جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری پس از شیوع كرونا صورت دیگری به خود گرفته است، به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، طرح تفكیك زباله‌ها تا ادامه این وضعیت فعلا منتفی است.

افزایش روزانه 30 تن در تولید زباله‌های بیمارستانی

سلامت نیوز:جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری پس از شیوع كرونا صورت دیگری به خود گرفته است، به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، طرح تفكیك زباله‌ها تا ادامه این وضعیت فعلا منتفی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،علاوه بر این تولید روزانه زباله‌های عفونی بیمارستانی در این روزها به بیش از 110 تن رسیده كه برای بی‌خطرسازی این زباله‌ها، شهرداری تهران در حال رایزنی برای تهیه دستگاه چینی بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی است.

صدرالدین علیپور در نشست خبری ویدیوكنفرانسی شنبه و در تشریح آخرین اقدامات سازمان مدیریت پسماند در مقابله با كرونا اشاره كرد كه شیوع این ویروس تغییری را در مدیریت پسماند رقم زده است كه طبق این تغییر، اگر در گذشته از 4 هزار و 800 تن زباله دریافتی روزانه، 2 هزار و 300 تن آن به كمپوس تبدیل و 2 هزار و 400 تن آن دفن می‌شد، حالا در طول شبانه‌روز بیش از 7 هزار تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری و از طریق ایستگاه‌ها به مجموعه آرادكوه منتقل و در آنجا دفن می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، پسماندهای پزشكی جمع‌آوری شده در بهمن ماه روزانه در حدود 70 تن بود، اما حالا میزان‌ تولید این نوع زباله افزایش یافته و به بیش از 110 تن رسیده است و این كار پرخطر توسط كارگران پسماند صورت می‌گیرد. علیپور در گفته‌هایش اشاره كرده است كه بحث حفاظت كارگران بر اساس پروتكل‌های بهداشتی به‌طور دقیق پیگیری می‌شود و مواردی همچون تهیه دستكش و ماسك و در اختیار گذاشتن این ملزومات بهداشتی برای كارگران ادامه دارد. علاوه بر این در حال حاضر، تفكیك زباله‌ها در هیچ منطقه‌ای صورت نمی‌گیرد و تمام زباله‌های جمع‌آوری شده دفن می‌شوند. روزانه 600 اكیپ نیز در ایستگاه‌های میانی و مجموعه آرادكوه در حال انجام عملیات ضدعفونی هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص رهاسازی زباله‌های بیمارستانی در سطح شهر تهران نیز گفت: تاكنون گزارشی از رهاسازی پسماندهای پزشكی نداشته‌ایم. در این حوزه اداره كل سلامت نظارت دقیقی دارد اما از سوی آنها نیز گزارشی در این رابطه نداشته‌ایم. اگر چنین اتفاقی در سطح شهر مشاهده شود قطعا از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری خواهیم كرد.علیپور در خصوص دستگاه زباله‌سوزی كه قرار است از كشور چین برای زباله‌های بیمارستانی تهیه شود نیز اذعان داشت: مذاكراتی از طریق سفیر چین در این خصوص انجام شده تا دستگاهی با روش مایكرویو كه پسماندهای پزشكی را بی‌خطرسازی می‌كند، تهیه شود.

در حال حاضر در تهران بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی زباله‌های خود را انجام می‌دهند، اما با توجه به حساسیتی كه در این حوزه وجود دارد، احساس كردیم این دستگاه می‌تواند زباله‌های بیمارستانی را به‌طور كامل بی‌خطرسازی كند و ظرفیت آن روزانه بی‌خطرسازی ۱۰ تن زباله بیمارستانی است، لذا در جلساتی شرایط خود را توضیح دادیم و الزامات وجود این دستگاه را مطلع شدیم، نهایتا قطعی شد كه این دستگاه با تمامی تجهیزات جانبی در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی از این طریق انجام شود.علیپور در پاسخ به سوالی در خصوص ظرفیت مجموعه آرادكوه برای دفن پسماند گفت:

فعلا فضا برای دفن پسماند در این مجموعه وجود دارد، اما آرادكوه ظرفیت مشخصی دارد كه تا پیش از شیوع كرونا در تلاش بودیم در قالب طرح كاپ دفن را به حداقل برسانیم و در مقابل ظرفیت تولید كمپوس را بالا ببریم.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر بود در سال ۹۹ دفن زباله در این مجموعه را به زیر ۱۰۰۰ تن برسانیم و به كمك اصلاح سیستم دفن و تفكیك كمك بیشتری به حفظ محیط زیست داشته باشیم، اما با شیوع كرونا در حال حاضر روزانه كار سنگین جمع‌آوری ۷۰۰۰ تن زباله و دفن آن در آرادكوه انجام می‌شود.او در خصوص احتمال وجود پسماندهای بیمارستانی ناشی از درمان و قرنطینه افراد مبتلا به كرونا در خانه‌ها گفت: ما از ابتدا با ممنوعیت تفكیك و دفن تمامی زباله‌ها كار فراتری را انجام دادیم و در این حوزه ریسك نكردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha