پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 292124

كرونا كه به كشور لشكر كشید، سربازان سپیدپوش شدند. خط اول جنگ و جبهه این‌بار عاری از صدای تانك و موشك بود و صدایی كه از خط مقدم می‌رسید، صدای شلیك سرفه بود و خس‌خس ریه.

سلامت نیوز:كرونا كه به كشور لشكر كشید، سربازان سپیدپوش شدند. خط اول جنگ و جبهه این‌بار عاری از صدای تانك و موشك بود و صدایی كه از خط مقدم می‌رسید، صدای شلیك سرفه بود و خس‌خس ریه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،لشكر كرونا رنگ‌ جنگ را تغییر داد، سبزها سپید شدند، صداها تغییر كردند و سربازان جابه‌جا شدند اما سربازی از جمع سربازان همیشه‌حاضر كم نشد. مبارزه با كرونا، رزم دیگری است، رزمی بی‌سلاح و بی‌صدای انفجار. اگر در روزهای جنگ تحمیلی، سربازان زمینی ارتش در خط مقدم می‌جنگیدند و پزشكان و پرستاران پشت جبهه حاضر بودند، حالا تنها این روال جابه‌جا شده است: پرستاران در خط اول می‌جنگند و سربازان ارتش در جنگی جدید، آماده پشتیبانی و خدمت هستند.

سبزپوشان ارتش پشت جبهه هستند و سنگر از حضور آنها خالی نیست، همان‌طوركه پیش از این نیز خالی نبوده است. رزم با كرونا نشان داد كه ارتش می‌تواند آماده حضور در نبرد جدید باشد كه رنگ دیگری دارد اما همچنان بر پایه یك حقیقت می‌چرخد: ایثار و خدمت. همان خدمت و ایثاری كه از شهید قرنی‌ها و شهید صیادشیرازی‌ها پیش از این در صفحات تاریخ ثبت شده است. حالا در آستانه روز ارتش، فرصتی مغتنم پیش روست تا تلاش و مرارت‌های انسان‌هایی را به خاطر بیاوریم كه در لباس‌های سبز خود، از سبزی آسایش گذشتند و در راه ایمان و حقیقت ایستادند.

نیروهای ارتش پس از روزهای تب‌دار جنگ نیز از همراهی و همدلی با مردم این سرزمین جانمانده‌اند. بیش از چهل سال از روزی می‌گذرد كه ارتش جمهوری اسلامی ایران، با ابتكار امام راحل روزی از تقویم را به خود اختصاص داده است. 2ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت كه در امام در بیانیه‌ای قاطع، 29 فروردین را روز ارتش اعلام كرد و خواست تا این روز، روز نمایش «ساز و برگ ارتش برای پشتیبانی از جمهوری اسلامی ایران و فداكاری در راه استقلال و حفاظت از مرزهای كشور باشد.»

از آن تاریخ به بعد، هر سال بزرگداشت این روز بزرگ صرفا پاسداشتی است كوچك از ثمره یك عمر تلاش بی‌دریغ تك‌تك سپزپوشان ایثارگر كه در روزهای شیوع كرونا نیز از ذره‌ای كوتاهی در ایثار و حمایت از مردم دست برنداشته‌اند. چه سیل و زلزله بلای كشور شود و چه ویروس كرونا، ارتش همیشه آماده به خدمت است. حالا كه روز ارتش حوالی روزهای قرنطینه خانگی و شیوع كرونا در كشور است، ارتشی‌ها به افتخار این روز خون اهدا می‌كنند.

در آستانه 29 فروردین و در میانه روزهایی كه ذخایر خونی در مراكز درمانی استان‌ها رو به كاهش است، كاركنان و خانواده‌های نیروی هوایی ارتش در تمامی پایگاه‌ها و كوی‌های سازمانی كشور خون اهدا می‌كنند. اما این تنها فعالیت ارتش در روزگار شیوع نیست.

از همان نخستین روزی كه تست‌های كرونا در كشور مثبت شد، ارتش همگام با نیروهای وزارت بهداشت در مبادی شهرها غربالگری می‌كردند، در ورودی استان‌ها نقاهتگاه برپا كردند و علاوه بر آن، ضدعفونی و گندزدایی كردن از اماكن عمومی و معابر سطح شهرها و روستاها به عهده قرارگاه‌های منطقه‌ای ارتش بود.

گزارش‌های چندانی از اقدامات ارتش در سرخط خبرها جایی ندارد، غیاب اقدامات ارتش نیز منكر فعالیت‌های آنها نیست، بلكه نشان می‌دهد كه عمل برای این ارگان بیش از بوق ‌و ‌كرنا كردن فعالیت‌های آنها اهمیت دارد. از میان اخباری كه از فعالیت‌های ارتش در روزهای شیوع منتشر شده است، می‌توان به برپایی نقاهتگاه 450 تختی در خوزستان، برپایی 25 ایستگاه طب‌سنجی و غربالگری در شهرهای مختلف خوزستان و انسداد ورودی شهرها اشاره كرد كه به گفته امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی، فرمانده قرارگاه جنوب غرب ارتش در استان خوزستان صورت گرفته است.

به گفته امیر سرتیپ علی جهانشاهی، معاون هماهنگ‌كننده نیروی زمینی ارتش، همزمان با ورود ویروس كرونا به كشور، نیروی زمینی پس از ابلاغ از سلسله‌مراتب فرماندهی، ۱۹ قرارگاه و ۱۰۰ پایگاه نظامی را وارد عرصه مقابله با شیوع ویروس كرونا كرده است.

در این ایام، قرارگاه پدافند زیستی در سطح نیرو‌های چهارگانه ارتش تشكیل شد كه سهم نیروی زمینی تشكیل ۱۹ قرارگاه عملیاتی در سطح كل كشور بود كه این ۱۹ قرارگاه با همكاری دیگر نهاد‌ها ازجمله ستاد ملی مبارزه با كرونا، ۱۰۰ پایگاه عملیاتی نیروی زمینی را در سراسر كشور مدیریت و هدایت می‌كرد تا وظایف محوله به نحو احسن انجام شود.

تاكنون 100 پایگاه عملیاتی تحت فرمان ارتش زمینی، بیش از یك میلیون مترمكعب از اراضی و معابر شهری و روستایی را در سراسر كشور ضدعفونی كرده‌اند و این اقدام تا اتمام دوران شیوع، توقف ندارد.تولید ماسك در روزهای شیوع از دیگر اقدامات ارتش است. به گفته معاون هماهنگ‌كننده نیروی زمینی ارتش با توجه به كمبود ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده در كشور بسیاری از كارگاه‌های خیاطی نزاجا در سراسر كشور به تولید ماسك روی آورده‌اند و تاكنون میلیون‌ها ماسك تولید شده است.

عمده فعالیت‌های نیروهای ارتش در روزهای شیوع كرونا، سلسله‌رزمایش‌های مقابله با تهدیدات بیولوژیكی در سراسر كشور از 25 اسفند سال 1398 آغاز شدند. ماحصل این رزمایش‌ها بود كه منجر به احداث 104 نقاهتگاه با بیش از 10 هزار تخت در سراسر كشور شد. در این رزمایش در ورودی و خروجی 262 شهر، ایستگاه‌های كنترل و سلامت ایجاد شد و افراد مشكوك با آمبولانس به مراكز درمانی انتقال داده می‌شدند.

758 مركز درمانی سیار و 104 نقاهتگاه در سطح كشور از دیگر دستاوردهای ارتش بود كه نقاهتگاه دو هزار تختخوابی نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز در این میان قرار داشت. گرچه این نقاهتگاه امكانات پیشرفته‌ای برای پذیرش یا درمان بیمار نداشت اما احداث چنین مركزی در 48 ساعت فرصتی مغتنم برای پذیرایی بهبودیافتگانی بود كه می‌خواستند دوران نقاهت خود را در فضایی خارج از خانه طی كنند و در كاهش زنجیره انتقال ویروس موثر باشند.

خودروهای تاكتیكی ارس، كیان و توفان ارتش نیز در روزهای شیوع به عنوان خودروهای ضدعفونی‌كننده در سطح خیابان‌های شهرها به گردش درمی‌آمدند و به گفته معاون هماهنگ‌كننده نزاجا، بیش از 500 خودرو همراه با مه‌پاش‌های انفرادی در اختیار یگان‌ها قرار می‌گرفتند تا ضدعفونی شهرها بار سنگینی بر دوش شهرداری‌ها نباشد.

حالا كه حدود دو ماه از شیوع كرونا در كشور می‌گذرد، به‌‌رغم حضور فعال نیروهای ایثارگر ارتش در معابر و مبادی شهری، تاكنون تلفاتی در میان سربازها و پایورهای ارتش گزارش نشده و این ویروس، تاكنون نتوانسته است بر توان رزمی یگان‌های ارتش خللی ایجاد كند. ارتش جمهوری اسلامی ایران كه وظیفه «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی كشور» را به عهده دارد، سال‌هاست كه پایبند به اصول خود، ساختاری مردمی است و در كنار مردم و در جهت مصالح و آرمان‌های كشور انجام وظیفه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha