یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 291872

یكی از مهم‌ترین علل ایجاد التهاب و درد در بیماران مبتلا به آرتروز اینتر لوكین یك (IL-1) است. در انجام ارتوكین‌درمانی، ماده مهار‌كننده اینترلوكین یك از نمونه خونی بیمار استخراج و به محل آرتروز تزریق می‌شود.

ارتوكین، درمانی جدید برای آرتروز زانو

سلامت نیوز:یكی از مهم‌ترین علل ایجاد التهاب و درد در بیماران مبتلا به آرتروز اینتر لوكین یك (IL-1) است. در انجام ارتوكین‌درمانی، ماده مهار‌كننده اینترلوكین یك از نمونه خونی بیمار استخراج و به محل آرتروز تزریق می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، ارتوكین‌تراپی با استفاده از مكانیسم‌های محافظتی طبیعی بدن موجب جلوگیری از التهاب، كاهش درد و بهبود عملكرد می‌شود. ارتوكین‌تراپی عمدتا بر توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده تمركز دارد و روشی كم‌تهاجمی است.

اثربخشی و ایمنی این روش در مطالعات بالینی متعدد تایید شده است. برای افرادی كه با روش پی‌آرپی آشنا هستند، ممكن است ارتوكین‌تراپی شبیه پی‌آرپی به نظر برسد. از این نظر كه در هر دو روش از خون خود فرد برای درمان استفاده می‌كنند، این دو روش مشابه است. اما روند آماده‌سازی خون در این دو روش كاملا متفاوت است.

ارتوكین قادر به افزایش تعداد فاكتورهای رشد در هر روش است و همچنین می‌تواند گیرنده التهابی بدن را مسدود كند. پی آر پی روشی موثر است، اما ارتوكین اثر بالقوه بیشتری دارد. روش انجام كارابتدا از بیمار خون گرفته می‌شود.

این مرحله مشابه با نمونه‌گیری خون برای آزمایش است و درد چندانی ندارد. خون در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود كه باعث تحریك تولید پروتئین اینترولوكین یك می‌شود.

با استفاده از یك سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای جداكردن اجزای خون، پروتئین مورد نظر از خون به دست می‌آید. پروتئین به‌دست آمده در آمپول كشیده و آماده تزریق می‌شود. سپس پروتئین با استفاده از فلوروسكوپی یا سونوگرافی در قسمت دردناك مفاصل تزریق می‌شود. با توجه به این‌كه نمونه خون گرفته شده فریز شده، برای چند نوبت تزریق فقط یك نوبت خون گرفته می‌شود.

به‌طور معمول تزریق‌ها یك بار در هفته انجام می‌شود. حداقل چهار تا شش تزریق ضروری است. بعد از تزریق، به بیماران توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت ورزش‌های شدید نداشته باشند.

به‌طور معمول اگر دچار آرتروز خفیف یا متوسط هستید و نمی‌خواهید عمل جراحی داشته باشید، ممكن است شما مورد مناسبی برای ارتوكین‌تراپی باشید و مراجعه به كلینیك‌های درد می‌تواند شما را از امكان انجام این روش درمانی جدید مطلع كند. به یاد داشته باشید انجام تزریق در آرتروز زانو یك قسمت از درمان است كه در كنار روش‌های دیگر مانند ورزش، فیزیوتراپی ودرمان دارویی می‌تواند درمان مناسبی ایجاد كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha