سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 29168

یک فوق تخصص بیماریهای ریه با اشاره به تشدید آلودگی هوای تهران، تاثیر دستگاههای تصفیه هوای خانگی در کاهش آلاینده‌های محیط را ناچیز دانست و گفت: خرید و استفاده از این دستگاهها توصیه نمی‌شود.
به گزارش مهر، دکتر عاطفه فخاریان با تاکید بر نقش آلودگی هوا در کاهش عملکرد ریه، به سالمندان، کودکان، بیماران آسمی و افراد آسیب پذبر توصیه کرد در هنگام آلودگی هوا از منازل خود خارج نشوند و سایر افراد نیز از فعالیت شدید و ورزش در هوای آلوده اجتناب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اثرات مواجهه با آلاینده‌های هوا در عملکرد سیستم تنفسی گفت: اثرات مخرب برخی از آلاینده‌ها تنها با افزایش بیش از حد مجاز آنها در هوا ظاهر می‌شود در حالیکه وجود مقدار کمی از برخی مواد در هوا می‌تواند باعث ایجاد بیماری یا سرطان در افراد شود.


وی افزود: آلاینده‌های موجود در هوای شهرها، بسته به میزان حلالیت آنها در آب، بر روی دستگاه فوقانی یا تحتانی دستگاه تنفسی اثر می‌گذارند و علایم اولیه این اثرات شامل تنگی نفس، خس خس سینه و احساس سنگینی بر روی قفسه سینه خواهد بود که حاکی از اختلال و کاهش عملکرد ریه‌ها است.

عضو مرکز تحقیقات ریه بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه بیماران مبتلا به آسم، برونشیت مزمن و تنگی عروق و نیز سالمندان و کودکان هنگام آلودگی هوا در معرض خطر بیشتری هستند، توصیه کرد که این افراد، هنگام آلودگی هوا از خروج از منازل و یا فعالیت در فضای باز آلوده، خودداری نمایند.

وی اضافه کرد: انجام حرکات ورزشی و فعالیت شدید در هوای آلوده، اثرات مضر و مخرب آلاینده‌ها بر بدن را تشدید می‌کند.

فخاریان به وجود خلا تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه نقش آلودگی هوا در میزان مرگ و میرها و بیماریها در سطح کشور اشاره کرد و خواستار انجام پژوهش‌های جامع در این خصوص به ویژه در شهرهای بزرگ و آلوده شد.

وی در ارتباط با میزان تاثیر دستگاههای تصفیه هوای خانگی که تبلیغات آنها اخیرا افزایش پیدا کرده است، گفت: میزان ورودی هوای این دستگاهها و قدرت پالایندگی آنها محدود است و از همین رو تاثیر قابل توجهی در کاهش آلاینده‌های محیط ندارند بنابراین خرید و استفاده از این دستگاهها توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha