چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 29212
سلامت نیوز : طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی 91 ـ 90 از روز شنبه 28 خرداد، به مدت سه ماه در 830 پایگاه سنجش و 755 شهر و منطقه کشور اجرا می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین هژبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شامل دو مرحله ارزیابی است که در مرحله مقدماتی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اندازه گیری توده بدنی، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان، جلدی، اختلال رفتاری و معاینات پزشک عمومی ارزیابی می‌شود.

وی درباره مرحله معاینه بالینی و تخصصی به عنوان مرحله دوم این طرح گفت: در صورت ضرورت و برحسب نوع ارجاع، نوآموز جهت بررسی دقیق تر به پزشک متخصص یا سایر نیروهای تخصصی برای معاینات تخصصی بینایی، شنوایی، ‌آمادگی تحصیلی به مرحله تخصصی معرفی خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت شناسنامه سلامت، به دبستان مورد تقاضای ثبت نام معرفی می‌شوند افزود: اما نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند پس از اجرای آزمون‌های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی مربوطه معرفی خواهند شد.

هژبری با تأکید بر اینکه ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی صرفاً در مراکز و کلینیک‌های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی رایگان است، خاطر نشان کرد: در پایگاههای سنجش برای هر نوآموز مبلغ 50 هزار ریال دریافت می‌شود و پیش بینی شده است که امسال بیش از یک میلیون و پنجاه هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره ضرورت این طرح گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اختلالات و ناهنجاریهای بدنی، ذهنی و رفتاری کودکان در سالهای اول تولد به آسانی تشخیص داده نمی‌شوند و پس از ورود به دبستان و شکست در تکالیف درسی و یا به کمک تجربیات آموزگار مشخص می‌شوند بنا براین یک روش مؤثر چه برای کودک و چه برای جامعه است که این مشکلات به موقع تشخیص داده شوند.

وی با بیان اینکه حدود 10 الی 15 درصد کودکان از نارسایی‌های مختلف جسمانی و روانی رنج می‌برند که در صورت تشخیص ندادن به موقع می‌تواند منجر به معلولیت و بیماری‌های جبران ناپذیر شود افزود: بنا براین پیشگیری از بروز و تشدید بیماریها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی و تشخیص به موقع کودکان به نیازهای ویژه و جایگزینی صحیح آنان در نظام آموزشی از اهداف اصلی این طرح است.

وی گفت: بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند، بهبود وضعیت بهداشتی کودکان و در نتیجه ارتقای کارآیی جامعه، تهیه شناسنامه بهداشتی کامل برای تمامی کودکان و دستیابی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی به منظور استفاده در برنامه ریزی‌های آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد کودکان نیز از دیگر اهداف این طرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha