سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 29173
سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات ساختمان و مسكن گفت: 11میلیون واحد مسكونی غیر مقاوم در كشور داریم كه باید به شیوه‌های خاصی این واحدها مقاوم‌سازی شوند.

به گزارش فارس، سید محمود فاطمی در نشست خبری نخستین كنفرانس ملی مدیریت بحران در زلزله و آسیب‌پذیری اماكن و شریان‌های حیاتی اظهار داشت: مبحث حوادث و زلزله از بحث‌های شناخته شده در كشور است.

وی با اشاره به اینكه در كشور ما به طور متوسط هر 10 سال یكبار یك زلزله بزرگ صورت می‌گیرد، افزود: تلاش‌های صورت گرفته در كشور بیانگر اقدامات جدی برای كاهش خطر و ریسك زلزله در كشور است.

معاون وزیر كشور یادآور شد: نخستین كنفرانس مدیریت بحران به عنوان سالگرد زلزله رودبار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران جزو محدود كشورهایی است كه سازمان مستقلی تحت عنوان مدیریت بحران دارد گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه كاهش خطرپذیری و حوادث مناسب است و در مركز CIB به عنوان مسئول بخش حوادث انتخاب شده است.

فاطمی افزود: محوریت اصلی این كنفرانس مدیریت ریسك و بحران است تا با این عوامل بتوانیم تبعات ناشی از زلزله را كاهش دهیم.

وی با بیان اینكه از مقررات ملی ساختمان 20 سال می‌گذرد گفت: این قانون به طور جامع و كامل تدوین شده و در حال حاضر زمینه‌ای در خصوص ساخت و ساز نداریم كه قانون آن مشخص نشده باشد ولی روز به روز شاهد ساخت ساختمان‌های غیر مقاوم هستیم.

رئیس مركز تحقیقات ساختمان مسكن گفت: ساخت و سازهایی را می‌توان غیر اصولی نام برد كه مقررات را اجرا نمی‌كنند و از مصالح غیر استاندارد استفاده می‌كنند.

وی با امید به اینكه در سال 90 تمام ساخت و سازهای غیراصولی و فنی به پایان برسد بیان داشت: سازمان استاندارد قاطعانه برخورد كند تا شاهد ساخت و سازهای غیراصولی در كشور نباشیم.

معاون وزیر مسكن با اشاره به اینكه 11 میلیون واحد مسكونی غیر مقاوم در كشور داریم بیان داشت: باید به شیوه‌های خاصی این واحدها مقاوم‌سازی شوند.

رئیس مركز تحقیقات ساختمان و مسكن اظهار داشت: تمام سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و سیاستگذاری‌ها در برنامه‌های كشور طی برنامه پنجساله توسعه كاهش خطرپذیری را قرار دهند.

وی با بیان اینكه در بازسازی بافت‌های فرسوده روستایی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم گفت: بیش از نیمی از واحدهای روستایی مقاوم سازی شده‌اند.

فاطمی گفت: درصدد هستیم تا در سكونتگاه‌های با بیش از 20 هزار نفر جمعیت شبكه شتاب و نگار ایجاد كنیم و در حال حاضر سومین كشور از نظر داشتن شبكه شتاب و نگار هستیم كه با این اقدام به عنوان دومین كشور محسوب می‌شویم.

وی درباره استفاده از مصالح ساختمانی در ساخت و سازها اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها حدود 77 درصد مصالح مانند فولاد، سیمان و صنایعی كه مدرن راه‌اندازی شده‌اند استاندارد هستند.

وی یادآور شد معادن شن و ماسه بزرگترین معضلات ما است چون عامل اصلی تشكیل بتن است و حدود 80 درصد بتن در كشور از استانداردهای لازم برخوردار است.

فاطمی افزود: اینكه اعلام می‌كنند استفاده از مصالح استاندارد در ساخت مسكن موجب افزایش قیمت می‌شود درست نیست.

معاون وزیر مسكن گفت: ساختمانی كه طبق ضوابط و مقررات كشور و با مصالح استاندارد ساخته شود نسبت به ساختمانی كه در ساخت آن این اصول رعایت نشود، افزایش قیمتی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha