سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه آكسفورد ضمن اشاره به مراجعه دیرهنگام بیماران آلزایمری و مبتلا به پاركنیسون به پزشكان گفت: اكثر این بیماران زمانی به پزشك مراجعه می‌كنند كه 70 درصد سلولهای مغزی یك قسمت خاص از بین رفته و فرصت درمان از دست می‌رود.

به گزارش ایسنا، دكتر مجتبی زراعی در حاشیه هجدهمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی ایران و درجمع خبرنگاران درباره روند آموزش كشور ایران در مقایسه با كشورهای دیگر توضیح داد: تعداد متخصصان مغز و اعصاب در ایران نسبت به جمعیت كم است. در كشور انگلستان به ازای هر 173 هزار نفر، یك متخصص مغز و اعصاب و در ایتالیا به ازای هر 8 هزار نفر یك پزشك متخصص مغز و اعصاب مشغول ارائه خدمت به مردم هستند البته این آمار هیچ ارتباطی به كیفیت خدمات بهداشتی در این رشته ندارد.

وی ادامه داد: مدت زمان تحصیل در ایران نیز برای نورولوژی كه یك رشته تخصصی است، كافی نیست. همچنین از دیگر مشكلات مربوط به حوزه آموزش نورولوژی در ایران نداشتن دوره فوق تخصصی است. امیدواریم بتوانیم با همكاری دانشگاه تهران دوره فوق تخصصی را برای نورولوژی ایجاد كنیم.

این فوق متخصص مغز و اعصاب از عدم رشد میزان تحقیقات دانشگاهی در كشور ابراز نارضایتی كرد كرد و گفت: یك پزشك دانشگاهی باید 50 درصد از زمان خود را به تحقیق اختصاص بدهد. ضمن این كه پزشكان ما چگونگی تحقیق و پژوهش كردن را نیز آموزش نمی‌دهند. این سیستم باید اصلاح و نقایص آن رفع شود.

دكتر مجتبی زراعی از ارائه پیشنهاد و طرح تاسیس یك مركز استفاده از تكنولوژی‌های پیشرفته در نقشه‌برداری مغز در تهران خبر داد و بیان كرد: نقشه برداری از مغز و بهره‌برداری از اطلاعات قابل دریافت از طریق دستگاههای MRI مانند تغییر در میزان اكسیژن مغز، خاصیت مغناطیسی بافت مغز و نظایر آن نیاز به دستگاهها و تجهیزات پیشرفته دارد كه تنها تجهیز یك مركز بیش از 10 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت كه امید است این طرح به تصویب نهایی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha