر نمی شود.

خیر کرونا به مراتع رسید!

سلامت نیوز:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با توجه به تصمیم ملی امسال مجوز برداشت گیاهان دارویی در استان مرکزی به مانند دیگر نقاط کشور صادر نمی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،عبدالحسین محمدی  بیان کرد: استان مرکزی همسو با تصمیم ملی که از جانب سازمان جنگل ها اتخاذ شده است، به جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برداشت گیاهان دارویی را ممنوع کرده است.


وی با بیان اینکه بیشترین بهره برداران گیاهان دارویی در استان مرکزی در شهرستان های تفرش، شازند، خمین و خنداب هستند، افزود: عمده برداشت کنندگان گیاهان دارویی، صنعتی و دارویی مرتعی در استان غیربومی هستند و به دلیل جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری کرونا و کاهش آلودگی در سطح روستا و نقاط مرتعی، تابع تصمیم کشور خواهیم بود و به همین دلیل هیچ گونه مجوز برداشت گیاهان دارویی در سال جاری در استان صادر نمی شود.


محمدی تصریح کرد: در استان مرکزی بواسطه نوع اقلیم، انواع گیاهان دارویی کشت و برداشت می شود، اما شاخص ترین این گیاهان کتیرا و باریجه است که بیشتر مورد توجه برداشت کنندگان قرار می گیرد و در واقع گونه هایی اقتصادی محسوب و پس از برداشت راهی کارگاه ها و کارخانجات می شوند، باقی گونه ها مانند آویشن در حد مصرف افراد برداشت می شود.


وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل بارندگی های مطلوب رویش این گیاهان دارویی در سطح مراتع در وضعیت خوبی قرار دارد، اما هیچ گونه مجوز برداشتی صادر نمی شود، گفت: در واقع امسال توفیق اجباری حاصل شده است، این تصمیم ملی باعث می شود گونه هایی که برداشت می شوند یک سال استراحت کرده و خود را بازیابی کنند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار کرد: تمامی برداشت ها در سطح استان تحت نظارت است تا ریشه و پایه گیاه آسیب نبیند. تصمیمی که امسال گرفته شد، قطعا باعث تقویت گیاه برای یک سال می شود و در سال های بعد می توان برداشت را ادامه داد.


محمدی در خصوص نوع نظارت بر تخلفات برداشت در سال جاری با توجه به ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی، بیان کرد: در این راستا یگان حفاظت در سطح استان فعال است و مردم نیز می توانند در صورت مشاهده مواردی در این خصوص با تلفن 24 ساعته 1504 تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند که به سرعت یگان حفاظت در محل حاضر می شود، علاوه بر آن 25 هزار همیار طبیعت در استان مرکزی آموزش دیده اند و وظایف خود را می دانند و موضوعات را گزارش می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha