چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 291704

یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه با اشاره به اینکه تمام پنج گونه لاکپشت دریایی موجود در کشور در خطر انقراض قرار دارند، تاکید کرد:‌ انسان دلیل اصلی تهدید لاک‌پشت‌های دریایی‌ است و آلودگی‌های نفتی و تخریب و توسعه سواحلی که محل تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌هاست باعث تهدید آن‌ها می‌شودهانیه غفاری ادامه داد: در سایر کشورها بیشتر مساله استفاده زینتی از لاک لاک‌پشت‌های دریایی دلیل تهدید آن‌هاست.

لاک‌پشت‌های دریایی ایران در خطر انقراض

سلامت نیوز:یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه با اشاره به اینکه تمام پنج گونه لاکپشت دریایی موجود در کشور در خطر انقراض قرار دارند، تاکید کرد:‌ انسان دلیل اصلی تهدید لاک‌پشت‌های دریایی‌ است و آلودگی‌های نفتی و تخریب و توسعه سواحلی که محل تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌هاست باعث تهدید آن‌ها می‌شودهانیه غفاری  ادامه داد: در سایر کشورها بیشتر مساله استفاده زینتی از لاک لاک‌پشت‌های دریایی دلیل تهدید آن‌هاست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،وی با اشاره به اینکه در جنوب کشور مکان و زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریای مشخص است، گفت: تخم این لاک‌پشت‌ها نباید جابه‌جا شود و مردم اگر به مکانی در جنوب کشور می‌روند باید اطلاعات لازم را دریافت کنند تا در زمان تخمگذاری به محل‌های مشخص برای تخمگذاری‌  نزدیک نشوند و لاک‌پشت‌های دریایی را در زمان تخمگذار دچار مشکل نکنند و عاملی برای تهدید این گونه‌ها نباشند.


غفاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره انواع گونه‌های لاک‌پشت‌ کشور اظهار کرد: به‌طور کلی در ایران ۱۰ گونه لاک‌پشت وجود دارد که پنج گونه آن دریایی هستند و تنها در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند، دو گونه لاک پشت خشکی‌زی مانند «لاک پشت مهمیزدار» و «لاک پشت آسیایی» داریم که در زیستگاه‌های خشکی چون مراتع و زیستگاه‌های کوهستانی زندگی می‌کنند و سه گونه لاک‌پشت برکه‌ای در کشور داریم.


این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان ادامه داد: علاوه بر ۱۰ گونه لاک‌پشت موجود در کشور دو گونه لاک‌پشت غیربومی نیز طی چند سال اخیر وارد کشور شده است که دلیل اصلی آن بازار خرید و فروش حیوانات خانگی‌ و شرکت‌های واردکننده ماهی‌های زینتی است. این دو گونه غیر بومی «لاک‌پشت لاک نرم چینی» و «لاک پشت گوش قرمز» هستند.


غفاری با اشاره به اینکه لاک‌پشت لاک نرم چینی در بسیاری از زیستگاه‌های شمال کشور رها شده‌ و به‌ویژه در منطقه میانکاله به عنوان یک معضل درآمده‌اند، اظهار کرد: در منطقه میانکاله این گونه لاک‌پشت از طریق حوضچه‌های پرورش ماهی وارد زیستگاه‌ رودخانه‌های طبیعی می‌شود و مشکل بزرگی را برای سایر گونه‌های آن منطقه ایجاد کرده است.


وی افزود: لاک‌پشت گوش قرمز که کنار چشمانش دو لکه‌ قرمز دارد نیز به عنوان گونه غیربومی، ‌گونه‌ای مهاجم محسوب می‌شود که اگر وارد زیستگاه‌های طبیعی ما شود می‌تواند گونه‌های بومی را حذف کند.


غفاری در پایان تاکید کرد: مردم نباید گونه‌های لاک‌پشتی که به‌صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد را خریداری کنند چراکه یکی از دلایلی که گونه‌های بومی ما در معرض تهدید هستند خرید و فروش گونه‌های غیربومی به‌صورت غیر قانونی است بنابراین اگر مردم این گونه‌ها را خریداری نکنند قاچاقچیان و صیادان نیز آن‌ها را از زیستگاه‌شان جدا و به بازارعرضه نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha