سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 29185
سلامت نیوز : با افزایش روزافزون چاقی در جامعه امروزه روش های متعدد طبی و جراحی بای پس معده موثرترین روش است.
شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد و دانشیار دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با افزایش روز افزون چاقی در جامعه امروزه روش های متعدد طبی و جراحی برای لاغر کردن افراد در دسترس هستند.

وی با بیان اینکه در افرادی که اضافه وزن بالا و پیشرفته دارند جراحی های متعددی استفاده می شود گفت: جراحی حلقه معده، جراحی کوچک کردن معده به شیوه اسلیف و جراحی بای پس معده از جمله این جراحی ها به شمار می رود.

آگاه با بیان اینکه در بین این روش های جراحی موثرترین روش بای پس معده و کم اثرترین روش جراحی حلقه معده است تصریح کرد: جراحی با گذاشتن حلقه به دلیل اینکه برای کوچک کردن معده حلقه بر روی معده قرار می گیرد براثرفشار بر روی معده تهوع، استفراغ، درد شکم و اختلالات بلعی رخ می دهد.

وی اظهار داشت: رد شدن غذا از محل حلقه به دشواری صورت می گیرد اما به مرور حلقه اثر خود را از دست داده و اثر کاهندگی وزن از بین می رود.

آگاه گفت: در روش دوم یا جراحی کوچک کردن معده به شیوه اسلیف میزان خوردن فرد بیمار کاهش پیدا می کند اما تهوع، استفراغ و درد شکم از عوارض جدی آن است.

وی افزود: در عمل بای پس معده که قسمتی از روده باریک به معده وصل می شود غذا مستقیما از معده وارد روده باریک شده و شکل مصنوعی از سوء جذب در بیمار ایجاد می شود که ممکن است اسهال مزمن همراه با درد و نفخ شکم در بیمار مشاهده نشود.

آگاه بیان داشت: روش سوم با اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی عوارضی ناشی از کمبود این ویتامین ها مثل پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین B یا علائم چشمی ناشی از کمبود ویتامین A را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بیمارانی که این جراحی ها را انجام می دهند ممکن است دچار سنگ صفرا شده و یا اینکه سنگ صفرا در این افراد علامت دار می شود خاطرنشان کرد: بنابراین درمان جراحی های مربوط به چاقی باید به دقت و توسط پزشک ماهر در این کار و همراه با همکاری و نظارت یک تیم کامل شامل متخصص گوارش، تغذیه، روانپزشک و طب ورزشی انجام شود تا عوارض ناشی از این جراحی ها به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha