حال خون كشور خوب نیست و با شیوع كرونا وخیم‌تر هم شده است. پیش‌تر و در نیمه دوم سال گذشته نیز در چند نوبت سازمان انتقال خون ضمن اعلام نیاز، فراخوان داده بود تا مردم برای اهدای خون اقدام كنند.

9 استان نیاز فوری به خون دارند

سلامت نیوز:حال خون كشور خوب نیست و با شیوع كرونا وخیم‌تر هم شده است. پیش‌تر و در نیمه دوم سال گذشته نیز در چند نوبت سازمان انتقال خون ضمن اعلام نیاز، فراخوان داده بود تا مردم برای اهدای خون اقدام كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این در حالی است كه عموما در فصل سرما اهدا خون كاهش می‌یابد. اما اینك روند اهدای خون از زمستان گذشته مناسب نبوده و با شیوع كرونا این كمبود مضاعف شده است.

در این شرایط سازمان انتقال خون ایران از كمبود خون در 9 استان خبر داده است. این 9 استان شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر است.در همین حال «بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون كشور در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح وضعیت ذخیره خونی كشور برای بیماران خاص در شرایط اپیدمی كرونا گفت: مردم باید بدانند كه اهدای خون یك اقدام و نیاز ضروری و روزانه است.

در حال حاضر در استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر برای بیماران خاص و تالاسمی كمبود خون داریم. توصیه ما به مردم این است كه به سبب شرایط ایجاد شده به دلیل ویروس كرونا برای كارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند اما بدانند كه اهدای خون یك كار ضروری است.

این مقام مسوول در سازمان انتقال خون تاكید كرد: نزدیك به ۲۰ درصد از خون اهدایی به بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد كه نیاز روزانه به خون دارند و از آنجایی كه نمی‌توانیم خون لازم برای این افراد را پس از ۴۸ ساعت فرآوری كنیم، مشخص می‌كند كه نیاز به اهدای خون روزانه برای این بیماران تا چه اندازه حیاتی تلقی می‌شود.حاجی‌بیگی همچنین گفت:

در سالی كه گذشت دو میلیون و پانصد و پنجاه و سه هزار بیمار برای دریافت خون به سازمان مراجعه كردند و از این تعداد به دومیلیون و چهارصد و شش هزار نفر خون اهدا شده است.سخنگوی سازمان انتقال خون كشور گفت: تهران جزو كلان‌شهرهایی است كه با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مركز درمانی، پرمصرف‌ترین شهر از نظر مصرف خون است. فعلا برای تامین خون در بیمارستان‌های تهران هیچ مشكلی نداریم.

او در توصیف وضعیت تهران توضیح داد: در حالی كه ۲۵ درصد خون اهدایی كشور در تهران مصرف می‌شود اما ۱۶درصد مردم تهران خون اهدا می‌كنند. رتبه چهارم اهدای خون برای سیستان و بلوچستان است كه اكنون جزو استان‌هایی است كه با كمبود مواجه شده است.حاجی‌بیگی گفت: یك درصد از اهدا كنندگان خون در كشور AB منفی هستند كه از نایاب‌ترین گروه‌های خونی كشور به حساب می‌آید. در برخی از بیمارستان‌های كشور نیاز به خون برای بیماران خاص و تالاسمی بیشتر است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین تاكید كرد: در سال ۹۸ مشاركت كمرنگ بانوان را برای اهدای خون داشته‌ایم. تمام افرادی كه بالای ۵۰ كیلو‌گرم و جوان هستند، می‌توانند خون اهدا كنند. سهم بانوان در اهدای خون ۴.۳ درصد است در حالی كه ۲۰ میلیون زن وجود دارند كه از شرایط اهدای خون برخوردار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha