داروهای گیاهی مورد استفاده باید شناسنامه داروئی و مجوز وزارت بهداشت را بر روی جلد دارو داشته باشند.

سلامت نیوز : داروهای گیاهی مورد استفاده باید شناسنامه داروئی و مجوز وزارت بهداشت را بر روی جلد دارو داشته باشند.

 دکتر سید محمد تقی منصوری مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی این دانشگاه با اعلام این خبر گفت: امروزه، شیوع روز افزون چاقی، باعث افزایش تبلیغات و شایعات زیادی در مورد داروهای ضد چاقی شده و متاسفانه مصرف اینگونه داروها را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه مصرف بسیاری از این داروها برای کاهش وزن اعم از شیمیایی یا گیاهی، غیر مجاز و ناسالم است ،افزود: مصرف این داروها حتی موارد مجاز نیز دارای عوارض جانبی زیادی بوده و موارد منع مصرفی دارندکه  تجویز آنها توسط پزشک الزامی است.

دکتر منصوری خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به مصرف دارو برای کاهش وزن، توجه به دو نکته ضروری است، نخست اینکه مصرف دارو زیر نظر پزشک و آن هم درشرایط خاص توصیه می شود، افرادی که علیرغم رژیم غذایی مناسب و ورزش در یک دوره سه ماهه، همچنان اضافه وزن دارند و یا افرادی که به جز اضافه وزن، دچار بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و فشار خون باشند،می توانند زیر نظر پزشک  از این داروها استفاده کنند و نکته دوم موضوع اصالت این داروها است.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه داروهای گیاهی مورد استفاده باید حتما داری شناسنامه دارویی و مجوز وزارت بهداشت برروی جلد دارو باشد تصریح کرد: بسیاری از تولید کنندگان غیر مجاز این داروها، گاه مواد مضری که قادر به کاهش وزن باشند را به این فرآورده ها اضافه می کنند و برروی جلد دارو نیز نامی از آنها نمی برند.

دکتر منصوری منظور از شناسنامه داروئی را، ترکیبات موثر، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، سری ساخت و مجوز وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: داروهای گیاهی فاقد شناسنامه دارویی به دلیل عدم اطمینان از شرایط تولید و یا وجود مواد مضر، غیر قابل مصرف اند.

دکتر منصوری  در مورد داروهای غیرگیاهی نیز گفت:  داشتن مجوز بهداشت اینگونه  داروها ، برای اطمینان از اصالت آنها ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha