توییت زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در روزهایی كه به واسطه تعطیلی برای پیشگیری از شیوع كرونا همه در خانه بودیم زیاد مورد توجه قرار نگرفت درحالی كه زنگ خطری جدی محسوب می‌شد.

تولید زباله در پایتخت نگران‌كننده شد

سلامت نیوز:توییت زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در روزهایی كه به واسطه تعطیلی برای پیشگیری از شیوع كرونا همه در خانه بودیم زیاد مورد توجه قرار نگرفت درحالی كه زنگ خطری جدی محسوب می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، نژادبهرام در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «از زمان شیوع كرونا و به دلیل كاهش جدی در تفكیك پسماند خشك و‌ تر، مدیریت شهری روزانه هفت هزار تن پسماند را با برنامه‌ریزی فشرده جمع‌آوری می‌كند در حالی كه این میزان پیش‌تر و در بهمن ۹۸، روزانه ۴.۹ هزار تن بود. همچنین جمع‌آوری استانداردِ پسماند بیمارستانی و پزشكی از ۶۰ تن در روز به ۱۰۰ تن در روز، افزایش یافته است.»

حالا ایسنا در گفت‌وگو با فاطمه اكبرپور رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینكه اواخر هر سال همزمان با خانه‌تكانی حجم عظیمی از پسماند در كل شهر تولید می‌شود، ‌گفت: در اسفند ماه سال ۹۸ متاسفانه به‌ دلیل شیوع ویروس كرونا آنالیز و تركیب پسماند در استان تهران تغییر كرد و این تنها مربوط به ایام نوروز نیست بلكه تقریبا از اسفند ماه و همزمان با شیوع این ویروس در ایران این اتفاق افتاده است. اكبرپور در تشریح این وضعیت توضیح داد:

آمار تولید زباله در ۵۰ روز اخیر به رغم تمام زحماتی كه سال گذشته برای كاهش میزان پسماند تولیدی استان تهران كشیده شده بود، بالا رفته است و بر اساس آمار و اطلاعات شهرداری تهران میزان پسماند تولیدی از 7هزار و 500 تن به حدود 5هزار تن در روز كاهش پیدا كرده بود اما با شیوع ویروس كرونا پسماند تولیدی عملا به همان میزان قبلی بازگشت، با این تفاوت كه اكنون آنالیز زباله‌های ما تغییر كرده است یعنی حجم قابل توجهی دستكش و ماسك از جنس‌های مختلف به‌ویژه منسوجات و پلاستیك آنالیز و تركیب زباله همیشگی را بر هم زده است.

او با بیان اینكه پسماندهای شهری استان تهران نسبت به سال‌های قبل هم از نظر حجم و میزان و هم از نظر تركیب زباله تغییر كرده است، خاطرنشان كرد: افزایش میزان پسماند تولید شده تنها ناشی از افزایش استفاده از ماسك، دستكش و وسایل حفاظتی نیست بلكه خورد و خوراك مردم و استفاده آنان از مواد شوینده و ضد عفونی‌كننده نیز در تغییر تركیب پسماند شهری موثر بوده است.

اكبرپور درباره پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماندهایی كه در مراكز درمانی تولید می‌شود نیز افزایش پیدا كرده‌ است به‌طوری كه قبلا میزان پسماند تولیدی مراكز درمانی را به ازای هر تخت در نظر می‌گرفتیم اما اكنون طبق آمار شهرداری طی حدود یك ماه گذشته از زمان شیوع ویروس كرونا سرجمع پسماندهای بیمارستانی ما ۲۰۰ تن افزایش پیدا كرده است.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینكه در خانه ماندن بهترین راهكار قطع زنجیره شیوع بیماری كووید-۱۹ است، توصیه كرد: مردم تا حد امكان در خانه ماندن را رعایت كنند چون علاوه بر كمك به قطع زنجیره شیوع ویروس كرونا به‌طور قطع به كاهش میزان تولیدی پسماندهای مربوط به وسایل حفاظتی نیز كمك می‌كند چون وقتی در خانه می‌مانید نیازی به استفاده از دستكش و ماسك نیست.

اكبرپور ادامه داد: در گذشته توصیه می‌كردیم مردم هنگام تهیه مواد غذایی خشك به‌جای خرید بسته‌بندی‌های حجیم كه باعث تولید بیشتر پسماند می‌شود آن مواد غذایی را به صورت فله‌ای خریداری كنند اما با توجه به شرایط كنونی و لزوم رعایت مسائل بهداشتی توصیه می‌شود مواد غذایی را به‌صورت بسته‌بندی شده خریداری كنند. او همچنین خاطرنشان كرد:

واقعیت این است كه این بیماری وجود دارد و چاره‌ای جز رعایت مسائل بهداشتی نداریم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم كه پسماند نیز تولید نشود چراكه تولید پسماند در این شرایط اجتناب ناپذیر است اما می‌توانیم تا حد امكان در خانه بمانیم تا از میزان پسماند كمتری تولید شود.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ضمن بیان اینكه در خانه ماندن علاوه بر كمك به حوزه پسماند در زمینه‌های زیست محیطی دیگر نیز موثر است، گفت: نیاز به شست وشوی مكرر دست‌ها باعث افزایش میزان مصرف آب و ورود موادهای شوینده و ضدعفونی‌كننده به فاضلاب‌ها شده است بنابراین باید سعی شود در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هنگام شست‌وشوی دست‌ها شیر آب را ببندیم تا بتوانیم مسائل زیست محیطی را نیز رعایت كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha