سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی پیرامون گفته‌های اخیر وزیر بهداشت مبنی الحاق بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت گفت: از سال 55 تا سال 1383 بخش درمانی نزدیک به 30 سال زیر مجموعه وزارت بهداشت بود که به دلیل ناکارآمدی این وزارتخانه در این بخش، بخش درمان به سازمان تامین اجتماعی ملحق شد.
عباس اورنگ مدیر عامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی در گفتگو با مهر گفت: یکی از بحث های مهمی که امروز در حوزه ادغام وزارتخانه رفاه و کار مطرح است ارتقاء سطح کیفیت خدمات در این بخشها و تسریع در خدمت رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت رفاه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، افزود: اگرچه کوچک سازی دولت بحث مهمی است اما از این فرصت بایستی در جهت افزایش خدمات رفاهی و تامین نیازهای اجتماعی مردم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هدف این ادغام ساماندهی و نظاممند سازی زیر بخشهای حمایتی بیمه ای و امدادی در کشور است یادآور شد: اگر بخواهیم این ساماندهی و هماهنگی اتفاق بیفتد بهترین حالت این است که دو مجموعه با حفظ زیر بخشهای خود در کنار یکدیگر باشند.

به گفته اورنگ، سازمانهای بیمه‎ای به ویژه تامین اجتماعی حدود 30 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دارند که شامل بیمه شدگان اصلی و تبعی هستند.

اورنگ افزود: بیمه تامین اجتماعی که از دو بخش درمانی و بازنشستگی ارتزاق می کند بایستی همواره این دو بخش را در کنار یکدیگر داشته باشد زیرا در این صورت منافع آن برای مردم ملموس تر است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 68 بخش درمان و بازنشستگی از هم جدا بودند افزود: ناکارآمدی هایی  به سبب جدایی این دو بخش ایجاد شده بود موجب شد که در قانون الزام خدمات درمانی بخش درمان نیز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر درخواست وی برای الحاق بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد اثرات آن در درجه اول متوجه مردم خواهد شد.

اورنگ با بیان اینکه هر چند وضعیت درمان در داخل کشور در حال حاضر قابل دفاع نیست ولی بیمه شدگان درمانی از سازمان تامین اجتماعی رضایت بیشتری نسبت به مراکز دانشگاهی دارند.

اورنگ با اشاره به وظیفه نظارتی وزارت بهداشت بر بخش درمانی بیمه ها یادآور شد: یک سازمان نمی تواند به طور همزمان هم مجری و هم ناظر بر یک بخش باشد و اگر بخش درمان به وزارت بهداشت منتقل شود وظیفه نظارتی وزارت بهداشت به خوبی انجام نمی شود.

وی یادآور شد: از سال 55 تا سال 1383 بخش درمانی نزدیک به 30 سال زیر مجموعه وزارت بهداشت بود که به دلیل ناکارآمدی وزارت بهداشت در این بخش، بخش درمان به سازمان تامین اجتماعی ملحق شد.

اورنگ با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال جذب منابع اعتباری بخش درمان سازمان تامین اجتماعی است تصریح کرد: پس بهتر است که وزارت بهداشت بخش خصوصی را هم تاسیس و تمام بخش های درمانی را به وزارت بهداشت منتقل کند.

وی یادآور شد: با ادغام وزارت کار و تامین اجتماعی در واقع این وزارتخانه تبدیل به وزارت اشتغال و رفاه اجتماعی می شود افزود: در این صورت هماهنگی بیشتری بین اشتغال و رفاه اجتماعی ایجاد می شود. همچنین اگر بخش اشتغال به درستی وظایف خود را انجام دهد نیاز به تحت پوشش قرار گرفتن افراد در سازمان های حمایتی کمتر احساس می شود.

وی با بیان اینکه بایستی در قالب کوچک سازی این بخش ها را بیشتر با یکدیگر مرتبط کنیم، افزود: همه سازمانهای حمایتی، امدادی و بیمه ای و دیگر زیربخش های سازمان تامین اجتماعی کماکان بایستی در کنار یکدیگر باشند در غیر این صورت این ادغام پیامد مثبتی برای سفره های مردم نخواهد داشت.

اورنگ با انتقاد از پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تحت پوشش قرار دادن سازمان های بهزیستی و دیگر سازمان های امدادی افزود: در این صورت کدامیک از بخش های وزارت رفاه قرار است با وزارت کار ادغام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha