شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 291831

باران‌های بهاری این‌بار در ١٥ استان کشور، امدادگران را برای اجرای ٣٦٩ مأموریت امدادی به صحنه‌های حوادث کشاند. از ٤٨ساعت گذشته بارش باران‌های بهاری ١٢ استان کشور را درحالی در برگرفت که امدادگران هلال‌احمر از مناطق مختلف مأموریت‌های سخت خود را برای نجات سیل‌زدگان آغاز کردند.

همه چیز برای مبارزه با سیل مهیاست

سلامت نیوز:باران‌های بهاری این‌بار در ١٥ استان کشور، امدادگران را برای اجرای ٣٦٩ مأموریت امدادی به صحنه‌های حوادث کشاند. به گزارش «شهروند»، از ٤٨ساعت گذشته بارش باران‌های بهاری ١٢ استان کشور را درحالی در برگرفت که امدادگران هلال‌احمر از مناطق مختلف مأموریت‌های سخت خود را برای نجات سیل‌زدگان آغاز کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این درحالی است که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، زنگ خطر وقوع سیل در هشت استان چهار‌محال‌وبختیاری، فارس، کهگیلویه‌وبویراحمد، اصفهان، لرستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و تهران به صدا درآمده است. مرتضی سلیمی  درباره تمهیداتی که سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده درخصوص وقوع بارش‌ها در برخی محورهای مواصلاتی اندیشیده است، اظهار کرد: «این سازمان برنامه‌های عملیاتی را به استان‌هایی که درگیر برف و باران هستند، ابلاغ کرده و به استان‌هایی که احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در آنها وجود دارد نیز، آماده‌باش اعلام کرده است.»


امدادگری در ١٥ استان

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر در تشریح عملکرد سازمان امدادونجات در امدادرسانی به متأثرین شرایط آب‌وهوایی اخیر نیز گفت: «استان‌های اصفهان، البرز، تهران، خراسان‌جنوبی و شمالی، سمنان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد متأثر از بارندگی‌های اخیر هستند که براساس نیاز ١٩ شهر و روستا و یک محورکوهستانی امدادرسانی شده است.»

رئیس سازمان امدادونجات همچنین از امدادرسانی به ٣٦٩ آسیب‌دیده از حوادث جوی طی ٤٨ساعت گذشته خبر داد. سلیمی افزود: «طی ٤٨ساعت گذشته استان‌های اصفهان، البرز، تهران، خراسان‌جنوبی و شمالی، سمنان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد از حوادث جوی متأثر شدند.» او اعلام کرد: «در این مدت به ٣٦٩نفر در ١٩ شهر و روستا و یک جاده‌ کوهستانی توسط ١٠٥ امدادگر در قالب ٢١ تیم امدادرسانی شدند.»

سلیمی در مورد توزیع اقلام امدادی نیز افزود: «در طول این مدت ٨٢ تخته پتو، ٦١کیلوگرم نایلون و ٧١ بسته غذایی میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.» بنا به گفته رئیس سازمان امداد و نجات طی دو روز گذشته ٤٦نفر اسکان اضطراری یافتند و ١٣نفر هم به مناطق امن منتقل شدند. همچنین ٢٤ منزل از آب تخلیه شد.


وضعیت نارنجی است

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر همچنین از آماده‌باش این سازمان برای بارش‌های پیش‌بینی‌شده در روزهای پیش‌رو خبر داد. سلیمی با اشاره به آمادگی سازمان امدادونجات و تقویت و شارژ انبارهای امدادی در هفته‌های اخیر افزود: «هم‌اکنون ما در کشور نقطه قرمز نداریم بلکه براساس هشدارها در سطح نارنجی هستیم که نشان‌دهنده این است که امکان وقوع سیل وجود دارد.» رئیس سازمان امدادونجات با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌ریزی لازم در دو مرحله پیشگیری و پاسخگویی اتخاذ شده است، ادامه داد:

«در مرحله اول یعنی پیشگیری اعلام وضع نارنجی و آماده‌باش تمام نیروهای عملیاتی، آماده‌باش به مراکز امدادونجات هوایی در سطح کشور، تبادل اطلاعات با مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تقویت و شارژ انبارها و در مرحله دوم پاسخگویی اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز میان آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفته است.»

سلیمی در مورد احتمال وقوع سیل در استان تهران نیز گفت: «از آنجایی که روان آب‌ها به سمت مناطق جنوبی استان مانند ورامین و پاکدشت هدایت می‌شوند، در این مناطق نیز تمهیدات لازم برای بارش‌های روزهای آتی اندیشیده شده است.» رئیس سازمان امدادونجات همچنین با توصیه نسبت به اجتناب از تردد غیرضروری، ممانعت از تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها بر مدیریت سدها بر اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی و اقدامات پیشگیرانه درجهت کاهش سرمازدگی شکوفه‌ها و محصولات کشاورزی تأکید کرد.

سلیمی در این خصوص افزود: «ساکنان حاشیه رودخانه‌ها در مناطق شهری و روستایی برای درامان‌ماندن از آثار تخریبی طغیان روخانه‌ها و سیلاب از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.»سلیمی در پایان به اطلاعیه ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران اشاره کرد و گفت: «براساس هشدار سطح نارنجی، سازمان هواشناسی کشور و پیش‌بینی و پایش مدل‌های جهانی و منطقه‌ای آب و هوا، محتمل وقوع سیلاب تا روز یکشنبه ٢٤ فروردین در استان‌هایی که بارندگی در آنها ادامه دارد، وجود دارد و احتمال سیلابی‌شدن در این استان‌ها از بعدازظهر روز جمعه قوی است.»


کارهایی که بهتر است در زمان وقوع سیل آنها را بلد باشید
برای کسب اطلاعات ‌در مورد سیل‌، لازم است به ‌اخبار رادیو یا تلویزیون گوش داد. هر لحظه ممکن است سیل برق‌آسا روی بدهد، در چنین وضعی باید ‌فوراً به نواحی مرتفع پناه برده و منتظر دستور مسئولان شد. همواره باید ‌به وضع ‌جویبارها‌، آب‌گذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا ‌سیل در این محل‌ها به‌طور ناگهانی و بدون علایم هشدار قبلی جاری می‌شود. قبل از ترک خانه‌، از امنیت آن باید مطمئن شد‌ و درصورت امکان‌، وسایل موجود در حیاط را باید ‌به درون ‌خانه برد‌.

در عین حال بهتر است اسباب و اثاثیه مهم به طبقه بالای خانه منتقل شود.دریچه اصلی آب و ورودی گاز بسته و وسایل ‌برقی از جریان برق کشیده شود و در صورت ‌خیس بودن یا در آب قرار گرفتن نباید به پریزهای برق دست زد. در آبی که جریان دارد نباید ‌حرکت کرد. ۱۵سانتی‌متر آب درحال حرکت می‌تواند ‌تعادل انسان را بر هم بزند. درصورت اجبار به حرکت ‌در آب، ‌باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است.‌ برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب دستی استفاده شود.

‌از یاد نبرید که حدود ۱۵سانتی‌متر آب، با کف اغلب خودروهای سواری تماس پیدا کرده و ممکن است موجب از دست رفتن کنترل و واژگون‌شدن آنها شود. حدود ۳۰سانتی‌متر آب موجب شناورشدن اغلب خودروها خواهد شد. حدود ۶۰سانتی‌متر آب می‌تواند انواع خودروها را با خود ببرد.از نوشیدن آب سیل خودداری شود‌.

آب ‌شرب ممکن است با نفت‌، گازوییل و فاضلاب آمیخته و آلوده شود. علاوه بر این، آب ممکن است به جریان برق اتصال پیدا کرده و خطرساز شود، بنابراین نباید با آن تماس پیدا کرد.از آب‌های درحال حرکت باید دوری شود.باید مراقب مناطقی بود ‌که آب سیل در آنجا ‌جمع شده است‌، زیرا ‌احتمال دارد که جاده، به علت وزن ‌حتی یک خودرو دچار ‌نشست شود.ر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha