بنا بر آمار روزانه و تجمیعی تعداد مبتلایان كووید 19، ایران در رتبه هشتم جهان ایستاد. به استناد گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، از 30 بهمن 98 تا 24 فروردین 99، 71 هزار و 686 مبتلای كووید 19 در ایران شناسایی شده كه از این تعداد، 43 هزار و 894 نفر بهبود یافته، 3 هزار و 930 نفر در وضعیت شدید بیماری هستند و 4 هزار و 474 نفر هم فوت كرده‌اند.

با «ابر ویروس» مواجهیم

سلامت نیوز:بنا بر آمار روزانه و تجمیعی تعداد مبتلایان كووید 19، ایران در رتبه هشتم جهان ایستاد.  به استناد گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، از 30 بهمن 98 تا 24 فروردین 99، 71 هزار و 686 مبتلای كووید 19 در ایران شناسایی شده كه از این تعداد، 43 هزار و 894 نفر بهبود یافته، 3 هزار و 930 نفر در وضعیت شدید بیماری هستند و 4 هزار و 474 نفر هم فوت كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،آمار جهانی از وضعیت ابتلای كووید 19 در 213 كشور جهان هم نشان می‌دهد كه از ابتدای دسامبر 2019 تا لحظه تنظیم این گزارش (6 عصر روز یكشنبه 24 فروردین 1399) یك میلیون و 696 هزار و 588 نفر مبتلای كووید 19 در جهان شناسایی شده‌اند كه 105 هزار و 952 نفر از آنها جان باخته و ۴۰۴ هزار و ۳۹۳ نفر بهبود یافته‌اند.سازمان بهداشت جهانی، ظهر دیروز به وقت گرینویچ، ایران را از بابت تعداد كل مبتلایان، پس از كشورهای امریكا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین و انگلستان قرار داد.

در دهه اخیر، هیچ بیماری واگیردار و ویروسی نتوانسته بود چنین تغییرات آماری سریع و غیرقابل پیش‌بینی را در جداول سازمان بهداشت جهانی رقم بزند. اما حالا، ویروس كرونا موفق شده آمارگیران و محاسبان تغییرات نرخ شیوع را در 24 ساعت شبانه‌روز به خود مشغول كند چون به هیچ‌وجه نمی‌توانید مطمئن باشید كه آمار نیمه شب یك كشور یا جهان از تعداد مبتلایان و متوفیان كووید 19، همانی باشد كه در ساعات ظهر اعلام شده بود.

به عنوان نمونه، آماری كه صبح دیروز از تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و متوفیان كووید 19 در امریكا اعلام شد به ترتیب، ۵۳۲ هزار و ۸۷۹ مورد ابتلا،  ۳۰ هزار و ۴۵۳ مورد بهبودی و ۲۰ هزار و ۵۷۷ فوت بود اما در ساعات عصر به وقت گرینویچ، این اعداد به ترتیب به 533 هزار و 115 ابتلا، 30 هزار و 502 بهبودی و 20 هزار و 580 فوت افزایش یافت. در باقی كشورها هم همین اتفاق افتاده و آمار صبح از تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و متوفیان هر كشور، تا ساعات عصر به وقت محلی، با شیب نزولی بسیار ملایم یا افزایش نگران‌كننده، تغییر می‌كند.

با این تغییرات سریع و غیرقابل رصدی كه ویروس ظرف 4 ماه گذشته در نمودارهای آماری ایجاد كرده، جامعه پزشكی و علمی جهان، فهمیده كه با یك «ابر ویروس» سر و كار دارد. ابرویروسی كه حالا بنا بر نتیجه آخرین تحقیقات محققان كره جنوبی درباره ساختار ویروس كرونا از نظر چگونگی هجمه و تضعیف سیستم ایمنی پس از لانه‌گزینی در بدن میزبان، شباهت‌های زیادی به عملكرد ویروس اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسانی Human immunodeficiency virus) دارد و با این شرایط، به نظر می‌رسد كه حالا تمام فرضیات درباره پایان زودهنگام حیات ویروس كرونا به دنبال تغییرات جوی باید بازخوانی شود.

پیچیدگی و ناشناخته بودن ماهیت واقعی این ویروس، سببی بود كه مسوولان سازمان بهداشت جهانی، با علم به بار سنگین سیاسی و اقتصادی اعلام «شرایط اضطراری و همه‌گیری ویروس كرونا» برای جهان، روزهای پایانی ژانویه این ریسك را متقبل شده و به دنیا هشدار بدهند كه با یك گونه مرموز و غیرقابل تجزیه روبه‌رو هستند كه دستیابی به ساختار واقعی این ویروس، نه تنها زمانبر خواهد بود، بلكه جان‌های بسیاری هم در این مسیر و در راه رسیدن به روش‌های موفقیت‌آمیز مصون‌سازی و پیگیری، قربانی می‌شود اما حداقل، برای نسل‌های آینده، «كرونا» كابوس شبانه‌روزی نخواهد بود و هم سطح همتایان مغلوب خود؛ سارس و مرس ارزیابی می‌شود.

اما حالا هرچه می‌شنویم و می‌خوانیم تا آینده نامعلوم و تا اطلاع ثانوی، فقط هشدار خواهد بود. مثل هشداری كه دو روز قبل؛ مدیركل سازمان بهداشت جهانی درباره تبعات لغو زودهنگام و شتابزده محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع كرونا داد. تدروس آدانوم كه در این هشدار، به‌شدت گرفتن شیوع ویروس در قاره همیشه گرم و مرطوب آفریقا (در 16 كشور این قاره ) هم اشاره كرده بود - همین اشاره بالاترین مقام حوزه سلامت در سازمان ملل متحد كفایت می‌كند كه باورهای پیشین و گمان‌ها درباره مرگ زودهنگام ویروس كرونا به دنبال افزایش دمای هوا، به‌طور كامل باطل شود - از روند نزولی ابتلا به كووید 19 در برخی كشورها ابراز خرسندی كرد اما تاكید داشت كه رفع محدودیت‌های اعمال شده ممكن است به احیای مرگبار همه‌گیری كووید۱۹ منجر شود.

مشابه هشدارهای آدانوم را در این روزها به كرات از مسوولان حوزه سلامت ایران می‌شنویم. این هشدارها، شوخی و با هدف ایجاد ترس و وسواس نیست. «كرونا» با این ردپایی كه تا حالا از خود به جا گذاشته، ترسناك است. از «كرونا» بترسیم و هشدارهای متولیان سلامت كشورمان را جدی بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha