سلامت نیوز : نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از مصوباتی است که می تواند راهگشای مشکلات موجود باشد.
به گزارش مهر، انوشیروان محسنی در نشست مدیران مراکز معاینه فنی کلان شهرهای کشور با بیان این مطلب افزود:در مورد بند 9 قانون ثبت تخلفات و اخذ جرایم رانندگی مبنی بر معافیت 5 ساله خودروها، اعتراضات کارشناسان و مسئولان پیگیری می شود .

وی تصریح کرد: نمی خواهیم رفع تکلیف کنیم و قبول داریم که باید دقت بیشتری بر سر این موضوع صورت می گرفت اما معاونین پارلمانی سازمان ها و نهادهای مسئول در این زمینه باید در حین بررسی و تصویب طرح این اطلاعات و نظرات کارشناسی را در اختیار مجلس قرار می دادند.

وی تصریح کرد: با این حال این قانون وحی منزل نیست و ما بلافاصله پس از ابراز نگرانی کارشناسان و مسئولان، جلساتی را برای اصلاح این قانون ترتیب دادیم و پیگیر اصلاح این ماده از قانون هستیم.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: شاید این موضوع حتی بتواند فرصتی باشد که چند بند دیگر به قانون برای الزام بیشتر تمامی خودروها به دریافت به موقع معاینه فنی، افزوده شود و بتوانیم بیشتر از نظرات کارشناسان در این مورد بهره مند شویم.

همچنین سردار رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این نشست گفت: 80 درصد آلودگی هوای شهر ناشی از تردد خودروهاست و ما موتورسیکلت هایی در شهر داریم که 4 تا 8 برابر خودروها تولید آلایندگی دارند.

وی افزود: ما معمولا در نیمه دوم سال بر اثر سرد شدن و وارونگی هوا شاهد شرایط اضطرار آلودگی هوا بودیم اما متاسفانه این وضعیت به نیمه اول سال هم کشیده شده این در حالیست که با وجود اثر گذاری بسیار زیاد معاینه فنی بر میزان تولید آلایندگی خودروها، اراده جدی ای برای معاینه فنی به موقع تمام خودروها وجود ندارد که امیدواریم ضمن اصلاح قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی اقدامات اساسی و زیر بنایی برای رفع آلودگی هوا صورت گیرد.

معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی به اندازه یک سال آلودگی هوا را افزایش می دهد.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی هوا سازمان محیط زیست هوا نیز اظهار کرد: معاینه فنی 25 درصد در کاهش میزان آلایندگی خودروها تاثیر گذار است و چنانچه خودروها 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف شوند در واقع به اندازه 1 سال به میزان آلایندگی هوا تهران افزوده می شود.

وحدتی تصریح کرد: معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی موضوعی است که سلامت و امنیت مردم را به خطر می اندازد که امیدواریم اصلاح این قانون هرچه سریعتر و با جدیت دنبال شود.

همچنین مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز اظهار کرد: ما برای یک بیماری واگیر دار مانند آنفولانزا که ممکن است چند صد نفر را از پای در آورد، همه دست به دست هم می دهیم و اقدامات گسترده ای را صورت می دهیم اما در مورد هزاران هزار تلفات جانی ناشی از آلودگی هوا و تصادفات عکس العمل خاصی نشان نمی دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha